"Paulus kan lære os at bruge nye medier"

I dag bør kirken benytte alle moderne kommunikationsmidler, levere gode historier til pressen og gå i dialog med mennesker gennem sociale medier, skriver præst og journalist Svend Løbner Foto: Foto: Leif Tuxen.

Intet er så dumt som at overse tidens medier, fordi man vil holde på former fra fortiden, man tror, er hellige, skriver præst og journalist Svend Løbner 

Paulus var mediebevidst, og en af grundene til, at netop denne apostel i den grad har præget kristendommens udformning, er, at han spredte sit budskab via datidens medie: brevet. Hvordan ville kristendommen have set ud uden Paulus, kan man spørge.

Jo, der er noget om snakken. Medier påvirker kirken. Hvor langt ville Luthers reformation være kommet uden bogtrykkerkunsten? Hvor meget ville Grundtvigs tankegang have bredt sig, hvis det ikke havde været for hans salmer og sange?

Hvad kan kirken lære af det? Brug tidens medier. Der er ikke noget valg.

Det kan Paulus lære os:
Men tilbage til Paulus. For det er ikke kun datidens medie, brevet, der har æren for hans succes. Indholdet betyder mere end formen. Eller rettere, den måde, Paulus kommunikerede det kristne budskab på. Jeg vil faktisk påstå, at Paulus foregreb de nyhedskriterier, vi kender fra den relativt nye videnskab, vi kalder journalistik.

Aktualitet: Paulus tog brandvarme emner op: Kunne man som kristen spise afgudsofferkød fra de hedenske templer?

Væsentlighed: Paulus underviste om familieforhold, kirkeledelse og de kristnes underordning under de romerske love.

Identifikation: Paulus indrømmede sine svagheder og mindreværdskomplekser. At han var syg, og at han aldrig kunne tilgive sig selv, at han havde forfulgt Guds kirke.

Sensation: Paulus tog også bladet fra munden når der var skandaler i kirken, for eksempel da en søn levede seksuelt med sin mor.

Konflikt: Paulus var ikke bange for at tage et opgør med den store apostel Peter, da denne pludselig ændrede adfærd, når han var sammen med hedninger.

Nyhedskriterierne gør en tekst spændende. Der er noget på spil. Der er modsætninger, kontraster, bevægelse, ja alt det, som skaber en god historie.

Og det vidste Paulus selvfølgelig. Ud over, at det, han skrev og forkyndte, er inspireret af Gud.

Brug medierne
Hvad kan vi så bruge det til? Jo, intet kan erstatte inspiration. Intet emne er tabu. Og intet er så dumt som at overse tidens medier, fordi man vil holde på former fra fortiden, man tror, er hellige.

Så i dag bør kirken benytte alle moderne kommunikationsmidler, levere gode historier til pressen og gå i dialog med mennesker gennem sociale medier.

Det kan Paulus også lære os.

Svend Løbner er præst, journalist og leder af Kirkeligt Medieakademi