Lunds Domkirke har fået en Maria-skulptur

Fotograf: Kristina Strand Larsson Foto: Kristina Strand Larsson

Skal du på tur i efterårsferien? Lunds Domkirke har fået en udendørs skulptur af jomfru Maria, der beskytter menneskene under sin kappe

Går turen over Øresund i den kommende efterårsferie? Så kan man med fordel besøge den gamle danske – nu svenske – katedral Lunds Domkyrka.

For der skete noget foran domkirken for en måneds tid siden. Tirsdag d. 8. september – på selve jomfru Marias fødselsdag - blev kirkens jomfru Maria-skulptur indviet med både pilgrimsvandring, klokkespil, læsninger og velsignelse.

Skulpturen, der står på pladsen foran domkirkens hovedindgang, er en såkaldt Schutzmantelmadonna. Det vil sige en skulptur, hvor jomfru Maria beskytter alle mennesker og alt menneskeligt under sin kappe. Motivet stammer fra middelalderen og var meget udbredt over hele Europa.

Lunds Domkirkes version af jomfru Maria med beskyttelseskappe, som det må hedde på dansk, er lavet af bronze og 120 cm høj. Men da jomfru Maria-skulpturen står på en sokkel, er hun næsten i øjenhøjde med os – men omvendt ikke højere end, at børn også kan se op i hendes milde ansigt og føle sig beskyttet af hendes kappe, som alle de sten-mennesker, man ser titte frem under kappen, er det.
 
Præst ved Lunds Domkyrka Lena Sjöstrand siger om statuen:

”Siden kunstneren Lena Larvik i 2011 udstillede adskillige Maria-billeder i domkirken, har det været et stort ønske hos mange i Lund at få en jomfru Maria med beskyttelseskappe. Men dengang havde vi ikke pengene til det. Senere fik domkirken så en donation, der gjorde det muligt. Og det er vi meget glade for, også fordi det er samme Lena Larvik, der har lavet vores Madonna i et atelier i Stockholm."
 
Op igennem tiderne har der været mange Maria-skulpturer og Maria-altre i Lunds Domkirke. Dog ikke på den plads, hvor den nye Maria-skulptur står. Da reformationen kom, forsvandt alle de gamle Maria-skulpturer og –altre, og de har været væk i flere hundrede år.

Luther var glad for Maria
Men nu er jomfru Maria tilbage i Lund – som hun er det mange steder i Svenska Kyrkan. Men hvordan hænger et fokus på jomfru Maria sammen med at være en evangelisk-luthersk kirke, som Svenska Kyrkan er det?
 
Præsten Lene Sjöstrand siger:

”Maria har en stærk position i Svenska Kyrkan. I luthersk ånd vel at mærke. Martin Luther havde jo stor kærlighed til hende. Vi har også tre søndage, som knytter an til jomfru Maria: Mariæ Bebudelsesdag, kyndelmisse og fjerde søndag i advent. Hendes mod til at gå ind i uventede opgaver, hendes tillid og al den kærlighed, som hun må have givet sin søn, og som rustede ham til hans store opgave gør, at det giver god mening, at vi også giver plads til jomfru Maria og hendes omsorg og omtanke.”
 
Men også nutidens mennesker og vor tid kan lære af jomfru Maria.
 
”Jomfru Marias betydning idag er fornyet. Hun gjorde sig nogle erfaringer, som vi i vor tid kan spejle os i. Hun blev tidligt mor, og allerede mens barnet var nyfødt, blev hun tvunget på flugt. Og senere havde hun af og til svært ved at forstå den vej, som hendes søn valgte. Men da han døde, stod hun ved korset. Hun holdt ud. Ligesom mange forældre gør idag, når deres børn dør i krig og ulykker. Så stod hun der med sin døde søn i favnen. Men hun gav ikke op. Hun var med i den tidlige kirke, der voksede frem af troen på mødet med den opstandne. Dette mod til at sige ja til livet og kærligheden – også uden helt at vide, hvad det ja indebærer – er noget, som vi nutidsmennesker kun kan blive inspireret af,” slutter Lena Sjöstrand.