Derfor skal kirkerne på Facebook

Faktum er, at man som kirke via de sociale medier bliver mere tilgængelig og rækker ud mod de mennesker, der vil én, mener konsulent Simon Kangas Larsen.

Hvis det virkelig skal rykke, skal man som kirke ind og være en del af de sociale netværk, mener præst og konsulent Simon Kangas Larsen

På mine mange ture rundt i det kirkelige medielandskab, har jeg de seneste år været vidne til en spændende udvikling. I takt med at nye medier med internettet som omdrejningspunkt har holdt sit indtog, har en del kirker nysgerrigt kigget med. Rigtig mange har fået lavet en hjemmeside og måske også nyhedsmails, en SMS-service og en Facebook-side.

Mange tendenser gør sig gældende i den udvikling, der er i gang omkring danskernes medievaner. Jeg vil hæfte mig ved to, der afgørende for, hvor vi bevæger os hen og for de muligheder, kirker og andre med noget på hjerte har for at nå ud med sine budskaber.

LÆS OGSÅ: Religiøse røster har succes på Twitter

Vi deler liv med hinanden via sociale medier
En vigtig tendens er, at alt bliver mere mobilt. En telefon er i dag ofte en smartphone, der er så kraftig som en computer. Det samme gælder iPads og andre tilsvarende gadgets, der virker som vinduer til internettet. De mobile gadgets gør det muligt at være på og konstant søge eller få serveret relevante informationer, uden man behøver at være ved sin computer hjemme eller på arbejde.

En anden vigtig tendens er, at indholdet i kommunikationen har udviklet sig i takt med de nye muligheder. Fra topstyrede, redigerede virkeligheder i for eksempel aviser og tv, til brugerdrevet indhold, hvor brugere på nettet er med til at anbefale, synliggøre, kommentere og debattere hvad der sker i vores liv med hinanden.

Her er det særligt de sociale medier og i særdeleshed Facebook, der spiller en afgørende rolle. Om det også er Facebook, der er omdrejningspunktet for det sociale liv på nettet om få år, eller om det er en anden platform, er underordnet. Det vigtige er, at vi i stigende grad deler vores liv og vores tanker med hinanden via de sociale medier.

Kirkerne udnytter ikke nettet nok
Min pointe i denne sammenhæng er, at alt for mange kirker forsømmer de muligheder, som den nye teknologi og de kommunikationsformer giver. Mange kirker har fået en hjemmeside, og det er vældig fint. Men de færreste udnytter reelt de muligheder, nettet giver, for at engagere sin menighed og potentielle kirkegængere.

Grundlæggende må spørgsmålet være: Hvad er formålet med kirkers kommunikation? Et oplagt svar er at invitere folk i kirke lokale sognes vigtigste formål må være at få folk i kirke og bruge de tilbud, der er, for højmesser, samt hverdagsgudstjenester, koncerter og foredrag målrettet forskellige målgrupper.

LÆS OGSÅ: Kirker skal kommunikere mere direkte

Traditionelt sker det via kirkebladet, annoncer i lokalavisen, opslag i de lokale butikker og en tekst på hjemmesiden. Det er former for kommunikation, der har sin berettigelse til at minde folk om, at nu sker der snart noget i den lokale kirke, samt at invitere de personer, der stadig ikke er på de digitale medier. Men hvis det virkelig skal rykke, skal man som kirke ind og være en del af de netværk på de platforme, som over halvdelene af alle danskerne bruger, nemlig de sociale medier.

Vi lytter til vores venner
Den mest troværdige og oplagte måde at få folk op af sofaen eller væk fra computeren (hvor de jo sidder og surfer) er ved, at det er mennesker de kender og har tillid til, der opfordrer dem til at komme.

Sådan var det i gamle dage, før der var noget der hed telefoner og medier i det hele taget. Der var det de personlige relationer og mund til øre metoden der fik folk engageret. Og sådan er det i bund og grund også i dag. Når vores venner anbefaler noget, vi kan bruge vores kostbare tid på, så lytter vi.

Kirken skal være tilgængelig døgnet rundt
Udfordringen er, at kirken skal tænke og organisere kommunikationen på en helt ny måde. I stedet for de fire årlige deadlines på kirkebladet, er der nu kun én deadline: Hele tiden. Fra at det er en opgave man kan løse en gang i mellem kræver det, at man hele tiden er opmærksom på hvad der sker på nettet og løbende at få lagt invitationer og indhold på kirkens Facebook-side. Kirken bliver pludseligt tilgængelig 24/7, og de personer der står bag kan man skrive til hele tiden.

LÆS OGSÅ: Religion på internettet - 6 vigtige trends

Det kan lyde skræmmende for nogen og meget oplagt for andre. Men faktum er, at man som kirke via de sociale medier bliver mere tilgængelig og rækker ud mod de mennesker, der vil én. Og det er for mig at se ikke så tosset.

Simon Kangas er præst, idékonsulent og kommentarskribent ved kristendom.dk.

Faktum er, at man som kirke via de sociale medier bliver mere tilgængelig og rækker ud mod de mennesker, der vil én, mener konsulent Simon Kangas Larsen. Foto: Lars Salomonsen