Chips-reklame censureret for blasfemi

I tv-reklamen lokker kirken med gratis Doritos chips og Pepsi cola. Foto: Screendump fra reklamen.

En reklame, hvor nadvermåltidet er skiftet ud med chips og cola, er blevet bortcensureret som følge af kristne protester. Læs om hele sagen her

Man skal passe på med at lave sjov med kirken. Det har en amerikansk reklamemand måttet sande. Efter at have publiceret en reklame, hvor præsten tilbyder chips og cola ved nadverbordet, er han blevet mødt af en storm af protester. Det skriver USA Today.

Lyons bud på een Super Bowl-reklame

Hvert år konkurrerer tusindvis af amerikanere om at opnå noget helt særligt: At vinde Super Bowl-konkurrencen. Pepsi Cola og Dorito Chips finansierer projektet og lader vinderen få sin reklame vist ved den årlige Super Bowl-finale, en aften, hvor hovedparten af amerikanerne sidder klinet til TV-skærmen og ser amerikansk fodbold.

Da Michael Lyons indsendte sit bidrag, havde han næppe forestillet sig, hvor meget omtale hans reklame ville få i hele landet. Og han havde på ingen måde regnet med, at den ville blive opfattet som stødende, blasfemisk og anti-kristen.

Da Lyons, der selv er aktivt praktiserende katolik, lavede videoen, regnede han ikke med, at den ville komme til at støde nogen.

"Min hensigt var at forme reklamen på en måde, så den overhovedet ikke var stødende eller blasfemisk," udtaler Lyons ifølge magasinet Politics Daily.

Kirstne i protest over videoen

Men der tog han fejl. Lyons' reklame for Doritos chips og Pepsi cola blev mødt af en bølge af protester fra vrede kristne, der følte sig krænket over videoen.

"Denne latterliggørelse af Jesu blod og legeme er skandaløs og uacceptabel", skrev katolikken Robert Ritchie og startede en underskriftsindsamling imod reklamen.

I videoen ser man en sognepræst (spillet af Lyons) der kæmper for at holde sammen på kirkens økonomi og få nogle flere mennesker i kirke. Så får han den idé at servere chips og cola i stedet for brød og vin, og straks strømmer folk i kirke.

En viral succes bliver censureret

Videoen begyndte at cirkulere overalt på nettet og fik massiv opmærksomhed i forhold til de tusindvis af andre bidrag til Super Bowl-konkurrencen. Den blev set 100.000 gange på YouTube, før den blev censureret.

Dave Williams, formanden for TV-selskabet MediaWave, der producerede reklamen, oplyser, at han har fjernet den fra Pepsis hjemmeside og fra YouTube. Han oplyser, at han har fået mange vrede henvendelser fra katolske organisationer. Pepsi, der er blevet mødt med trusler om boykot, har ligeledes undskyldt offentligt for reklamen.

Imidlertid undrer Williams sig over, at reklamen er blevet opfattet som blasfemisk. Da den blev indspillet, gjorde han og Lyons meget ud af at nedtone de religiøse referencer og ikke sigte til en bestemt religiøs gruppe. Derfor ser man kun få religiøse symboler, ingen alterkalk eller kors, og i skabet hænger der også jødisk tøj og hare krishna-klæder.

Blasfemi eller underholdning?

Der er også mange, der ikke tager reklamen så alvorligt. Jesuitterpræsten og komikeren Jake Martin skriver på sin blog, at reklamen er mere middelmådig end den er blasfemisk og at det er reaktionerne imod reklamen, man skal være bekymret over:

"Dem der førte an i det offentlige ramaskrig stiller spørgsmålstegn ved troens dybde og autenticitet, for de får det til at se ud som om vi bliver truet af selv det mest trivielle klovneri. Vore kristne forfædre blev ædt af løver. Mon ikke vi kan se en reklame på 30 sekunder uden at fare sammen?"

Ikke desto mindre var det ikke muligt at holde den folkelige storm nede. Lyons har dermed lært, at man skal passe på med at lave sjov med religion.

"Vi har lært, at religion og reklamer er en lunefuld kombination. Hvis jeg engang skal lave en reklame igen, vil jeg helt sikkert holde mig væk fra religion," udtaler Lyons.