Kirken på nettet 2012 5 vigtige initiativer

Folkekirkens nye gudstjeneste-appliklation til smart phones er et af de bedste digitale initiativer fra den kirkelige verden i år, mener Peter Fischer-Nielsen

Hvad vil vi huske 2012 for? Her kommer Peter Fischer-Nielsens bud, når det handler om danske kirkelige initiativer på internettet.

1) Kirkekalenderen som app
Kirkeministeriet lancerede i efteråret med lidt forsinkelse applikationen Kirkekalenderen. Den giver smartphone-brugere mulighed for let og hurtigt at orientere sig om gudstjenester og aktiviteter i de fleste af landets sognekirker. Et godt redskab og et tiltrængt supplement til informationshjemmesiden Sogn.dk.

2) Folkekirken.dk med viral succes
Det er sjældent, at viral succes og folkekirken står i samme sætning, men med folkekirken.dks julevideo skete det faktisk. I skrivende stund har 287.083 set filmen Jul på Facebook. Viral succes kan aldrig blive et mål i sig selv for den folkekirkelige kommunikation, men det er godt at se, at det indimellem kan lade sig gøre at nå ud over det snævre kirkesegment.

3) Digital satsning på menighedsrådsvalget
Landsforeningen af Menighedsråd tog med opbakning fra kirkeminister Manu Sareen inititativ til en digital kampagne op til årets menighedsrådsvalg. 7000 danskere tog del i afstemningen omkring en række spørgsmål på sitet Fremtidenskirke.dk, og cirka 1.500 personer tog del i debatten på Facebook.com/FremtidensKirke. Kampagnen skal roses for sit dialogiske sigte.

4) Påskeevent på Twitter
Sognepræst Christian Grund Sørensen introducerede nye muligheder med Twitter i en dansk kirkelig sammenhæng, da han i påsken gennemførte et påskeevent på Twitter. Han lagde stemmer til Maria, Johannes og Peter, der (med 2000 års forskydning) live-tweetede fra påskens begivenheder. Et godt initiativ der blev fulgt af 2-300 danskere og skabte en del medieomtale.

5) Kirker satser på Facebook
Flere kirker begyndte i 2012 at satse målrettet på brugen af Facebook. Kirkerne på Holmsland Klit åbnede deres Facebook-side juleaften 2011 og er nu en af de mest populære Facebook-sider med 589 fans. Trinitatis Natkirke er fortsat den mest populære side med 728 fans. Kokkedal Kirke bør også nævnes som en kirke, der i årets løb har vist, hvad kirker kan bruge Facebook til.

Der er sket meget andet på den kirkelige, digitale front i 2012. Hvis jeg har glemt noget væsentligt, eller hvis du er uenig i min udvælgelse, er du velkommen til at supplere og kommentere herunder.

LÆS OGSÅ
: I dag kommer troen først af det, der googles

LÆS OGSÅ: Peter Fischer-Nielsens blog: Paven inviterer til tæsk på Twitter

Peter Fischer-Nielsen er ph.d. i kirker og medier og kommunikationschef i it-virksomheden KirkeWeb


Følg hans blog på eftertanke.dk her