Ny Kristi Himmelfartssalme fra Holger Lissner

Holger Lissner har forfattet en ny Kristi himmelfartssalme

- Vi har manglet en himmelfartssalme, som svarer til vores verdensbillede, siger salmedigter Holger Lissner, som har skrevet en ny en af slagsen til Danske Kirkedage 2007

På Danske Kirkedage 2007, som fejres i Haderslevunder Kristi Himmelfart, har fire nye salmer premiere. En af dem, "Du forsvandt ind i skyen"er skrevet af salmedigter og teolog Holger Lissner og er en Kristi Himmelfartssalme. Melodien er af Erik Sommer.

- Salmen er skrevet til kirkedagene, som begynder Kristi Himmelfartsdag, derfor er det en Kristi Himmelfartssalme, forklarer Holger Lissner.

- Og så fordi vi mangler en himmelfartssalme, som svarer til vores verdensbillede, siger han.

- Derer Kristi Himmelfartsalmer i salmebogen, men de opererer med et verdensbillede, som folk ikke rigtigt kan forbinde noget med i dag. Konfirmanderne kalder det Kristi Flyvedag, og for mange mennesker er det den mest luftige af højtiderne.

- Men en engelsk teolog og biskop, John A.T. Robinson, har sagt, at Kristi Himmelfart slet ikke er noget mystisk eller luftigt, men tværtimod er den mest politiske af alle kirkeårets dage.

- Med himmelfarten har Kristus magten både på jorden og i himlen. Man siger "han sætter sig ved Faderens højre hånd", men hvad laver han der? Det handler jo om magt, for gennem Helligånden har han magten både på jorden og i himlen.

- Det afgørende ved himmelfarten er, at Kristus med opstandelsen træder ud af vor tid og ud af vort rum for at være nær alle steder, som jeg skriver i salmen.

Man skal lade være med at spørge, hvordan gik det til eller tænke, atKristus nu er forsvundet væk fra os, mener Holger Lissner.

-Med opstandelsen og himmelfarten er han her på en anden måde. Han ophæver de tidslige og rumlige begrænsninger, som vi alle lever i og under, sigerhan.

- En vigtig pointe er, at retningen i himmelfarten ikke er op, men ud. Ud, fordi disciplene i pinsen sendes ud i verden. I salmen skriver jeg i tredje vers om Helligånden (som er pinsens omdrejningspunkt, red.), og bevægelsen fra Himmelfart til Pinse er meget vigtig. Påske, Himmelfart og Pinse er én bevægelse. I Johannesevangeliet er disse tre begivenheder samlet på én dag, mens Lukasevangeliet spænder det ud over halvtreds dage. Men det er i virkeligheden helt lige meget med tiden, tiden er slet ikke vigtig. Der er under alle omstændigheder tale om én bevægelse.

- Men det er jo svært at fortælle hvad man mener med en salme. Når først man begynder at udlægge den og svare på, hvad man mener med den, så bliver det hele i virkeligheden meget mere kringlet. I salmen står det uden al den teologiske udlægning. Kunsten er jo at udtrykke det, så det kan synges ind, siger Holger Lissner.