Kristne indtager Facebook

– Kirken har verdens bedste budskab, og derfor er det vigtigt, at vi, der arbejder inden for kirken, ikke begynder at tale latin igen. Facebook er et skridt på vejen til at reformere kommunikationen, mener Jacob Mølgaard Astrup, som administrerer en kristen gruppe på internetsiden Facebook. – Foto: .

Stadig flere og større kristne grupper dukker op på hjemmesiden Facebook. Seneste skud på den danske stamme er gruppen Ung i kirken

100.000.000 kristne priser Gud! og Jesus er Guds søn er blot to blandt mange og voksende kristne grupper på hjemmesiden Facebook.

I Danmark er gruppen Ung i kirken et af de nyeste bud på et kristent Facebook-netværk. Gruppen vil gøre det mere attraktivt for unge mellem 18 og 35 år at knytte bånd til folkekirken.

Charlotte Hofman-Bang, der er projektleder i Kirkefondet og administrator af Ung i kirken, mener, at Facebook er et vigtigt redskab for kirken.

Vi oplevede, at mange af de unge sad alene rundt omkring i sognene. Vi vil gerne hjælpe dem med at få øje på hinanden og med at kommunikere. Facebook kan skabe identitet og give folk et tilholdssted. Det er vigtigt, at folkekirken møder folk der, hvor de er. Det er ikke godt nok at sige, at folk bare kan komme hen i kirken, når mange unge slet ikke opfatter folkekirken som et aktuelt bud på et sted, de vil være, selvom de interesserer sig for religion, siger hun.

Målet med Ung i kirken er derfor blandt andet at skabe relationer mellem gruppens medlemmer på nettet, så de også kan mødes til arrangementer i den virkelige verden.

For os fungerer det virtuelle fællesskab som limen mellem de fysiske møder, siger Charlotte Hofman-Bang.

Professor i film- og medievidenskab ved Københavns Universitet Stig Hjarvard mener, det er forventeligt, at kristne grupper som mange andre netværk er i vækst på Facebook. Men dermed ikke sagt, at de kristne netværk når andre mennesker end dem, der allerede er kristne:

Der har været en vis optimisme i forhold til, hvor meget man kunne gøre med en hjemmeside, men det er ikke sikkert, at en Facebook-gruppe for kristne flytter særlig meget. Det afhænger fuldstændig af gruppens budskab og af modtagerne. Dog må man forvente, at Facebook vil virke tilbage på kirken selv. Kirken må være lydhør over for det, der bliver sagt i grupperne på nettet, og arbejde på også at få dem med, der siger noget andet eller noget nyt. Det kan være med til at ændre organisationerne selv, vurderer Stig Hjarvard.

schelde@kristeligt-dagblad.dk