LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at læse alle artikler

Glemt adgangskode? Klik her.

Indføring

Hvad er katolsk konfirmation?

Den katolske kirke har lige som folkekirken konfirmation, men der er en række forskelle i ritualerne. Foto: Andi Graf/Pixabay

Konfirmationen er et fælles kristent ritual, men mens den i folkekirken mest handler om at få bekræftet sin tro, handler det i den Katolske Kirke om at modtage Helligåndens kraft

Hvor protestanterne har konfirmationen, har katolikkerne to overgangsritualer. Den første hellige kommunion (i 8-10 års alderen) og firmelsen (i 14-15 års alderen). Se her, hvad det betyder.

Første hellige kommunion

I den katolske kirke bruges betegnelsen kommunion i stedet for nadver. Små børn modtager ikke kommunion, før de har gennemgået et særligt ritual om den første hellige kommunion.

Det enkelte barns modenhed bliver bedømt af forældrene og præsten i fællesskab.

I ritualet bekræfter barnet den tro, det blev døbt i. Første hellige kommunion er således barnets fulde indtræden i menighedsfællesskabet, der er centreret omkring kommunionen (nadveren).

Da den katolske kirke har dåbsfællesskab med en række andre kristne kirker heriblandt folkekirken er barnet ikke trådt helt ind i den katolske kirkes fællesskab før den første hellige kommunion.

Firmelse

I international sammenhæng bruges betegnelsen confirmation af både katolske og protestantiske kirker om det overgangsritual, der ligger i 14-15 års alderen.

I Danmark har den katolske kirke dog valgt at bruge betegnelsen firmelse, som klart viser forskellen mellem folkekirke og katolsk kirke.

I firmelsen velsignes det unge menneske af biskoppen i stiftet. Under velsignelsen modtager det unge menneske Helligånden som gave. Ritualet betyder også, at den unge nu er mere forpligtet i forhold til kirken og anses som kirkens vidne over for andre mennesker.

Firmelsen af den 14-årige er et sakramente, hvilket vil sige, at gennemførelsen af det er et skridt på vejen mod Gud. Den første hellige kommunion (af den 8-årige) er ikke i sig selv et sakramente, men det er kommunionen (nadveren) til gengæld.

Konvertitter

Hvis man ikke er opvokset i den katolske tro, men derimod konverterer som voksen, findes der et ritual, der svarer til firmelsen. Dette markerer konvertittens overgang til den katolske tro.

Konvertitten og hans skriftefader beslutter i samråd, hvornår konvertitten er klar til at gennemføre ritualet.

I ritualet erklærer konvertitten sin katolske tro ved trosbekendelsen og modtager derefter firmelsens sakramente. Han eller hun deltager også i kommunionen, men behøver ikke gennemgå et ritual, der svarer til den første hellige kommunion.