"I julen er gaveretningen vendt om"

Give gave, mand, kvinde, gavegivning, julegave,

I julen gav Gud sig selv til mennesket uden at kræve noget igen. På den måde bliver gaveretningen vendt om, siger lektor i teologi Bo Kristian Holm. Colourbox

Lektor i teologi Bo Kristian Holm på Århus

Det, at Gud bliver menneske, er et stærkt udtryk for hans forhold til verden, og med fødslen i krybben bliver gaveretningen vendt på hovedet, siger lektor i teologi på Århus Universitet Bo Kristian Holm. Foto: Foto/medieafdelingen Moesgaard

Når mennesker giver julegaver til hinanden er det teologisk set et symbol på, at Gud har givet sig selv og ikke kræver noget igen, siger lektor Bo Kristian Holm

For de fleste danskere er det en fast tradition at give julegaver til familien juleaften, og derfor har landets butikker ekstra travlt med at pakke gaver ind i december. Men er julegaver blot et udtryk for overflod og materialisme, eller er der også en teologisk begrundelse for, at vi giver hinanden julegaver? Kristendom.dk har talt med teologilektor Bo Kristian Holm.

Økonomiske ressourcer banende vejen for julegaver
Det, vi i dag forbinder med julegaver i form af legetøj, nyt tøj eller en ting til hjemmet, opstod først langt senere end de første fejringer af julen.

- Traditionen med at give indpakkede overraskelsesgaver udbreder sig  først med andre juletraditioner som for eksempel juletræet med borgerskabets jul i 1800-tallet. Her bliver julegaven nu noget man gør noget ud af, fordi der er økonomisk mulighed for det. Tidligere har man også givet julegaver, men det har været mere behersket i form af noget spiseligt, man havde for sig selv, forklarer lektor i teologi ved Århus Universitet Bo Kristian Holm.

Jesus har fødselsdag - men vi får gaverne
Menneskets tradition for at give hinanden gaver er derfor gammel og kendes også fra tidligere solhvervsfester, men med den kristne juls fejring af Jesu fødsel bliver gaverne relateret til en fødselsdag.

- I julekalenderen Bamses julerejse, siger Bamse om julen, at Jesus har fødselsdag, men at vi får gaverne. Det er egentlig en meget god beskrivelse af teologien i julegaven, siger Bo Kristian Holm og uddyber:

- Julen er netop en fejring af, at Gud ikke kun giver verden til mennesket for livet opretholdelse, men at han også giver sig selv uden at kræve noget igen. Det, at Gud bliver menneske, er derfor et stærkt udtryk for hans forhold til verden, og med fødslen i krybben bliver gaveretningen vendt om. Vi skal ikke længere give gaver til Gud, men kan i stedet, kanaliseret i form af julegaver, give til hinanden.

Gaver fra de vise mænd
I juleevangeliet fortælles der som bekendt om de vise mænd fra Østerland, der besøger den nyfødte Jesus og medbringer gaverne guld, røgelse og myrra.

- Det spiller selvfølgelig også en rolle, at Jesus får gaver af de vise mænd i juleevangeliet, fordi det derfor ikke føltes som nogen fremmed tanke at give gaver, da man begynder at give julegaver. Man ser, at der en naturlig kobling mellem Jesus i krybben og gavegivningen, siger Bo Kristian Holm.