Blasfemi

Koranafbrænders forsvarer: Som at smide en mælkekarton ud

Mens der i Folketinget pågår stor debat om blasfemiparagraffens fremtid, skal en nordjysk mand snart forsvare sig i retten for brud på selvsamme. Tiltaltes forsvarer sammenligner koranafbrænding med udsmidning af mælkekarton

Kristendomsanalysen

Kristendom er immun over for satire

Når en satiriker i ord eller tegning driver spot og forhånelse af korset, gør han det samme, som de, der korsfæstede Jesus, skriver professor emeritus Theodor Jørgensen

Synspunkt

Blasfemiparagraf beskytter ikke Gud, men danske trossamfund

Hvad var anklagen mod Jesus? Blasfemi! Men er ikke også tanken om at forsvare Gud, i sig selv, blasfemisk? Måske man skulle bede Straffelovrådet om at præcisere, hvad der er kritik, og hvad der er forhånelse frem for at ophæve paragraffen, mener sognepræst Jens Kvist

Blasfemiparagraf er meningsløs og magtesløs

Alligevel rummer blasfemiparagraffen een vigtig erkendelse: At ægte frihed forudsætter rammer, forudsætter bundethed, skriver Niels Henrik Arendt

The Simpsons sagsøgt for blasfemi i Tyrkiet

Et tv-selskab er blevet sagsøgt i Tyrkiet efter at have vist en episode af "The Simpsons", som blev fundet blasfemisk. Kritikere har før påpeget lignende pres fra islamiske kræfter i det sekulære Tyrkiet

Tyskerne diskuterer blasfemi

Den tyske forfatter Martin Mosebach har skabt en voldsom debat, fordi han kræver straf for blasfemi og samtidig forsvarer muslimers vrede mod blasfemiske kunstnere.

Må man bage et krucifiks?

Spansk kunstner anklaget for blasfemi, fordi han bagte krucifiks i ovnen

Gud bliver da fornærmet. Blasfemiparagraffen bør bestemt bevares

Som kærlighedens ophav og skaber føler Gud meget mere, end noget menneske har forstand til at forestille sig. Der er ingen tvivl om, at Gud bliver dybt såret og krænket over vores afvisning og latterliggørelse af ham, skriver teolog og journalist Iben Tranholm

Stop hykleriet og afskaf blasfemiparagraffen

Der skal være fuld ytringsfrihed, så folk kan sige, hvad de vil, mener Simon Emil Ammitzbøll, folketingsmedlem og politisk ordfører for Liberal Alliance

Mobilreklame med Jesus forbudt efter klager

Efter næsten 100 klager har det engelske reklamenævn udstedt et forbud mod en reklame med Jesus, der reklamerer for en mobiltelefon

Lady Gaga til religiøs debat

Popmusikeren Lady Gagas religiøse referencer blev for stærke for Libanon - og så alligevel ikke

Trolde-exit udviste taktfuldhed

Byrådet i vejen gjorde det helt rigtige, da de fjernede den omstridte trold. De viste nemlig taktfuldhed overfor medmennesket, skriver Harald Bertram, som ikke mener de kristne skal klandres for at være nærtagende

Hold fast i paragrafferne

Lad blasfemiparagraffen og racismeparagraffen overleve. Det vil gavne det gode liv, skriver Erling Tiedemann, tidligere formand for Det Etiske Råd

Hvad er blasfemi?

I kristendommen forstås blasfemi som ytringer, der er fremsat med en hensigt om at forhåne Gud

Billeder må æres men ikke dyrkes

Kan man i kristendommen fremstille et billede af Gud eller er det blasfemisk? Læs her om billedforbuddets historie i kristendommen

Dommer går i væmmelse over religiøs kunst

En australier har forladt det dommerpanel, som skal kåre det bedste religiøse kunstværk, i afsky over et portræt af Jesu korsfæstelse

Jesus på MTV

I musikvideoen til senfirsernes pophit Like A Prayer, forfører Madonna en sort Jesus-figur. Et ganske andet udtryk end det intense Jesus-billede, der gives i videoen til Johnny Cash' fortolkning af nummeret Hurt. Metallica, Michael Jackson og Nirvana bruger også Jesus-skikkelsen i deres musikvideoer - men langtfra i samme ærinde. Se listen her

Se flere

Jobmarked

Se flere jobopslag

Læserklub