I Den Lyttende Kirke handler det om at føle sig hørt

Mange i samfundet haster sig gennem livet, mener Mette Dalsgaard fra Den Lyttende Kirke. Hun står til rådighed for dem, der har brug for at blive hørt. Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Skole, arbejde, familie, sociale medier, film, tv-serier, computerspil, bøger, musik og events. Der er meget, der skal nås i den verden, vi lever i. Det kan være stressende, og noget tyder på, at det også kan være ensomt. I Den Lyttende Kirke skruer de tempoet ned, de afbryder ikke – og det kan være en lettelse for mange

Den Lyttende Kirke er en kirkelig bevægelse, der har fysiske rammer i form i af et kontor hos den dansk-norske missionsorganisation Areopagos på Frederiksberg i København.

I disse lokaler kan man blive lyttet til – kvit og frit – når der ikke lige er corona, og her udbyder Den Lyttende Kirke kursusforløb til dem, der kunne tænke sig at lære den særlige lytteteknik, som de bruger i Den Lyttende Kirke. Og det er bare ét af flere steder rundt om i landet, hvor det kan lade sig gøre.

”Tjenesten tilbyder rum, tryghed og respekt for det, man gerne vil tale om. Vi skal ikke skabe forandring, men vi skaber et rum til forandring. Under corona, hvor der har været et lidt større tilløb, tilbyder vi både vores lyttetjeneste online og til gudstjenester i både København, Jylland og på Fyn,” fortæller Mette Dalsgaard. Hun er såkaldt professionel frivillig lytter ved Den Lyttende Kirke og har desuden iværksat en lyttetjeneste, som er tilknyttet Ældresagen.

”Lyttetjenesten er til for at imødekomme et samfund, der er meget stresset og travlt. For det er vigtigt at lytte til sig selv, lytte til Gud og lytte til andre. Grunden til at jeg havde lyst til at oprette den i Ældresagen var, at jeg ville imødegå den ensomhed, som jeg havde indtryk af, at de ældre oplevede endnu mere end så mange andre. Sidenhen er det så kommet frem, at også unge bliver mere og mere ensomme og mangler nogen at snakke med, som de kan blive hørt af,” forklarer hun.

Mette Dalsgaard gik på pension i 2017, og hun havde forberedt sig. Nogle år forinden blev hun nemlig medlem af Den Lyttende Kirke og tog efter afgangen fra arbejdet som sundhedsplejerske uddannelsen som såkaldt professionel frivillig lytter:

”Jeg vidste, at jeg måtte have noget meningsfuldt at give mig til,” fortæller hun.

”Vi giver ikke råd og vejledning”
Den lyttetjeneste, som Mette Dalsgaard er tilknyttet, er gratis, og det ansigt man møder i kirken, eller den stemme man møder i den anden ende af røret, hvis man ringer ind, har tavshedspligt.

For de fleste, der kontakter Den Lyttende Kirke, er det en engangsaffære. De har bare brug for at blive hørt. Og det handler som regel om problemer, som de fleste vil kunne genkende.

”Det er ting, som du og jeg går og tænker på. Det kan handle om sorg og tab eller om frygten for sygdom. Og rigtig ofte handler det om relationer,” fortæller Mette Dalsgaard.

”Vi giver ikke råd eller vejledning. For vi aner ikke hvad den anden har brug for, men man ved godt selv, hvad man har brug for. Og det bliver man mere opmærksom på, når man har fået lov til at tale om det til nogen, der lytter,” slår hun fast.

”Det, vi gør hos Den Lyttende Kirke, er, at vi lytter uden at afbryde. Så gentager vi nogle af de følelsesord, der bliver sagt, så den, der taler, hører nogle af sine egne ord igen. Til sidst kommer vi med et kort resume og tre opklarende spørgsmål,” forklarer Mette Dalsgaard og fortsætter:

”Efter folk har fortalt det, de gerne vil fortælle, oplever vi ofte, at det er en stor lettelse for dem. De siger: Hold da op, nu er jeg helt klar over hvad jeg skal gøre. For det er sådan, at når man føler sig hørt, så bliver man mere klar over, hvad man føler, og hvad man bør gøre i den situation, man står i.”