Menu

Kristendom.dk

  • Højtider
  • Undervisning
  • Debat
  • Spørg
  • Leksikon
Udgivet af Kristeligt Dagblad

Menu

Indhold

  • Højtider
  • Undervisning
  • Debat
  • Spørg
  • Leksikon

Om Kristendom.dk

  • Om os
  • Nyhedsbreve
  • Facebook
  • RSS

Sites

  • Kristeligt-Dagblad.dk
  • Kristendom.dk
  • Religion.dk
  • Etik.dk
  • Foredragslisten.dk
  • Pilgrimsvandring.dk
  • Kirke.dk

Vilkår

  • Cookiepolitik
  • Cookieoversigt
  • Persondatapolitik
  • Forretningsbetingelser

Log ind

Glemt adgangskode

Har du allerede abonnement? Opret digitalt login

Bibelnavne

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Alle

Immanuel

Ordet betyder "Gud med os". Ifølge Esajas bog 7,14 kommer profeten Esajas til kong Ahaz i en krisesituation, hvor Jerusalem er belejret af fjendtlige magter. Profeten siger til kongen, at  "den unge kvinde" (dronningen) skal føde en søn, og hun skal kalde ham Immanuel. Altså et løfte om, at Gud stadig er med sit folk. Profetien citeres i Matthæusevangeliet som en Messiasprofeti./Henning Nørhøj/

Isak

Betyder "Gud ler". Søn af Abraham og Sara. Far til Esau og Jacob. Sara havde været ufrugtbar hele sit liv, men som 95 årig fødte hun langt om længe Isak (Første Mosebog 17,15-22). Isak omtales ikke så ofte i Biblen, selvom han regnes til en af patriarkerne. Ofte nævnes han i forbindelse med overleveringerne om Abraham. Særligt kendes historien om Isaks ofring (Første Mosebog 22,1-19). Isak fremstilles som forjættelsens arvtager efter Abraham (Første Mosebog 26,2, Romerbrevet 9,7). /Charlotte K. Vestergaard/

Israel

Er Guds udvalgte folk, men også som et tilnavn til Jakob ifølge Første Mosebog 32,29. Jakob får navnet, fordi, "han har kæmpet mod Gud". Navnet er sammensat af to dele, dels et verbum, der betyder "at kæmpe", dels ordet "El", der betyder "Gud". Navnet tydes i fortællingen om Jakob, der kæmper med englen eller måske Gud, idet det oversættes ved "jeg har kæmpet mod Gud". Navnet Israel kan både forstås som en politisk, national og som en religiøs størrelse. Således bruger Paulus betegnelsen Israel om selve folket, men taler også om det "sande" Israel. I 1948 blev det moderne Israel oprettet som hjemsted for det jødiske folk. /Henning Nørhøj/

Få fuld adgang som digital abonnent

Om os

  • Kontakt os
  • Medarbejdere
  • Fakta om avisen og dens historie
  • Etiske retningslinier

Nyheder

  • Forsiden
  • Liv & Sjæl
  • Etik
  • Kirke & Tro
  • Debat
  • Kultur

Tjenester

  • E-avisen
  • Artikelarkiv
  • Netbutikken
  • Apps til iOS og Android
  • Jobmarked

Kundeservice

  • Bestil abonnement
  • Abonnementsvilkår
  • Ferieflytning
  • Reklamation
  • Tilmeld PBS

Følg os

  • Få vores gratis nyhedsbrev
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Instagram
  • RSS

Telefon: 33 48 05 00 Abonnement: 33 48 05 05 Annoncer: 33 48 05 00 Læs mere om ophavsret og persondatapolitik © 2016 Kristeligt Dagblad, Vimmelskaftet 47, 1161 København K