Den græske ortodokse kirke ruster sig også til premiere

Maria Magdalene og Jomfru Maria ved Jesu tomme grav.

Ikke kun den katolske kirke er gået filmen "Da Vinci mysteriet" i møde med kritik. Den ortodokse kirke i Grækenland uddeler et hæfte til kirkegængerne umiddelbart før premieren, som tilbageviser påstandene i filmens forlæg, Dan Browns roman af samme navn

Den Ortodokse Kirke, der tæller omkring 220 millioner troende i verden, nævnes ikke i romanen "Da Vinci Mysteriet", selvom de "mystiske" skrifter og nogle af de sammensværgelser, som forfatteren Dan Brown refererer til, stammer fra tiden før kirken blev delt i en vestlig romersk-katolsk og en østlig ortodoks del i 1054. Når Dan Brown taler om kirken, mener han den katolske kirke, ofte kort benævnt som "Vatikanet". 

Fortælleteknisk er det forståeligt nok, for den romersk-katolske kirke er en hierakisk opbygget enhedsorganisation med i paven i spidsen, og passer derfor belejligt nemt ind i en fiktiv ramme om konspirationsteorier. Men faktisk havde paven kun begrænset magt over de kristne før bruddet i 1054 og da slet ikke øst og syd for Middelhavet. Dengang - som nu - var den ortodokse kirke et fællesskab om troen, hvor autoriteten ikke var deponeret hos enkeltpersoner, men lå i selve kirken som sådan.

Ikke desto mindre har romanen og filmen også skabt røre i de ortodokse lande, og givet anledning til overskrifter i pressen og debatter. I Grækenland, hvor bogen har solgt mere end 100.000 eksemplarer, er der her før premieren mærkbar interesse for filmen. Selvom filmen er baseret på fiktion, er der stemmer i debatten, der ønsker at filmen må skade kirken. På den anden side har flere præster og blandt andet også Thessalonikis biskop Anthimos anbefalet de troende ikke at se filmen.

På den hellige synodes (det græske kirkeråds) hjemmeside udtrykker man beklagelse af, at pressen i sin sensationsjagt benytter overdrevne udtryk for kirkens holdning til filmen såsom "vrede", "røre", "angreb" med videre, og at man giver indtryk af at kirken "frygter" filmen. 

Athens Ærkebiskop Christodoulos bemærker hertil tørt: "Kirken har modstået diktatorer, forfølgelser, har mistet blod - skulle den frygte Dan Brown og Judasevangeliet?" Men ærkebiskoppen ser dog et behov for at imødegå disse og mange andre blasfemiske angreb og er derfor gået igang med at ansætte informationsmedarbejdere til formålet.

Den hellige synode uddeler et hæfte "til det græske folk" søndagen før filmens premiere for at vejlede kirkegængerne i forhold til såvel filmen som til det nyligt oversatte Judasevangelium. Med hæftet vil man imødegå angreb på troen i kirken og på Kristus som sand Gud og sandt menneske.

Hæftet peger på de, som det hedder, "uunderbyggede og fornærmende" budskaber, som forfatteren Dan Brown søger at viderebringe til offentligheden: