Pinsens ånd giver mod til at leve

I virkeligheden begynder alt med pinsen. Det er kirkens fødselsdag. Det er i lyset af pinsens mysterium - at Kristus efterlod sin Ånd i verden og at vi er kristne i dag, skriver Jette Dahl. Mosaik fra Peterskirken i Rom. Foto: Foto: Stefan Vase

At overgive sig til Åndens kraft og ledelse er en daglig øvelse, som er frigørende og trøstende, skriver freelancepræst og åndelig vejleder Jette Dahl

Jeg tror, alle kan svare på, hvad jul er. De fleste har også en fornemmelse af, hvad påske er, men den kirkelige højtid, vi nu fejrer, pinsen, er der ikke så mange, der kan gøre rede for. Den er også mere luftig, må man sige, men absolut lige så betydningsfuld som de to andre højtider.

I virkeligheden begynder alt med pinsen. Det er kirkens fødselsdag. Det er i lyset af pinsens mysterium - at Kristus efterlod sin Ånd i verden og at vi er kristne i dag.

En religiøs længsel er vågnet
I stedet for at give en teologisk redegørelse af, hvad pinse er, vil jeg forsøge på en anden måde.

Som freelancepræst og åndelig vejleder møder jeg mange spændende mennesker, som om sig selv siger: "Jeg er ikke sådan religiøs eller egentlig kristen, men jeg er bestemt et spirituelt menneske."

Der er vågnet en religiøs længsel, som er svær at sætte ord på. Den er kendetegnende ved, at den ikke er en fast definérbar tro, men er et udtryk for et håb om noget, som er større end os selv.

Lysten til at tro er stor i dag, fornemmer jeg, og det har med spiritualitet at gøre. Men det er klart en afstandtagen til færdige meninger og faste dogmer om religion og tro. Det er med andre ord en længsel efter levende tro, som sætter spor i hverdagen og erfares som noget, der gør en forskel. Ikke kun en hoved-tro, men en åndsbåren tro. Noget autentisk og virkelighedsnært, spørges der efter.

Åndelighed
Hvad betyder spiritualitet? Det betyder sprogligt: åndelighed. Spiritualitet er et rummeligt ord i dag, og bruges ofte i mange alternative sammenhænge. Min erfaring inden for folkekirken er, at det er et ord, der bliver mødt med lidt skepsis, for hvad rummer det egentligt. Men det hører også hjemme i en kristen sammenhæng.

Kristen spiritualitet er blevet praktiseret i århundrede gennem bøn, meditation, retræter og pilgrimsvandringer. Alt det, der i dag er vendt tilbage i en mere nutidig form. Det handler om at give troen krop og at erfare Guds nærvær. Det skete den første pinse, hvor Guds Ånd blev en virkelighed blandt de første kristne, så troen blev både levende og livsvigtig for dem.

Det er ved at vågne igen og må finde sin form i dag.

Ånd er kraft
Når vi er på besøg hos venner eller bekendte, kan vi hurtigt mærke, om der er en god ånd i et hjem eller ej. Nogle bruger ordet: energi i stedet for. Men det handler for mig at se om den samme virkelighed.
Spørgsmålet er, hvor vi henter kraft fra i dagligdagen. Nogle vil svare: i naturen i form af lys og varme, frisk luft og motion, i dyr og mennesker og alt skønt og godt. I samvær og samtale. I mødet med andre og i mødet med Gud.

Kort sagt: ånds-kraft kan være alle steder. Guds levende og skabende Ånd og nærvær er overalt. Hvor den kan få form og krop i og blandt mennesker, opstår der kraft, ny energi og nyt livsmod. Frimodigheden vågner.

Guds kraft
Jesus siger i sin afskedstale til disciplene, at de ikke lades alene tilbage, når han forlader dem. Ånden vil være hos dem. "Den skal blive hos jer og være i jer," lover han.

Hvor Helligånden, pinsens Ånd, er på færde, får mennesker hjælp og kræfter til at møde livet og hinanden på en ny måde. Guds kraft får os til igen og igen at se andre og os selv med Guds øjne. Den giver os mod til at leve livet og dø døden.

I Grundtvigs mange pinsesalmer taler han om Helligånden som: Guds tolk, talsmand, trøster, ild, kraft, nærvær, lys, kærlighed og livgiver.
Ethvert mennesker erfarer ind imellem det, Ånd står for.

Vi ved, det er en virkelighed, men aldrig som noget vi ejer eller kan kontrollere. Men vi kan blive bevidste om Guds virkelighed og åbne os for den i tro og tillid til, at Gud er i os og iblandt os. At overgive sig til Åndens kraft og ledelse er en daglig øvelse, som er frigørende og trøstende.

Til meditation og eftertanke
Lær dette udsagn udenad og gå med det i tide og utide. Sig det højt og sig det i dig selv. Mediter og fordyb dig i ordene og lad dem tage bolig i dig:

Kristus i mig er en kilde til liv.
Jeg er i Kristus en kilde til liv.
(Teolog og åndelig vejleder Margaretha Melin)