Højtider
1. Introduktion

Kirkeåret er opdelt efter forskellige højtider. Nogle skifter dato hvert år, andre er fastlagt til den samme dato år efter år. Læs her om jul, påske, pinse og andre kristne højtider og mærkedage.
 

Det festlige år

Hvorfor holder vi påske og pinse? Hvornår er det Halloween? Og er midsommer det samme som Skt. Hans? Se svarene på dette og meget mere i denne oversigt, hvor du kan læse om årets mange festdage og højtider

2. Krtistne højtider
Specialhistorie

Overblik: Alt om kirkeåret

Den kristne kirke har sin egen kalender, nemlig kirkeåret, som begynder 1. søndag i advent. Her kan du finde tekster og inspiration til hver dag i kirkeåret

Advent

De ti vigtigste ting om advent

Adventstid er forventningen om Jesu komme, og den indleder kirkeårets nytår. Læs mere her

Juleklassiker

Hvad er advent og adventstid?

Advent kalder vi de fire søndage op til jul. Adventstiden markerer det kirkelige nytår og er en stille ventetid, hvor man forbereder sig på Jesu komme

Jul
Indføring

Julen - dag for dag

Har du styr på juledagene? Her finder du en gennemgang af den kristne jul helt fra juleaften til helligtrekongers søndag, der markerer afslutningen på julen

Helligtrekonger

De 10 vigtigste ting at vide om helligtrekonger

Helligtrekongersdag afslutter julen med den velkendte historie om de vise mænd, som fulgte ledestjernen fra Østerland til Jesus i Betlehem. Den 6. januar er helligtrekongersdag

Quiz: Test din viden om helligtrekonger

Hvor mange vise mænd var der? Hvad hedder kagen, man spiser i Frankrig til helligtrekonger? Test din viden om helligtrekongersdagen, som afslutter den kristne julehøjtid

3. Faste

De 10 vigtigste ting om kristen faste

Efter fastelavns festligheder kommer fastetiden, den 40 dage lange forberedelsestid inden påske. Faste har sit udspring i Bibelens fortælling om Jesu 40 dage i ørkenen, men er et kontroversielt begreb i den kristne kirke

Klassiker

Faste i Bibelen

Hvad står der i Bibelen om faste? Følg med i dr.theol. Helge Kjær Nielsens gennemgang af, hvad de bibelske skrifter egentlig fortæller om faste

Mariæ bebudelse
Påske

Alt om påske

Påsken er kristendommens vigtigste højtid. Her mindes Jesu død og opstandelse. Påsken (på hebraisk: pesach) er samtidig jødedommens mest centrale højtid. Historisk set er den kristne påske baseret på den jødiske, som igen har træk fra endnu tidligere fester. Lad os derfor starte med at se på den før-kristne påskefejring.

Store bededag

Derfor fejrer vi store bededag

I mere end 300 år har den fjerde fredag efter påske været fast bededag i den danske kirke. For mange danskere er store bededag en kærkommen forårsfridag, og for mange andre er der nærmest tale om store konfirmationsdag, idet mange kirker landet over holder konfirmationer. Det er en særlig helligdag, fordi vi ikke deler den med andre lande

QUIZ: Hvad ved du om store bededag?

For mange danskere er store bededag en kærkommen forårsfridag, der næsten er blevet "store konfirmationsdag" landet over. Men hvor meget ved du om store bededags historie og traditioner? Test din viden her

Kristi himmelfart

Derfor fejrer vi Kristi himmelfart

På Kristi himmelfart begynder arbejdsdelingen mellem Gud og menneske, hvor vi får overdraget ansvaret for at være kirke på jorden efter Jesus

5 vigtige ting om himlen i kristendommen

Kristi himmelfart nærmer sig, men hvad er den kristne himmel egentlig? Bor Gud i himlen? Er himlen og paradiset det samme? Og hvad laver englene udover at pynte ved juletid?

Pinse

De 10 vigtigste ting at vide om pinsen

Den kristne pinse er fejringen af Helligåndens komme til verden efter Jesu død, opstandelse og himmelfart. Ifølge kristendommen er Helligånden udtryk for Guds nærvær i verden, der til stadighed skaber og fornyr troen og kirken

Allehelgen

10 vigtigste ting at vide om allehelgen

I den katolske kirke fejrer man allehelgen den første søndag i november. Men hvad er forskellen på allesjælesdag og allehelgen? Og hvad har det med Reformationen at gøre?

10 berømte helgener

Nogle opgav alt for deres tro. Andre har præget kirkehistorien med deres liv og banebrydende tanker. Læs her om ti af de mennesker, der bliver æret som helgener i den katolske kirke

4. Verdslige fejringer
Kyndelmisse
Klassiker

10 vigtigste ting at vide om kyndelmisse

Kyndelmisse har både kristne og folkelige rødder. På den ene side mindes man Marias renselse, på den anden side markerer man midvinter

Vinterklassiker

Kyndelmisse varsler lysere tider

Kyndelmisse markerer lysets komme, hvor vinteren er halvvejs omme, men minder også om Mariæ Renselsesdag og fremvisningen af Jesus i templet

Valentinsdag
Klassiker

Valentinsdag: Hvem var den historiske Valentin?

I dag er det valentinsdag - dagen, hvor verden er rød af roser og hjerteformede chokoladeæsker. Kærestepar verden over fejrer kærligheden med hinanden - men ved du hvorfor?

Valentinsdag er hjerternes dag

Siden midten af 1990'erne har Valentinsdag vokset sig stadigt stærkere i Danmark, for endeligt at slå igennem omkring 2000. Dagen kan efterhånden markeres i de fleste aldersklasser og grupper

Fastelavn

De 10 vigtigste ting at vide om fastelavn

I dag er fastelavn en fest for børnene. Men sådan har det ikke altid været. Hvad betyder fastelavn, hvorfor slår vi katten af tønden og hvad betyder hvidetirsdag? Få historien bag traditionerne her

Klassiker

Fastelavn: Hedensk fest eller kristen højtid?

Fastelavn som vi kender det i dag består af udklædning, en tønde dekoreret med en sort kat og fyldt med lækre sager, en kongekrone og en masse fastelavnsboller. Men hvorfor holder vi egentlig fastelavn?

Sankthans

Derfor brænder vi bål til sankthans

Sankthansbål er en gammel skik, men ikke i den form, som vi kender det i dag, siger folkemindeforsker Charlotte S. H. Jensen

Billedserie: Sådan fejres Sankt Hans også

Vandkamp, glødevandring, processioner og hesteridt er nogle af de traditioner, der knytter sig til fejringen af Johannes Døberen rundt i verden. I Danmark kaldes fejringen sankthans

Halloween

Fem vigtigste om halloween

I dag er det "All hallows' Eve" eller halloween. Men hvad er egentlig halloween? Hvorfor skærer vi græskar ud til fejringen og hvorfor klæder børnene sig ud?

Forskelle mellem allehelgen og halloween

Weekenden byder på allehelgensaften, halloween og allehelgensdag. Men der er tale om tre forskellige dage med hver sit indhold og betydning, selvom dagene falder tæt op af hinanden

5. Seneste artikler
Debat

Præst: Vi tænder glædesblus for at undgå hjertets kulde

Det er hjertets kulde, vi vil holde os fra livet sankthansaften ved at tænde glædesblus. Ganske vist med en heks af papir eller strå i toppen af bålet. Men vi gør det ikke i et hadefuldt forsøg på at udrydde de hekse og trolde, som findes i enhver by og ethvert sogn, mener sognepræst Jens Kvist

Quiz: Hvad ved du om sankthans?

Sankthansaften er for de fleste danskere en aften med bål, fællessang og lyse nætter. Men hvor stammer traditionen egentlig fra? Tag quizzen, og find ud af, hvor meget du egentlig ved om sankthans

Guide: 10 gode steder at fejre sankthansaften i år

Sankthansaften den 23. juni står for døren, og det betyder hyggeligt samvær og fællessang, bål, midsommerviser og hekse, der med raketfart bliver sendt til Bloksbjerg. Kristendom.dk guider dig her til 10 flotte fejringer rundt om i landet

Hvem var Sankt Hans?

Lørdag aften fejrer vi midsommerfesten sankthans med bål, taler og sang. Men hvem var denne Sankt Hans, der har lagt navn til dagen? Bliv klogere her

Korshærspræsten skal trykke på speederen og vise, at der er Helligånd til stede

For korshærspræst Morten M. Aagaard, som arbejder for Kirkens Korshær i hjertet af Aarhus, er denne tid i kirkeåret helt unik for hans arbejde. Kristi himmelfart giver plads til pinsen og Helligåndens virke på jorden, som er centralt i arbejdet med samfundets udsatte

Fødselsdagtale til kirken

Præst: Kirken står endnu trods dens rebeller

Disciplen Peter grundlagde dig en pinsedag i Jerusalem for mange år siden. Frække unger og kvikke hoveder har siden da forsøgt at spolere dig, ligesom jeg selv gjorde som lille dreng med vandslangen til en pinsefrokost, skriver sognepræst Morten Sternberg i sin fødselsdagstale til kirken

Pinse

Ungdomspræst: Vi står som kirke på skuldrene af noget større

Fællesskabet er en vigtig del af den måde, man laver kirke på i den aarhusianske ungdomskirke UngK. For præst Marie Petersen er det vigtigt for unge at have et forum, hvor man kan tale om værdier, identitet og lignende emner

Kærligheds og sandheds Ånd

Læs teksten til Grundtvigs pinsesalme om Helligånden, som kommer til jorden i pinsen

Se flere