Hvad er Evangelist?

Christian Hedegaard er stifter af bevægelsen Evangelist. Foto: Leif Tuxen

Kristendom.dk tegner her en profil af den omstridte bevægelse

Mærkater som sekt, opkøb af huse, lovovertrædelser, bordeldemonstration og dæmonuddrivelser følger bevægelsen Evangelist både i medierne og folkemunde. I kølvandet på den omfattende mediedækning af missionsorganisationens gøremål efterlades mange med grundlæggende spørgsmål. Hvad og hvem er Evangelist? Hvad er det, de gerne vil udrette? Hvilken teologisk linie driver dem?

En radikal bevægelse fødes
I årene op til Evangelists stiftelse levede Christian og Karen Hedegaard i, hvad de selv kalder et åbent hjem, hvor de inviterede blandt andet psykisk syge og misbrugere til at tale med dem og bo hos dem i forsøget på at hjælpe dem til et bedre liv. Efterhånden blev flere og flere berørt af deres udstrakte hånd. For at danne en ramme om deres personlige virke med at forkynde evangeliet om Jesus Kristus og hjælpe mennesker på forskellig vis blev missionsorganisationen Evangelist stiftet i 2000 af Christian og Karen Hedegaard.

I de seneste syv år har Evangelists arbejde primært udviklet sig i to retninger: rehabilitering af psykisk syge og misbrugere samt uddannelse af medarbejdere. Herunder hører flere selvejende centre, blandt andet Vildkildegård i Arnborg og Tabitas Hus i Gørløse, og visionen er klar:

- Vi har en drøm om at starte centre over hele landet, hvor vi fra time til time kan tage misbrugere ind direkte fra gaden og hjælpe dem til et nyt liv med Jesus. Vi tror, at hvis mennesker skal have en ny start, så skal det være med et livsgrundlag som holder. Vi har nu efter de første par år 6 rehabiliteringscentre, hvor vi hjælper mennesker i nød, lyder beskrivelsen af Evangelists rehabiliteringsarbejde på deres hjemmeside.

Den anden gren af Evangelists gøremål er som nævnt at uddanne medarbejdere til at gøre en forskel i andre menneskers liv. Første skridt på vejen til at blive medarbejder i Evangelist er et 12 ugers ophold på Powerskolen, som er Evangelists selvudviklingsskole. Her undervises der i praktisk kristendom, og deltagerne lærer om bøn, evangelisation og helbredelse.

Evangelists formål og teologiske linie
Evangelists primære formål er at fortælle mennesker om Jesus og hjælpe mennesker i nød til et liv i frihed. Gennem foredragsvirksomhed, udgivelse af bøger og musik samt undervisning og rehabiliteringsarbejde efterstræber de at leve efter Jesu lære.

Som teologisk grundpille bygger Evangelists lære blandt andet på Lausannetraktaten, som er en international sammenslutning af evangelikale kirkers målsætning for evangelisation samt på den apostoliske trosbekendelse, som de fleste kender fra Folkekirken.

Udover dette teologiske grundlag tænker de ikke selv, at de står for en speciel teologisk linie eller ønsker at danne en ny kirkeretning.

- Evangelist er ikke en speciel trosretning, men en stillingsbetegnelse, som stammer fra det græske ord "evangelium", som betyder "godt budskab". En evangelist er en budbringer af gode nyheder, uddyber Evangelist på www.evangelist.dk.

I højsædet findes dog Bibelen - eller Powerbogen, som den kaldes i Evanglist-munde. Bibelen konsulteres ved små og store beslutninger, og betragtes som Guds levende ord, som kan tale ind i enhver sammenhæng i enhver tid. På deres hjemmeside beskriver bestyrelsesformanden for Evangelist, René Sørensen Evangelists bibelsyn således:

- Indholdet kan ikke diskuteres. Vi tror på hele Bibelen som Guds ord og den højeste autoritet, nedskrevet af mennesker ved Helligåndens inspiration. Heri findes manualen for god livsførelse, ikke bare i ord, men i kraft, så vi kan leve livet som kristen og gøre de samme gerninger, som Jesus Kristus, apostlene og andre kristne har det op gennem kirkehistorien og frem til i dag. Ikke blot gennem Ordets forkyndelse, men ved praktisk næstekærlighed, helbredelse af syge, udfrielse fra dæmoner, Helligåndens dåb, nådegaverne i funktion osv.

Evangelists medlemsskare
Der findes flere måder, hvorpå man kan være en del af missionsorganisationen Evangelist. Evangelist er en godkendt forening og drives af en bestyrelse, omkring fem ansatte og mange frivillige medlemmer og medarbejdere.

Evangelist har cirka 1000 medlemmer, kaldet partnere. Disse partnere er kristne fra forskellige kirkesamfund i Danmark, og de støtter Evangelist med bøn og penge. Flere partnere vælger at tegne en såkaldt forpligtelseserklæring, hvormed man forpligter sig til at give er vist beløb om året, ofte 10 procent eller mere af sin indtægt.

Dertil kommer Evangelists frivillige medarbejdere, som af praktiske årsager og i kraft af deres medarbejderstatus oftest bor tæt på et af Evangelists træningscentre eller behandlingscentre. Flere medarbejdere i Evangelist er afvænnede misbrugere eller tidligere psykisk syge, som har oplevet helbredelse via Evangelists arbejde. Derudover er flere andre flyttet til for at arbejde med på visionen om bl.a. at udbrede evangeliet.

- Vi har mennesker fra alle samfundslag, som kommer, fordi de vil dedikere deres liv til at hjælpe mennesker og forandre samfundet omkring dem. Det er mennesker, der stiller sig til rådighed og forlader alt for at blive en del af visionen, forklarer Evangelists bestyrelsesformand René Sørensen.

Medarbejderne skal efterleve en kristen livsførelse, hvilket i Evangelist-regi blandt andet betyder, at de ikke drikker, ikke stjæler, betaler tiende og på fleksibel vis stiller sig til rådighed for Evangelists arbejde rundt i landet. Alle medarbejdere skal fuldføre et tre måneders træningsforløb på Powerskolen. De opmuntres desuden til at tage en relevant uddannelse, som kan være til gavn for deres medmennesker, såsom en uddannelse som socialrådgiver. En medarbejder i Evangelist arbejder ikke nødvendigvis kun i selve missionsorganisationen, men de tænkes også at skulle tage del i det omkringliggende samfund i håbet om at forandre dette og menneskers liv til det bedre.

Læs Kristeligt Dagblads tema om Evangelist

Læs mere om Evangelist og deres arbejde på:

www.evangelist.dk

www.vildkildegaard.dk

www.tabitashus.dk

www.powerskolen.dk

Evangelists sommerfestival i juli 2009. Lederen Christian Hedegaard lagde jord til Evangelists sommerfestival som foregik på Strøledgaard i Gørløse. Her er det forbøn ved Pastor Luis Ibarra fra Argentina.
Christian Hedegaard, Evangelists leder. Foto: Leif Tuxen.
Evangelists leder Christian Hedegaard holder fast i, at bøn er vejen frem, hvis man skal helbrede psykiske lidelser. Foto: Leif Tuxen