Spørg

Jeg har lagt mit liv om - skal jeg døbes igen?

De fleste frikirker vil anbefale dig at blive døbt som en klar markering af, at du lægger dit gamle liv i graven (dåbsgraven) og genopstår til et nyt liv, hvor Jesus er blevet dit livs fundament og centrum, skriver frikirkepræst Mikael Wandt Laursen. Foto: Mike Stewart/AP/ritzau

Jeg har oplevet en hård ungdom med druk og stoffer, men har nu accepteret Jesus som herre og frelser. Skal jeg så døbes igen, spørger en læser. Frikirkepræst og journalist Mikael Wandt Laursen svarer

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Jeg er en ung mand på 28 år, som har levet en hård ungdom med druk og stoffer. Men jeg har omvendt mit liv og har accepteret Jesus som min herre og frelser.

Jeg hører fra alle, der også har omvendt sig, at jeg skal blive døbt på ny i Jesu navn. Men hvor kan man gøre det i Danmark? Jeg er allerede døbt som barn.

Hilsen Mathias

Svar:

Kære Mathias

Dejligt at læse, at du har fået en ny start på livet gennem troen på Jesus Kristus. Mange andre deler den oplevelse med dig, og det er et meget betydningsfuldt vendepunkt, som vil præge resten af dit liv.

Troen på Jesus vokser, trives og udvikles bedst i fællesskab med andre kristne. Vores tro er ikke en enkeltmandsoplevelse, men et forhold både til Gud og til vores næste, og derfor er tro og fællesskab nært knyttet til hinanden.

Det er derfor vigtigt, du finder en kirke, hvor du oplever, at der er et trosfællesskab, hvor du føler dig hjemme. Hvor du kan få svar på spørgsmål, bliver udfordret og inspireret. Den slags trosfællesskaber findes der i mange kirker i Danmark.

Prøv at spørge hos dine kristne venner, og hør hvilke kirker, de kan anbefale. Besøg dem og find ud af, om du kan føle dig hjemme der.

Synet på dåb varierer fra kirke til kirke. Hvis du finder et godt fællesskab i en folkekirke, så vil de ikke anbefale dig at blive døbt, når du er blevet barnedøbt. Men de vil helt sikkert, hvis det er et godt fællesskab, være med til at støtte dig i dit nye kristne liv.

Hvis du finder et godt fællesskab i en frikirke, så vil hovedparten anbefale dig at blive døbt. I de fleste frikirker praktiseres nemlig voksendåb, og det vil sige, at barnedåben ikke bliver anset for at være en dåb som sådan, men mere en slags velsignelse af det lille barn. Derfor vil de anbefale dig at blive døbt som en klar markering af, at du lægger dit gamle liv i graven (dåbsgraven) og genopstår til et nyt liv, hvor Jesus er blevet dit livs fundament og centrum.

Uanset hvilket fællesskab du finder, så byder jeg dig velkommen på dit livs rejse. Troen på Jesus gør ikke bare livet mere spændende, men det gør, at du måske for første gang virkelig opdager, hvad livet går ud på.

Kærlig hilsen
Mikael Wandt Laursen
Frikirkepræst, journalist og generalsekretær i Frikirkenet

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.