Kirkens fremtid ligger på internettet

Hvis man vil være til stede på nettet, så skal det være på en ordentlig måde. For man kommer ikke folk i møde ved at have en hjemmeside, der ikke er opdateret, mener Simon Kangas Larsen fra Danmarks Kirkelige Mediecenter.

Mange mennesker bruger internettet 24 timer i døgnet. Det skal kirken udnytte, mener direktør for Danmarks Kirkelige Mediecenter Simon Kangas Larsen

Hvor god er din kirkes hjemmeside? Skal den med i en konkurrence? Fra i dag er det muligt at tilmelde hjemmesider til Kristeligt Dagblads store kirkelige hjemmesidekonkurrence. For at deltage skal man blot sende et link med adressen på hjemmesiden til internetprisen@kristendom.dk.

- Det bliver stadig vigtigere for kirken at være til stede der, hvor folk er, og det vil i dagens Danmark også sige på internettet. Kristeligt Dagblads hjemmesidekonkurrence giver de mange tusinde hjemmesider mulighed for at vise, hvad de kan. Derfor er det også vores håb, at konkurrencen er med til at styrke kvaliteten af kirkelige hjemmesider, siger ansvarshavende chefredaktør Erik Bjerager, Kristeligt Dagblad.

Hjemmesiderne er vigtige. De er et ansigt udadtil. For de giver kirken og de kirkelige organisationer en mulighed for at nå mennesker, der normalt ikke kommer i kirken. Men for at de kan tiltrække disse mennesker, er det vigtigt, at hjemmesiderne sender de rigtige signaler. Medlem af dommerpanelet, sognepræst i Christians Sogn i København og webmaster, Flemming Pless forklarer:

- Siderne skal være overskuelige, informative og opdaterede. De skal klart vise, hvad kirken har at tilbyde. Det kan være arrangementer, et dagens ord, billeder eller et lille videoklip.

Flemming Pless er bekendt med, at mange menighedsråd og præster ikke har det store budget at gøre godt med, når der skal produceres hjemmesider. Men det er heller ikke nødvendigt, mener han, for opskriften på en god hjemmeside er simpel:

- Der skal bare være en smagfuld enkelhed over dem, siger han.

I Danmark er der cirka 1800 folkekirkelige hjemmesider. Dertil kommer sider, der er oprettet af andre kirkeretninger, kirkelige foreninger og organisationer. Det kan derfor virke uoverskueligt for den lokale kirke at gøre sig bemærket i denne jungle. Men ifølge Flemming Pless er der ingen grund til at give op:

- Hvis man har noget, der er interessant, skal folk nok kigge. Men det gælder om at have et godt samarbejde mellem præsten og menigheden. Nettet gør det muligt at sende nyhedsbreve ud om kirkens arbejde. Desuden kan sms-beskeder bruges til at oplyse om opdateringer af siden. Lige meget hvad menighederne finder på, er det vigtigt at holde det lavteknologisk, for alle skal kunne være med.

En anden måde at gøre opmærksom på sig selv på er ifølge Simon Kangas Larsen, direktør ved Danmarks Kirkelige Mediecenter i Århus, at linke til andres hjemmesider. Han siger:

- Det er så vigtigt i hjemmesideverdenen at kende sin målgruppe. Og hvis en præst nu vil have fat i børnefamilierne i sognet, så kunne det være en idé at få lov til at linke fra børnehavens hjemmeside til sognets. For så er kirkens hjemmeside der, hvor familien alligevel kigger.

Danmarks Kirkelige Mediecenter bruger meget tid på at hjælpe præster og menigheder med at få styr på sognets hjemmesider. Men det er ikke nok, at sidens udseende er i orden. Pleje og opdatering af hjemmesiden er mindst lige så vigtig:

- Hvis man vil være til stede på nettet, så skal det være på en ordentlig måde. For man kommer ikke folk i møde ved at have en hjemmeside, der ikke er opdateret.

- Her er det vigtigt at forstå målgrupperne. For mange mennesker bruger jo nettet 24 timer i døgnet. Det skal kirken udnytte. Hvorfor ikke give folk mulighed for at være interaktive på nettet. Man burde kunne bruge hjemmesiderne til at melde sig til og fra arrangementer for eksempel.

Simon Kangas Larsen tror på, at de interaktive hjemmesider bliver den nye trend. Ligeledes tror han, at søgende mennesker i fremtiden i stadig stigende grad vil bruge nettets religiøse hjemmesider til at finde svar på deres mange spørgsmål. Og det er en opfattelse, han deler med Flemming Pless:

- En kirkes hjemmeside skal kunne give svar på alle mulige slags spørgsmål. Det kan være åndelige spørgsmål, men også etiske, moralske, sundhedsmæssige og politiske spørgsmål. Kirken skal være informerende og oplysende, men den skal ikke blive popsmart, siger Flemming Pless.

Sognepræsten peger på, at kirkerne i fremtiden skal blive bedre til at bruge billeder på hjemmesiderne. For ikke alene giver billederne liv, de giver også kirken mulighed for at vise sig selv på en helt ny måde:

- Man kunne jo optage gudstjenesten og lægge den på nettet. Så kunne folk se den derhjemme.

Dog advarer Flemming Pless mod at tro, at kirkegangen kan erstattes af gudstjeneste på nettet:

- I USA er der jo mange, der bruger det. Men jeg ved ikke, om det bliver et hit herhjemme. Det erstatter jo ikke den rigtige gudstjeneste. På nettet kan man ikke være sammen med resten af menigheden. Man kan ikke røre hinanden og bede og synge sammen. For nogle er nettet måske nok, men jeg tror ikke, det er det for alle.