De kristne højtider

Kirkeåret starter første søndag i advent, og i løbet af kirkens år kommer man gennem de største højtider: Jul, påske og pinse. Men der findes også en række mindre højtider, som ikke bliver fejret i den brede folkelighed. Få styr på, hvad kristendommens højtider handler om, hvordan man fejrer dem og lær kirkeåret at kende i dette tema.
Jéshoots/Pexels
1. Kirkeåret

Kalenderåret begynder 1. januar, men den kristne kirke har sit eget år, som begynder 1. søndag i advent. Det afspejler årets gang og kirkeårets faser, som fortæller historien om Jesu liv: Fra han blev født ved juletid, til han døde og genopstod i påsken og til Helligånden i pinsen kom til disciplene. Derefter starter den lange trinitatistid, hvor troen og anekdoterne fra Jesu liv fylder søndagenes tekster, inden det bliver efterår, allehelgen og kirkeåret rinder ud. 

Kirkeårets centrale fester er påskefesten og julefesten. Sådan har det været lige fra oldkirkens dage.

Specialhistorie

Overblik: Alt om kirkeåret

Den kristne kirke har sin egen kalender, nemlig kirkeåret, som begynder 1. søndag i advent. Her kan du finde tekster og inspiration til hver dag i kirkeåret

Gå på opdagelse i temaer om kirkeårets højtider
2. Advent

Gå på opdagelse i vores store adventstema

Et nyt kirkeår starter den første søndag i advent. Men hvorfor har vi adventskranse, hvad skal vi synge og hvad prædiker man over i kirkerne på de fire søndage?

Juleklassiker

Hvad er advent og adventstid?

De fire søndage inden jul kaldes advent. Adventstiden er det kirkelige nytår, som begynder første søndag i advent og markerer en stille ventetid, hvor man forbereder sig på Jesu fødsel julenat

De 10 vigtigste ting om advent

Adventstid er forventningen om Jesu komme, og den indleder kirkeårets nytår. Læs mere her

3. Lucia

Gå på opdagelse i temaet om lucia

"Nu bæres lyset frem..." Sådan begynder den populære sang om Santa Lucia. Den bliver sunget af hvidtklædte luciabrude i de traditionelle optog den 13. december. Men hvem er denne Santa Lucia, som opleves i stearinlysets skær?

Klassiker

Hvem var Lucia?

Hvem var Santa Lucia, som fejres med optog den 13. december rundt omkring i landet? Få historien om den unge martyr, som bar lys på hovedet, og hvis navn også betyder lys

Julens skikke

Hvordan opstod Lucia-traditionen?

Henrettelsen af Lucia i 300-tallet har medført en tradition for lucia-optog og lussebrød, som særligt har slået rødder i Skandinavien

4. Jul

Gå på opdagelse i temaet om jul

Hvor stammer juletræet fra? Og hvem er julens hovedpersoner? Til jul fejrer kirken Jesu fødsel. Her kan du læse mere om forskellige juleskikke, om historien bag barnet i krybben og om julefestens oprindelse

Indføring

Julen - dag for dag

Har du styr på juledagene? Her finder du en gennemgang af den kristne jul helt fra juleaften til helligtrekongers søndag, der markerer afslutningen på julen

5. Helligtrekonger

Det store tema om helligtrekonger

Hvem var de tre vise mænd, og hvorfor har de deres egen helligdag, efter julen er afsluttet? Det kan du blive klogere på i kristendom.dk's store tema om helligtrekonger

De 10 vigtigste ting at vide om helligtrekonger

Helligtrekongersdag afslutter julen med den velkendte historie om de vise mænd, som fulgte ledestjernen fra Østerland til Jesus i Betlehem. Den 6. januar er helligtrekongersdag

Quiz: Test din viden om helligtrekonger

Hvor mange vise mænd var der? Hvad hedder kagen, man spiser i Frankrig til helligtrekonger? Test din viden om helligtrekongersdagen, som afslutter den kristne julehøjtid

6. Faste

Få inspiration i det store tema om fasten

Kristne verden over faster i perioder for at fokusere på bøn, bibellæsning og hjælp til medmennesket. Fastetiden frem mod påske varer fra askeonsdag og frem til påskedag. Læs mere om fasten her

De 10 vigtigste ting om kristen faste

Efter fastelavns festligheder kommer fastetiden, den 40 dage lange forberedelsestid inden påske. Faste har sit udspring i Bibelens fortælling om Jesu 40 dage i ørkenen, men er et kontroversielt begreb i den kristne kirke

Klassiker

Faste i Bibelen

Hvad står der i Bibelen om faste? Følg med i dr.theol. Helge Kjær Nielsens gennemgang af, hvad de bibelske skrifter egentlig fortæller om faste

7. Mariæ bebudelse

Gå på opdagelse i temaet om Mariæ bebudelsesdag

Mariæ bebudelsesdag er den dag, hvor kirken fejrer, at Maria fik besked om, at hun skulle blive gravid og føde Jesus. Læs mere om dagen og dens betydning i dette tema

8. Påske

Gå på opdagelse i temaet om påsken

Hvad sker der i påsken? Hvorfor skulle Jesus dø? Hvor stammer påskeægget fra? Det er blot nogle af ting, du kan blive klogere på i dette store tema om kristendommens vigtigste højtid, påsken

Indføring

Alt om påske

Påsken er kristendommens vigtigste højtid. Her mindes Jesu død og opstandelse. Påsken (på hebraisk: pesach) er samtidig jødedommens mest centrale højtid. Historisk set er den kristne påske baseret på den jødiske, som igen har træk fra endnu tidligere fester. Lad os derfor starte med at se på den før-kristne påskefejring.

Få styr på påske, Kristi himmelfart og pinse

Hvordan hænger påskens begivenheder sammen med Kristi himmelfart og pinse? Bliv klogere på Jesu sidste tid på jorden og pinseunderet her

9. Store bededag
Store bededag

Tema: Store bededag

Store bededag er en helligdag, hvor danskerne kan blive hjemme i familiens skød og holde fri. Det er blevet en bededagstradition at spise varme hveder aftenen forinden, og den tradition er flere hundrede år gammel. Men hvorfor spiser vi de hvide, nybagte hveder, og hvorfor hedder det store bededag? Få svaret og læs mere om historien bag dagen i temaet her

Indføring

Derfor fejrer vi store bededag

I mere end 300 år har den fjerde fredag efter påske været fast bededag i den danske kirke. For mange danskere er store bededag en kærkommen forårsfridag, og for mange andre er der nærmest tale om store konfirmationsdag, idet mange kirker landet over holder konfirmationer. Det er en særlig helligdag, fordi vi ikke deler den med andre lande

Quiz: Hvad ved du om store bededag?

For mange danskere er store bededag en kærkommen forårsfridag, der næsten er blevet "store konfirmationsdag" landet over. Men hvor meget ved du om store bededags historie og traditioner? Test din viden her

10. Kristi himmelfart

Gå på opdagelse i temaet om Kristi himmelfart

Kristi himmelfart bliver fejret til minde om, at Jesus 40 dage efter opstandelsen forsvandt op i skyerne for øjnene af sine disciple. Læs om baggrunden for helligdagen, se himmelfartsmotiver i kunsten og prøv quizzen om Kristi himmelfart

5 vigtige ting om himlen i kristendommen

Kristi himmelfart nærmer sig, men hvad er den kristne himmel egentlig? Bor Gud i himlen? Er himlen og paradiset det samme? Og hvad laver englene udover at pynte ved juletid?

11. Pinse

Gå på opdagelse i temaet om pinse

Pinsen afslutter forårets helligdage med fortællingen om, hvordan Helligånden kom til disciplene 50 dage efter Jesu opstandelse. Få baggrunden for højtiden, interviews, quiz og meget andet i temaet om pinsen

De 10 vigtigste ting at vide om pinsen

Den kristne pinse er fejringen af Helligåndens komme til verden efter Jesu død, opstandelse og himmelfart. Ifølge kristendommen er Helligånden udtryk for Guds nærvær i verden, der til stadighed skaber og fornyr troen og kirken

12. Allehelgen
Allehelgen

Forstå allehelgen på 2 minutter

Er allehelgen og halloween det samme, og hvad går mærkedagene egentlig ud på? Bliv klogere på det hele på blot 2 minutter

Gå på opdagelse i temaet om allehelgen

Allehelgen falder første søndag i november i den danske folkekirke. Her mindes man de døde, både dem, som vi for nyligt har mistet, men også kristne gennem tiderne, som har vidnet om deres kristne tro. Bliv klogere på allehelgen i temaet her

10 vigtigste ting at vide om allehelgen

Allehelgensdag fejres den første søndag i november. Men hvad er forskellen på allesjælesdag og allehelgen? Og hvad har det med Reformationen og halloween at gøre?

Kender du disse 10 berømte helgener?

Nogle opgav alt for deres tro. Andre har præget kirkehistorien med deres liv og banebrydende tanker. Læs her om 10 af de mennesker, der bliver æret som helgener i den katolske kirke

13. Verdslige fejringer
Kyndelmisse
Klassiker

10 vigtigste ting at vide om kyndelmisse

Kyndelmisse har både kristne og folkelige rødder. På den ene side mindes man Marias renselse, på den anden side markerer man midvinter

Vinterklassiker

Kyndelmisse varsler lysere tider

Kyndelmisse markerer lysets komme, hvor vinterhalvåret er halvvejs omme, men minder også om Mariæ Renselsesdag og fremvisningen af Jesus i templet

Valentinsdag

Gå på opdagelse i temaet om Valentinsdag

Valentinsdag, de elskendes dag, fejres den 14. februar. Dagen er et forholdsvist nyt fænomen i Danmark, hvorimod den er en fasttømret tradition i USA, hvor der årligt sendes 192 millioner valentinskort.

Klassiker

Valentinsdag: Hvem var den historiske Valentin?

Den 14. februar er det valentinsdag - dagen, hvor verden er rød af roser og hjerteformede chokoladeæsker. Kærestepar verden over fejrer kærligheden med hinanden - men ved du hvorfor?

Fastelavn

Gå på opdagelse i vores tema om fastelavn

Fastelavn falder altid syv uger før påske, og i år ligger fastelavn den 3. marts. Hvordan fejrede man denne mærkedag i gamle dage, og hvorfor klæder vi os ud? Hvordan bager du den bedste fastelavnsbolle? Få svar på det og meget andet her i temaet.

Indføring

De 10 vigtigste ting at vide om fastelavn

I dag er fastelavn en fest for børnene. Men sådan har det ikke altid været. Hvad betyder fastelavn, hvorfor slår vi katten af tønden og hvad betyder hvidetirsdag? Få historien bag traditionerne her

Klassiker

Fastelavn: Hedensk fest eller kristen højtid?

Fastelavn som vi kender det i dag består af udklædning, en tønde dekoreret med en sort kat og fyldt med lækre sager, en kongekrone og en masse fastelavnsboller. Men hvorfor holder vi egentlig fastelavn?

Sankthans

Bliv klogere i det store sankthans-tema

Bål, Midsommervisen og lyse nætter. Det er tid til at fejre sankthansaften den 23. juni - en dag, der er opkaldt efter Johannes Døberen. Find ud af, hvordan det hænger sammen og få styr på traditionerne i dette tema

Indføring

Derfor brænder vi bål til sankthans

Sankthansbål er en gammel skik, men ikke i den form, som vi kender det i dag, siger folkemindeforsker Charlotte S. H. Jensen

Billedserie: Sådan fejres sankthans også

Vandkamp, glødevandring, processioner og hesteridt er nogle af de traditioner, der knytter sig til fejringen af Johannes Døberen rundt i verden. I Danmark kaldes fejringen sankthans

Nytår

Gå på opdagelse i temaet om nytår

I princippet er nytåret en verdslig begivenhed, hvor det ene år afløses af et andet. Alligevel fejrer de fleste kirker også det verdslige nytår med en speciel nytårsgudstjeneste om eftermiddagen den 1. januar. I det store tema om nytår kan du læse mere om traditioner ved årsskiftet

Klassiker

10 nytårssalmer til årets sidste aften

Mange danskere synger "Vær velkommen, Herrens år", når rådhusklokkerne ringer nytårsnat. Men der findes faktisk flere salmer, der handler om nytårets komme

14. Seneste artikler
Interview

Døden kræver tid og plads

Allehelgen nærmer sig. Kristendom.dk har derfor talt med fire bedemænd om døden. ”Der kommer en fysisk og psykisk regning, hvis ikke vi kan holde ud at være i døden. Omvendt kan troen gøre en stor forskel i positiv retning,” mener Lykke Rømer, der er bedemand i Odense

Bededame: Afskeden skal give mening og være en fejring af livet

Allehelgen nærmer sig. Kristendom.dk har derfor talt med fire bedemænd om døden. Sille Kongstad, der står bag Bededamerne på Frederiksberg i København, mener, at alle begravelser skal være unikke og tilpasset det menneske, der skal tages afsked med

Debat

Ahmed Akkari: Kristi himmelfartsdag bør også fejres af muslimer

Kristi himmelfart er ikke kun beskrevet i Bibelen. Koranen fortæller også om himmelfarten som et mirakuløst vidunder. Derfor burde muslimer og kristne være sammen om at fejre himmelfarten, mener islamkender og tidligere imam Ahmed Akkari

Specialhistorie

Hvad ved vi egentlig om Helligånden?

Vi kan takke Helligånden for kristendommens udbredelse i verden, ligesom den har præget vores syn på blandt andet folkeånd. Men hvad ved vi egentlig om ånden, der dalede ned fra himlen som tunger af ild, og som kan blive kirkens svar på stadigt flere danskeres spirituelle søgen?

Pinserefleksioner

Anders Gadegaard: Uden pinse var vi alene om alt

Pinsebudskabet er, at Ånden ikke kun befinder sig udenfor alt, i himlen, men også har taget bolig her i verden som den bestemte ånd, vi kender fra fortællingen om, hvad Jesus sagde og gjorde i levende live, skriver domprovst i København Anders Gadegaard i sine refleksioner over pinsen

Quiz

Test din viden om pinse

Hvor godt har du styr på de bibelske fortællinger om pinsen? Hvad er Helligånden for en størrelse? Og hvordan var det nu, pinsekirken opstod? Test din viden her!

Pinserefleksioner

Nana Hauge: I begyndelsen var Ånden

I kirkens lange historie har det ofte set ud som om, at Ånden havde forladt den, og alt var gået i stå. Sådan er det også nu efter mange måneder med låst dør. Men Ånden har ikke forladt os, skriver sognepræst Nana Hauge i anledning af pinsen

Pinserefleksioner

Mikael Wandt Laursen: Pinsen fortæller os, at Gud er nærværende

Gud ønsker ikke, at vi skal gå glip af noget eller være ringere stillet end de første disciple. Helligånden er kommet, for at vi også i vores kultur og med vores udtryksmåde kan opleve og erkende, at Gud er til stede iblandt os, skriver generalsekretær i FrikirkeNet Mikael Wandt Laursen

De 10 vigtigste ting at vide om den treenige Gud

Det særlige ved kristendommen er dens forståelse af Gud. Gud er treenig, hvilket vil sige, at Gud giver sig til kende som tre personer: Som Skaberen, som Sønnen, Jesus Kristus, og som Helligånd. Hvad vil det så sige?

Se flere