Læs 10 tips til den arbejdsløse

Arbejdspladser lukker, og mennesker mister deres job. - Foto: Linda Henriksen

Freelancepræst Jette Dahl giver gode råd til at holde humøret oppe, når man har mistet sit job

Finanskrisen sætter sine spor på forskellige vis. Hvis vi ikke direkte selv er ramt af det, kender de fleste af os nogle, der er. Arbejdspladser lukker, og mennesker mister deres job. Der er mange om buddet til ledige stillinger, så den enkelte synes at drukne.

Følgende 10 overvejelser er almene tanker, jeg har gjort mig ud fra mange års samtaler og erfaringer med mennesker, der er i en krisesituation.

1. Overvej hvem du er
At miste sit arbejde kan være som at miste sin identitet. Hvad laver du så? - underforstået: "Hvilket job har du?" - er ofte det spørgsmål, vi bliver stillet, når vi kommer ud i nye sammenhænge. Og hvad skal jeg så svare, når jeg har mistet mit arbejde? Siger du: "Jeg er arbejdsløs" eller "Jeg er arbejdsledig"? Eller noget helt andet?

Overvej, hvad du vil svare på det spørgsmål i en given situation. Mærk hvordan du har det med at svare.

2. Hvad er din sande identitet?
Tænk efter og bliv bevidst om hvad der er din identitet som menneske. Selv om arbejde fylder rigtig meget, især når det ikke er der, så er din sande identitet ikke dit job. For at komme på sporet af, hvad det er, er det gavnligt at reflektere over følgende spørgsmål:

Hvad betyder mest for mig i mit liv?

3. Fokuser på det vigtigste i livet
Dette kan skærpes ved at spørge sig selv: Hvis jeg skulle dø i morgen, hvad vil jeg så umiddelbart være allermest taknemmelig for, at der er hændt mig i mit liv? Hvad vil jeg sige Gud tak for?

4. Vær sammen med venner og familie
Du har nu mulighed for, at give opmærksomhed til det, der betyder allermest for dig. Er det din familie eller venskaber, har du tid til dem på en anden måde, end da du havde arbejde. Overvej at bruge tiden til samvær med dem i det omfang, det er muligt. Lidt har også ret.

5. Plej dig selv
Brug med god samvittighed tid på dig selv. Find ud af, hvordan du bedst giver dig selv god omsorg. Både krop og sjæl har brug for det altid. Nu har du chancen!

Hvad længes du mon efter at bruge god tid på, og hvordan kunne du realisere det skridt for skridt? Overvej, hvordan du inddrager motion, for det er helende for dig på flere planer.

6. Hold fri fra bekymringerne
Accepter de dage hvor rastløshed og nedture fylder meget, og du ikke orker noget som helst. Hvil dig eller gå en tur og giv det plads. Lad dine planer for dagen ligge og hold helt fri.

7. Find glæden
Overvej, hvad der gør dig glad, helt uafhængig af din situation som arbejdsløs.

Giv plads til glæden.

8. Bed en bøn
Bed dagligt sindsro-bønnen med tid til eftertanke:

Gud, lær mig at acceptere det, jeg ikke kan ændre.
Giv mig mod til at ændre det, jeg kan
Og giv mig visdom til at skelne det ene fra det andet. Amen.

Overvej at bruge bøn til Gud som dit fristed, hvor du overgiver det, der fylder dig til ham.

9. Gud har givet dig din identitet
Bliv bevidst om, at din sande identitet aldrig ligger i det, du kan præstere, gøre eller yde, men at den er givet dig af Gud fra første færd. Den er lagt ind i din sjæl som en værdighed, ingen og intet kan tage fra dig.

10. Husk kærligheden
Så bliver da tro, håb og kærlighed, disse tre, men størst af dem er kærligheden.
(1.Kor. 13,13)

Ved freelancepræst og åndelig vejleder, Jette Dahl