Menu

Kristendom.dk

  • Højtider
  • Undervisning
  • Debat
  • Spørg
  • Leksikon
Udgivet af Kristeligt Dagblad

Menu

Indhold

  • Højtider
  • Undervisning
  • Debat
  • Spørg
  • Leksikon

Om Kristendom.dk

  • Om os
  • Nyhedsbreve
  • Facebook
  • RSS

Sites

  • Kristeligt-Dagblad.dk
  • Kristendom.dk
  • Religion.dk
  • Etik.dk
  • Foredragslisten.dk
  • Pilgrimsvandring.dk
  • Kirke.dk

Vilkår

  • Cookiepolitik
  • Cookieoversigt
  • Persondatapolitik
  • Forretningsbetingelser

Log ind

Glemt adgangskode

Bibelnavne

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Alle

Abel

Ifølge Bibelen er Abel Adam og Evas næstældste søn (Første Mosebog 4,1-16). Abel var fårehyrde og hans storebror Kain var agerdyrker. Dette kan ses som et billede på Israel og deres fjender kana'anæerne. Ligesom Abel var israelitterne fårehyrder, dvs. halvnomader, og kana'anæerne var agerdyrkere. Historien fortæller at Kain og Abel en dag begge ofrede til Herren, men at Gud kun tog imod Abels offergave, da blev Kain sur og han slog Abel ihjel. På hebraisk betyder "hebel" vindpust/tomhed/intet, så Abels navn kan siges at indeholde en forudsigelse af hans korte liv. /Charlotte K. Vestergaard/

Abraham

Er den første af Israels stamfædre, som der fortælles om i Første Mosebog kapitel 12 - 25. Indtil Første Mosebog 17,5 kaldes han Abram. Om Abraham er der en række righoldige fortællinger, som kulminerer med Guds besøg hos ham i Mamrelund og Isaks ofring. Vigtig er Paulus` brug af Abraham som et forbillede på troen. /Henning Nørhøj/

Absalom

Hebraisk navn, der betyder: 'fredens fader'. Absalom var Kong Davids tredje søn. Han gjorde oprør mod sin far i kamp, men David vandt over ham. Herefter forsøgte A at flygte og under flugten hang han med sit kraftfulde hår fast i et egetræ, hvor Davids mænd, dog mod Davids ordre, dræbte ham. David sørgede over sin søn. (Andet Samuelsbog 14,-19,9)/Christine Toftdahl Sørensen

Ada

Hebraisk navn der betyder: 'skønhed eller ornament'. Den ene af Lemeks (en af urfædrene og en stolt ørkenkrigers) to hustruer, Jabals og Jubals moder (Første Mosebog 4,19-23). Også hetiten Elons datter, en af Esaus hustruer og moder til Elifaz (Første Mosebog 36). Variationer over navnet er også Dina, Adina, Adena, Dena./Christine Toftdahl Sørensen

Adalja

Hebraisk navn til både drenge og piger. Navnet betyder: 'ild-gud'. En af Hamans ti sønner, dræbt af jøderne (Esters Bog 9,8)/Christine Toftdahl Sørensen

Adam

Betyder "menneske". Ifølge den anden skabelsesfortælling er Adam det første menneske (Første Mosebog 2,7), som Gud skaber ved at forme ham af mulden og indblæse livsånden i hans næsebor. Af Adams ribben skabes kvinden, Eva. I Første Mosebog 3 fortælles om det første menneskepars overtrædelse af Guds forbud mod at spise af kundskabens træ. Synden, skylden og døden bliver konsekvensen. I Det Nye Testamente modstilles Adam og Kristus. /Henning Nørhøj/

Adriel

Hebraisk navn til både drenge og piger. Navnet betyder: 'Guds flok, tilhører Gud'. Andre oversættelser er: 'Gud er min hjælp'. Adriel var svigersøn til Saul og gift med Merab. Han blev dræbt af Gibeonitterne (Første Samuelsbog 18,19). /Christine Toftdahl Sørensen

Akim

En af Jesu forfædre (Mattæusevangeliet 1,14). Græsk navn, der stammer fra hebraisk. Navnet betyder: 'Gud vil etablere'. /Christine Toftdahl Sørensen

Alexander

Græsk navn, som betyder: 'Menneskets forsvarer, menneskeforsvarende'. Alexander var søn af Simon af Kyrene, som siges at være den udvalgte til at bære Jesu kors på vejen til Golgata (Markusevangeliet 15,21). Andre med det navn i bibelen er f.eks. slægtning til Annaas Højestepræst, og en jødisk konvertit i Efesus som talte til folket samt en falsk profet omtalt af Paulus. Variationer af navnet er Al, Alec, Alex, Alexis, Allister, Sandy, Sasha, Alexandra, Alexia, Sandra, Sondra. /Christine Toftdahl Sørensen 

Amos

Hebraisk navn, der betyder: 'vægtig, bærer af byrder, bekymret'. Amos var en mindre omtalt profet, af anden profession en fåreavler, der irettesatte Israel for dets spirituelle forarmelse. Han fordømte de tomme ritualer og idoldyrkelse, der var kommet frem og tilskyndede nationen til reformer. Hans ord provokerede præsterne (Amos' Bog)./Christine Toftdahl Sørensen

Sider

  • 1
  • 2
  • næste ›
  • sidste »
Få fuld adgang som digital abonnent

Om os

  • Kontakt os
  • Medarbejdere
  • Fakta om avisen og dens historie
  • Etiske retningslinier

Nyheder

  • Forsiden
  • Liv & Sjæl
  • Etik
  • Kirke & Tro
  • Debat
  • Kultur

Tjenester

  • E-avisen
  • Artikelarkiv
  • Netbutikken
  • Apps til iOS og Android
  • Jobmarked

Kundeservice

  • Bestil abonnement
  • Abonnementsvilkår
  • Ferieflytning
  • Reklamation
  • Tilmeld PBS

Følg os

  • Få vores gratis nyhedsbrev
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Instagram
  • RSS

Telefon: 33 48 05 00 Abonnement: 33 48 05 05 Annoncer: 33 48 05 00 Læs mere om ophavsret og persondatapolitik © 2016 Kristeligt Dagblad, Vimmelskaftet 47, 1161 København K