LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at dele artiklen

Glemt adgangskode? Klik her.

Adventskalender: Johannes Døberens tvivl kan også gribe os

"Johannes har forberedt mennesker på, at Messias, det vil sige befrieren fra Gud, er på vej, og han har udpeget Jesus som denne befrier. Baggrunden for Jesu tale om Johannes i prædikenteksten til 3. søndag i advent er, at Johannes er ramt af uro og tvivl," skriver missionspræst Ole Skjerbæk Madsen. Billedet viser et maleri af Johannes Døberen i Apostelkirken i en kirke i Kosovo.

Advent handler om, at uroen og tvivlen ikke får det sidste ord selv ikke, når vi står over for lidelse, skriver missionspræst Ole Skjerbæk Madsen, Areopagos

I prædikenteksten til 3. søndag i advent taler Jesus om Johannes Døberen: han er en Guds engel, som har banet vej for Jesus. Johannes har forberedt mennesker på, at Messias, det vil sige befrieren fra Gud, er på vej, og han har udpeget Jesus som denne befrier. Baggrunden for Jesu tale om Johannes er, at Johannes er ramt af uro og tvivl. Johannes er fængslet. Hvorfor træder Jesus ikke frem som Messias og driver fjenderne bort?

LÆS OGSÅ: I adventstiden venter vi på dommedag

Vi kan gribes af en tilsvarende uro. Holder vores tro? Har vi sat vores lid til fromme illusioner? Kan troen klare sig i forhold til videnskaben og tidens sekulariserede åndelighed og kristendommens kommercialisering, for eksempel i adventstidens forvandling til forbrugsorienteret hygge?

Jesus omtaler et andet sted Johannes Døberen som en lampe, der brændte og lyste for menneskene, så at de for en tid begejstredes over dens lys. Men nu er altså Johannes fængslet. Jesus oplever noget tilsvarende; mange mennesker flokkes begejstret om ham, men falder hurtigt tilbage til deres gamle livsmønstre, når det kræver for meget af dem at følge ham. Jesus endte på et kors, henrettet.

LÆS OGSÅ: Prædikentekst til 3. søndag i advent

Advent handler om, at uroen og tvivlen ikke får det sidste ord selv ikke, når vi står over for lidelse! For han, som blev født julenat som Messias, skal komme igen. Og i tiden mellem hans første advent, det vil sige hans komme julenat, og hans andet komme, kommer han stadig til os: Jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.

I denne uge begynder man i nogle kirkelige traditioner at synge de såkaldte o-antifoner ved aftensangen fra den 17. december til og med 23. december, her blot et par af dem:

O evige Visdom,
Du, som udgik af den Højestes mund,
som når fra den ene ende af verden til den anden,
og som styrer alt med kraft og mildhed:
Kom at lære os vejen til salighed.

O Morgenrøde,
Du evighedens klare glans, retfærdighedens sol:
kom at lyse for dem, som sidder
i mørkets vold og i dødens skygge.

Disse antifoner er omskrevet til en salme, se Den danske Salmebog nr. 77 (O kom, o kom, Immanuel).

Ole Skjerbæk Madsen er missionspræst i organisationen Areopagos.

Han, som blev født julenat som Messias, skal komme igen. Og i tiden mellem hans første advent, det vil sige hans komme julenat, og hans andet komme, kommer han stadig til os: "Jeg er med jer alle dage indtil verdens ende," skriver missionspræst Ole Skjerbæk Madsen. Foto: Jan Djenner Denmark