Fra bordplan til bryllupsnat - hvad skal man huske til bryllupsfesten?

Der er meget at huske, når man skal planlægge en bryllupsfest. - Foto: Iris/Ritzau Scanpix

En bryllupsfest er prikken over i'et efter selve vielsen. Men hvad skal man huske at forberede inden bryllupsfesten? Få en huskeliste her 

Bryllupstøj, brudebuket og vielsesringe - og så alle de vigtige detaljer til selve bryllupsfesten. Der er meget, du skal tænke på, når du planlægger et bryllyp - dan dig et overblik her. 

Bordplan
En bordplan er en vigtig bryllupsopgave at sætte tid af til, for det kan være et større logistisk arbejde, end man tror. Skal familie og venner sættes hver for sig eller blandes med andre gæster? Skal brudeparrets forældre side ved siden af brudeparret og hvor placerer man sin papmor? Kombinationerne er mange, og det kan være svært tilfredse alle. Men sørger I for, at alle sidder et sted, hvor de har nogle at tale med, så har I skabt gode vilkår for en stemningsfuld fest.

Mad og drikke
Omdrejningspunktet ved en stor fest er uden tvivl maden. Den klassiske tre retters menu er stadig populær, for den behøves ikke nødvendigvis bestå af suppe, steg og is. Endelig er det også populært at lave en stor buffet, hvor der er noget for enhver smag. Afhængig af om I holder festen på en restauration, i et forsamlingshus eller i haven, vil I skulle planlægge forskellige muligheder for mad og drikke.

Bordpynt
Bordkort, menukort og blomster er en del af den bordpynt, som skal forberedes inden brylluppet. Få eventuelt venner og familie til at hjælpe med arbejdet. Blomster kan først købes dagen før og skal opbevares på et køligt sted indtil festen. Ofte tilbyder restaurationer at stille blomster på køl og sætte dem på bordene i forbindelse med borddækningen.

Toastmaster
Taler, sange og underholdning alt sammen noget, der hører et dansk bryllup til. Er festen stor kan det løbe op i mange indslag, som nemmest bestyres, hvis I udpeger en toastmaster før brylluppet. En toastmaster skal både præsentere indslagene og kunne holde styr på rækkefølgen, sådan at hvis I gør det på traditionel vis den nærmeste familie til brudeparret kommer først til.

Entré
Overvej hvordan I sætter jer til festbordet. Traditionelt indtræder brudeparret som de sidste i festlokalet, hvor gæsterne venter. Nogle vælger at gå ind i festlokalet til et stykke festligt musik eller brudemarchen, imens gæsterne klapper af brudeparret.

Velkomsttale
Når alle gæsterne er på plads, er det en skik, at værterne byder gæsterne velkommen til bryllupsfest. Det kan være gommen, der rejser sig og introducerer aftens begivenheder, gæsterne og ønsker alle en god fest.

Bordvers
I Danmark elsker vi at synge lejlighedssange, og det gør vi også til bryllupper. Om man er vant til det eller ej, er et bordvers en god måde at starte middagen på. Man kan for eksempel synge det femte og smukke salmevers i "Nu falmer skoven trindt om land", der er en taksigelse til Gud.

Gavebord
Holder I brylluppet på et restauration, er der som regel sørget for et gavebord, men ellers husk et tomt bord til at stille gaver på. Selve gaveudpakningen kan foregå først eller senere på aftenen, mens andre helt venter med gaveudpakningen til dagen efter, hvor der er mere tid og ro. Hvis I vælger at pakke gaver ud på selve dagen, så husk at sætte tid af til det i planen, da det tager længere tid, end man regner med. En idé til at gøre det mere overskueligt kan være at bede gæsterne om at pakke gaverne ind i cellofanpapir.

Fotograf
Ligesom det er vigtig at få taget bryllupsbilleder, er det også vigtigt at have en fotograf professionel som amatør til at tage billeder i løbet af festen. Man kan også placere engangskamera rundt på bordene sådan, at gæsterne selv kan tage billeder fra deres del af festbordet.

Musik
Ønsker I musik til jeres bryllup er der flere muligheder. I kan bestille en musiker eller et band udefra, hvis I ikke kender nogle i jeres omgangskreds, der har lyst til at spille. Endelig kan man også leje en jukeboks eller sammensætte en playliste på en computer og sætte et par gode højtalere til. Hvis I vælger dette, skal I dog være opmærksom på, at I får en gæst til at styre lydniveauet og musikvalget.

Når festen slutter
Planlæg inden brylluppet hvad I vil gøre, når festen slutter. Vil I stikke af eller overnatte på stedet? Uanset hvad I vælger, er det godt at have aftalt oprydning, og hvem der bringer bryllupsgaverne med hjem.

Husk de flade sko
Efter en af jeres livs største dage står verden for jeres fødder. Men husk at have noget at stikke dem i. Det er ikke praktisk at skulle træde i brudeskoene dagen derpå, fordi man glemte at medbringe almindelige sko til dagen efter. Husk derfor at pakke en lille taske med tøj og sko til jeres første hvedebrødsdag.