Mediekonsulent: Frygt ikke kirkelig kommunikation

Allehelgen er et godt eksempel på, hvordan en opprioritering af den kirkelige kommunikation kan gavne kirken og kristendommen. Noget skal løses på sogneplan, men kontakt til regionale og landsdækkende medier er ikke en opgave, der kan løses af et lille landsogn, skriver sognepræst og mediekonsulent ved Aalborg Stift, Christian Roar Pedersen. Arkivfoto

En af de sager, som kirken har tabt i kampen om mediernes og borgernes bevågenhed, er allehelgen. Men kampen kan vindes gennem digital formidling, skriver mediekonsulent og sognepræst Christian Roar Pedersen

Folkekirken skal vinde kampen i medierne, hvis de vil have danskerne i tale. Hvor mange jer, der læser denne kommentar har været til et fysisk vælgermøde ved sidste folketingsvalg? Næppe ret mange. Vi får vores viden om politik gennem medierne. På samme måde gør vi det med vores viden om kristendom.

Allehelgen er en af årets største gudstjenester - men ikke i medierne

I gamle dage blev kirken brugt til at give information til folk. Det er derfor, vi har meddelelserne efter prædikenen, hvor præsten oprindeligt kunne give bekendtgørelser fra det offentlige. Logikken var, at staten kunne bruge kirken som et medie til at informere folket.

Nu er situationen en helt anden. Medierne har helt overtaget den informationsrolle, som kirkerne havde førhen. Derfor er det vigtigt, at vi som kirke tager salmebogen i egen hånd og aktivt søger at påvirke mediebilledet. 

Vinder vi så kampen? Nogle gange. Og vi får heldigvis flere og flere sejre. Rundt om i stifterne opruster man i disse år på kommunikationsfronten. Det kan aflæses i omtalen.

Ind i mellem er der dog også tabte slag. Netop overståede allehelgen er et godt eksempel.

I mange kirker er allehelgen en af de største gudstjenester i løbet af året. Dem der har mistet inviteres i kirke. Vi giver folk en anledning til at komme, og vi taler direkte ind i den enkeltes livssituation. Kommunikationsmæssigt kan det ikke blive bedre.

Halloween omtales i mediernes - allehelgen forbigås med tavshed

I medierne fylder denne succes dog ikke meget, hvis vi sammenligner med Halloween. En hurtig søgning på artikeldatabasen Infomedia viser, at allehelgen blev omtalt i 477 artikler fra 1. oktober og indtil 12. november. Heraf kun 16 i landsdækkende dagblade.

Halloween, derimod, blev omtalt 3.138 gange med 94 artikler i landsdækkende medier. En søgning på sociale medier giver samme resultat: Halloween vandt over allehelgen.

Vi skal blive bedre til at fortælle medierne, hvad der sker i kirkerne allehelgen. Vi skal finde nogle cases frem. Der skal kød og blod på nyhederne. Vi skal også omfavne Halloween og se, om ikke vi kan kirkeliggøre denne kommercielle og folkelige fest, så vi får budskabet om Kristus ud til alle de udklædte "zombiebørn".

Allehelgen er et godt eksempel på, hvordan en opprioritering af den kirkelige kommunikation kan gavne kirken og kristendommen.

Noget skal løses på sogneplan, men andet kan med fordel løses centralt i stifterne. Kontakt til regionale og landsdækkende medier er ikke en opgave, der kan løses af et lille landsogn.

Kirkelig kommunikation er ikke spin

Vi, der arbejder med kirkelig kommunikation, er ikke spindoktorer. Vi søger ikke at fordreje virkeligheden. Vi søger blot at gøre opmærksom på det rige kirkeliv, der leves rundt om i sognene. Det er ikke altid, vi sejrer, men vi bliver ved med at kæmpe. 

Kierkegaard skrev: “At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der.”

Det moderne menneske er til stede på nettet og i medierne. Lad os begynde den kirkelige kommunikationskamp der. Ellers kommer allehelgen aldrig til at vinde over Halloween.