Pavens guide til årets faste

Ifølge Pave Frans kan lignelsen om fattige Lazarus og den rige mand inspirere os til at åbne vores døre og hjerter for de fattige og de svage. Foto: Andrew Medichini

Der er to uger tilbage af fasteperioden, men det er langt fra for sent at kaste sig ud i at faste. Vi giver dig Pave Frans' tre punkter, du med fordel kan huske på under fasten

Kristne verden over faster hvert år, og særligt for katolikker er fasten en vigtig tid. I sin officielle meddelelse den 2. februar i år bruger Pave Frans Bibelens beretning om den fattige Lazarus, som ligger foran den rige mands dør.

Den rige mand er så optaget af sig selv, at han ikke ænser Lazarus. I døden ender han dog med at måtte passe sig selv, hvorimod Lazarus får den trøst, han manglede på jorden. Med udgangspunkt i lignelsen opstiller Paven tre punkter, der er værd at huske på under fasten.

1. Husk, at andre mennesker er en gave

Fasten er en god anledning til at tænke på sin nabo og åbne sin dør for ham. I beretningen om Lazarus og den rige mand ligger Lazarus på knæ foran den rige mands dør, men han ænser ham ikke. Den rige mand har gjort sig selv til Gud og har glemt Guds vigtige budskab om næstekærlighed.

Paven siger om Lazarusfortællingen, at den: ”inviterer os til at åbne vores dør for andre, hvad end det er din nabo eller en fattig person".

2. Tag dig i agt for synden, som gør blind

Den rige mand i Lazarusfortællingen praler med sin rigdom. Han klæder sig i dyre, ekstravagante klæder og glemmer, at han er dødelig. I sin fastemeddelelse skriver Pave Frans:

”For de, som er forblændet af rigdom, eksisterer til sidst kun deres eget ego”. Askeonsdags ritual, hvor vi får tegnet korset i panden med aske fra palmegrene, bør minde os om, at vi alle skal dø.

3. Husk, at Guds ord er en gave

Den rige mand glemmer Guds vigtige budskab: næstekærligheden. For at undgå at gøre som den rige mand opfordrer Pave Frans kristne verden over til at samles i fællesskab, tage del i kirkernes fastekampagner og bede for hinanden.

På den måde kan vi dele Guds ord med hinanden og åbne vores døre og hjerter for de fattige og de svage. ”Herren, som overkom fristelserne under sine 40 dage i ørkenen, viser os vejen. Må Helligånden vise os vejen, så vi kan genfinde Guds ord og blive frie af synden, som gør os blind, så vi kan hjælpe vore brøde og søstre i nød.”

Så hvis du har fået lyst til at begive dig ud i at faste, kan du sagtens nå det! Ligesom Paven kan du dykke ned i lignelsen om Lazarus, der inviterer til en fornyet refleksion over næstekærligheden.

Kilder:
http://www.romereports.com/2017/02/07/pope-francis-message-for-lent-2017