Humor

10 citater om tro og humor

"Latter er en lovprisning af Gud," har den tyske jesuit og teolog Karl Rahner sagt. I så tilfælde er den nyudnævnte kardinal Timothy Dolan her i gang med at lovprise Gud under en messe i Vatikanet den 20. februar 2012. Foto: ALESSANDRO BIANCHI Denmark

"Latter er Guds terapi", og "vores forhold til Gud kan fra tid til anden bruge noget humor". Læs her ti udtalelser om forholdet mellem tro, humor og latter

Ifølge nogle kristne er humor og latter er en gave fra Gud og en vigtig del af det kristne liv. Mange religiøse forfattere har gennem tiderne udtalt sig om emnet i positive vendinger. Her er ti citater fra den katolske præst James Martins bog Between Heaven and Mirth: Why Joy, Humor and Laughter Are at the Heart of the Spiritual Life (Mellem himmel og morskab: Hvorfor glæde, humor og latter er centralt i det åndelige liv, red.).

1. "Humor er et forspil til tro, og latter er begyndelsen til bøn."
- Reinhold Niebuhr, amerikansk, protestantisk teolog (1892-1971).

2. "Bliv ikke nedtrykt, når du møder vanskeligheder på din vej. Le dem op i ansigtet, og vær sikker på, at du er i Guds arme."
- Sankt Frans af Sales, teolog og biskop af Genève (1567-1622).

3. "Jeg tror, at Gud har en udtalt sans for humor. Det sker også, at han skubber lidt til en og siger - hop nu lige ned fra den høje hest! Humoren er i grunden en del af skabelsens munterhed. På mange måder mærker man jo her i livet, at Gud også gerne vil have os til at tage det hele lidt lettere; til også at kunne se det muntre; få os ned fra piedestalen og huske sansen for morskab."
- Joseph Ratzinger, tysk teolog og nu pave Benedikt XVI (født 1927).

LÆS OGSÅ: Katolsk præst: Tro og humor hører sammen

4. "Det er karakteristisk for de store, hellige mennesker, at de besidder en mangel på tyngde i sindet, som gerne kan udtrykkes som letsindighed. Engle kan flyve, fordi de er i stand til at tage let på sig selv."
- G.K. Chesterton, engelsk journalist og forfatter (1874-1936).

5. "Den antagelse, at sans for humor og den kristne tro er uforenelige, er helt forkert. Faktisk har forfatterne til de store humoristiske klassikere - Rabelais, Cervantes, Swift, Gogol - alle været dybt religiøse. Latter er faktisk Guds terapi. Så lad os være taknemlige for, at når himles porte åbner sig, vil lyden af den himmelske musik blande sig med den umiskendelige lyd af himmelsk latter."
- Malcolm Muggeridge, engelsk forfatter, journalist og satiriker (1903-1990).

6. "Vores forhold til Gud kan - ligesom alle andre forhold - fra tid til anden bruge noget humor."
- James Martin, amerikansk jesuiterpræst (født 1960).

7. "Latter og munterhed i hinandens selskab er tegn på dybden af venskab. Vi ler højest og længst, når vi er sammen med dem, vi elsker og sætter pris på. Og hvis vi sætter pris på Guds kærlighed, hvorfor kan vi så ikke smile, når vi beder og mediterer?"
- James Martin, SJ.

LÆS OGSÅ:Har Gud humor?

8. "En trist nonne er en dårlig nonne. Jeg er mere bange for en ulykkelig søster end for en flok onde ånder. Hvad ville der ske, hvis vi skjulte den smule sans for humor, vi havde? Lad os hver især ydmygt bruge den til at opmuntre andre."
- Sankt Teresa af Avila, spansk nonne og mystiker (1515-1582).

9. "I begyndelsen af det åndelige liv bør vi altså stræbe efter at være muntre og utvungne; for der er folk, som tror, at det er ude med fromheden, hvis de slapper bare den mindste smule af."
- Sankt Teresa af Avila.

10. "Le. For latter er en erkendelse af, at du er et menneske, en erkendelse, som i sig selv er begyndelsen til en erkendelse af Gud. For hvordan kan et menneske ellers erkende Gud end ved at indrømme i sit liv og ved hjælp af sit liv, at han ikke selv er Gud, men en skabning, der har sine tider - en tid til at græde og en tid til at le, og den ene er ikke den anden. Latter er en lovprisning af Gud, fordi den lader mennesket være menneskeligt."
- Karl Rahner, tysk jesuit og teolog (1904-84).