De kristne højtider

Kirkeåret starter første søndag i advent, og i løbet af kirkens år kommer man gennem de største højtider: Jul, påske og pinse. Men der findes også en række mindre højtider, som ikke bliver fejret i den brede folkelighed. Få styr på, hvad kristendommens højtider handler om, hvordan man fejrer dem og lær kirkeåret at kende i dette tema.
De fleste danskere pynter juletræ, som de danser rundt om juleaften. Her er en familie ude at besigtige træer ved Carlslunds plantage ved Randers. Richard Sylvestersen/Ritzau Scanpix
1. Kirkeåret

Kalenderåret begynder 1. januar, men den kristne kirke har sit eget år, som begynder 1. søndag i advent. Det afspejler årets gang og kirkeårets faser, som fortæller historien om Jesu liv: Fra han blev født ved juletid, til han døde og genopstod i påsken og til Helligånden i pinsen kom til disciplene. Derefter starter den lange trinitatistid, hvor troen og anekdoterne fra Jesu liv fylder søndagenes tekster, inden det bliver efterår, allehelgen og kirkeåret rinder ud. 

Kirkeårets centrale fester er påskefesten og julefesten. Sådan har det været lige fra oldkirkens dage.

2. De kristne højtider

Få styr på påske, Kristi himmelfart og pinse

Hvordan hænger påskens begivenheder sammen med Kristi himmelfart og pinse? Bliv klogere på Jesu sidste tid på jorden og pinseunderet her

Advent

De 10 vigtigste ting om advent

Adventstid er forventningen om Jesu komme, og den indleder kirkeårets nytår. Læs mere her

Juleklassiker

Hvad er advent og adventstid?

De fire søndage inden jul kaldes advent. Adventstiden er det kirkelige nytår, som begynder første søndag i advent og markerer en stille ventetid, hvor man forbereder sig på Jesu fødsel julenat

Lucia

Hvad betyder sangen om Santa Lucia?

Hvert år i juletiden lyder en luciasang om martyren Santa Lucia, som mistede livet for sin kristne tro. Læs om ordenes betydning her

Julens skikke

Hvordan opstod Lucia-traditionen?

Henrettelsen af Lucia i 300-tallet har medført en tradition for lucia-optog og lussebrød, som særligt har slået rødder i Skandinavien

Jul
Indføring

Julen - dag for dag

Har du styr på juledagene? Her finder du en gennemgang af den kristne jul helt fra juleaften til helligtrekongers søndag, der markerer afslutningen på julen

Helligtrekonger

De 10 vigtigste ting at vide om helligtrekonger

Helligtrekongersdag afslutter julen med den velkendte historie om de vise mænd, som fulgte ledestjernen fra Østerland til Jesus i Betlehem. Den 6. januar er helligtrekongersdag

Quiz: Test din viden om helligtrekonger

Hvor mange vise mænd var der? Hvad hedder kagen, man spiser i Frankrig til helligtrekonger? Test din viden om helligtrekongersdagen, som afslutter den kristne julehøjtid

Faste

De 10 vigtigste ting om kristen faste

Efter fastelavns festligheder kommer fastetiden, den 40 dage lange forberedelsestid inden påske. Faste har sit udspring i Bibelens fortælling om Jesu 40 dage i ørkenen, men er et kontroversielt begreb i den kristne kirke

Klassiker

Faste i Bibelen

Hvad står der i Bibelen om faste? Følg med i dr.theol. Helge Kjær Nielsens gennemgang af, hvad de bibelske skrifter egentlig fortæller om faste

Mariæ bebudelse
Påske

Alt om påske

Påsken er kristendommens vigtigste højtid. Her mindes Jesu død og opstandelse. Påsken (på hebraisk: pesach) er samtidig jødedommens mest centrale højtid. Historisk set er den kristne påske baseret på den jødiske, som igen har træk fra endnu tidligere fester. Lad os derfor starte med at se på den før-kristne påskefejring.

Store bededag

Derfor fejrer vi store bededag

I mere end 300 år har den fjerde fredag efter påske været fast bededag i den danske kirke. For mange danskere er store bededag en kærkommen forårsfridag, og for mange andre er der nærmest tale om store konfirmationsdag, idet mange kirker landet over holder konfirmationer. Det er en særlig helligdag, fordi vi ikke deler den med andre lande

Quiz: Hvad ved du om store bededag?

For mange danskere er store bededag en kærkommen forårsfridag, der næsten er blevet "store konfirmationsdag" landet over. Men hvor meget ved du om store bededags historie og traditioner? Test din viden her

Kristi himmelfart

Derfor fejrer vi Kristi himmelfart

På Kristi himmelfart begynder arbejdsdelingen mellem Gud og menneske, hvor vi får overdraget ansvaret for at være kirke på jorden efter Jesus

5 vigtige ting om himlen i kristendommen

Kristi himmelfart nærmer sig, men hvad er den kristne himmel egentlig? Bor Gud i himlen? Er himlen og paradiset det samme? Og hvad laver englene udover at pynte ved juletid?

Pinse

Derfor fejrer vi pinse

Hvornår fejrer man pinse? Hvad betyder helligånden, og hvad vil det sige, at det er kirkens fødselsdag? Få baggrunden for den sidste af forårets kristne højtider, og gå på opdagelse i maleriet "Helligåndens nedstigning"

De 10 vigtigste ting at vide om pinsen

Den kristne pinse er fejringen af Helligåndens komme til verden efter Jesu død, opstandelse og himmelfart. Ifølge kristendommen er Helligånden udtryk for Guds nærvær i verden, der til stadighed skaber og fornyr troen og kirken

Allehelgen

10 vigtigste ting at vide om allehelgen

Allehelgensdag fejres den første søndag i november. Men hvad er forskellen på allesjælesdag og allehelgen? Og hvad har det med Reformationen og halloween at gøre?

Kender du disse 10 berømte helgener?

Nogle opgav alt for deres tro. Andre har præget kirkehistorien med deres liv og banebrydende tanker. Læs her om 10 af de mennesker, der bliver æret som helgener i den katolske kirke

3. Verdslige fejringer
Kyndelmisse
Klassiker

10 vigtigste ting at vide om kyndelmisse

Kyndelmisse har både kristne og folkelige rødder. På den ene side mindes man Marias renselse, på den anden side markerer man midvinter

Vinterklassiker

Kyndelmisse varsler lysere tider

Kyndelmisse markerer lysets komme, hvor vinteren er halvvejs omme, men minder også om Mariæ Renselsesdag og fremvisningen af Jesus i templet

Valentinsdag
Klassiker

Valentinsdag: Hvem var den historiske Valentin?

I dag er det valentinsdag - dagen, hvor verden er rød af roser og hjerteformede chokoladeæsker. Kærestepar verden over fejrer kærligheden med hinanden - men ved du hvorfor?

Valentinsdag er hjerternes dag

Siden midten af 1990'erne har Valentinsdag vokset sig stadigt stærkere i Danmark, for endeligt at slå igennem omkring 2000. Dagen kan efterhånden markeres i de fleste aldersklasser og grupper

Fastelavn

De 10 vigtigste ting at vide om fastelavn

I dag er fastelavn en fest for børnene. Men sådan har det ikke altid været. Hvad betyder fastelavn, hvorfor slår vi katten af tønden og hvad betyder hvidetirsdag? Få historien bag traditionerne her

Klassiker

Fastelavn: Hedensk fest eller kristen højtid?

Fastelavn som vi kender det i dag består af udklædning, en tønde dekoreret med en sort kat og fyldt med lækre sager, en kongekrone og en masse fastelavnsboller. Men hvorfor holder vi egentlig fastelavn?

Sankthans

Derfor brænder vi bål til sankthans

Sankthansbål er en gammel skik, men ikke i den form, som vi kender det i dag, siger folkemindeforsker Charlotte S. H. Jensen

Billedserie: Sådan fejres Sankt Hans også

Vandkamp, glødevandring, processioner og hesteridt er nogle af de traditioner, der knytter sig til fejringen af Johannes Døberen rundt i verden. I Danmark kaldes fejringen sankthans

Halloween

Fem vigtigste om halloween

Den 31. oktober er det "All Hallows' Eve" eller halloween. Men hvad er egentlig halloween? Hvorfor skærer man græskar ud til fejringen, og hvorfor klæder børnene sig ud?

Forskelle mellem allehelgen og halloween

Den første uge i november byder på allehelgensaften, halloween og allehelgensdag. Men der er tale om tre forskellige dage med hver sit indhold og betydning, selvom dagene falder tæt op af hinanden

4. Seneste artikler
Julekalender

"Blomstre som en rosengård" er en fuldfed gave, som det tager tid at pakke op

16. december: Der er Grundtvig for fuld udblæsning i salmen "Blomstre som en rosengård", mener generalsekretær i Bibelselskabet Birgitte Stoklund Larsen. Her fortæller hun om salmen, som er en videredigtning af søndagens tekst fra Esajas' Bog og emmer af mellemøstlig mystik og hemmelighedsfuldt sprog

Julekalender

"Når det er jul, tror jeg på mirakler"

15. december: Sanger Stig Rossen synes, at "Glade jul" passer lige ind i hans kristne tro og i følelsen af julefreden, der sænker sig. Mød ham i dagens julekalenderlåge.

Julekalender

Rørth: Dem vi har mistet er med, når vi synger "Jeg er så glad hver julekvæld"

14. december: Mørket er til stede i sangen, som den er i vores liv. Men vi må og skal leve med både sorg og glæde på samme tid. Det synger vi om i denne sang som i andre salmer under julen, og selve det at synge sammen hjælper, skriver journalist Charlotte Rørth

Julekalender

Ingvar Cronhammar: Luciasangen fik hårene til at rejse sig på mine arme

13. december: Når piger klædt i hvidt går luciaoptog, er det mystisk og magisk, fortæller billedhugger Ingvar Cronhammar. Her fortæller han om, hvorfor han bliver rørt af sangen om Santa Lucia og om hans værk, hvis titel henviser til myten om den sicilianske helgen Lucia

Julekalender

Lisbeth Smedegaard Andersen: "Den yndigste rose" bar lyset med sig

11. december: Jeg kan aldrig synge "Den yndigste rose er funden" uden at tænke på de mennesker, der kom til en bestemt bisættelse for at tage afsked med en stilfærdig gammel nabo og vise hans kone, at hun ikke var alene i verden, fortæller salmedigter og tidligere præst Lisbeth Smedegaard Andersen

Video

Få historien om Lucia på halvandet minut

Den 13. december fejrer man Sankt Lucia, en italiensk helgen med en tragisk historie. Få baggrunden for den lysende højtid på blot halvandet minut

Julekalender

Stender: Der er altid en faste, der midt i festen lurer rundt om hjørnet

9. december: Gispende efter vejret bevæger vi os stadig hurtigere og hurtigere, mens vi igen og igen brøler: ”Nu’ det jul igen”. Og jeg fornemmer igen den frygtelige sandhed. Mit liv løber fra mig. Det er min 62. jul. Jeg kan ikke følge med, skriver præst Poul Joachim Stender

Se flere