Kristi himmelfart
1. Introduktion

Kristi himmelfart har været fejret siden kristendommens tidligste historie til minde om, at Jesus 40 dage efter sin opstandelse tog sine disciplene med ud af Jerusalem og tog afsked med dem, før han ifølge Bibelen forsvandt i skyerne. 

Derfor ligger Kristi himmelfart altid på torsdagen 40 dage efter påskedag. I vor tid er Kristi himmelfart en af årets store dage for konfirmationer.

2. Kristi himmelfart
Klassiker

Derfor fejrer vi Kristi himmelfart

På Kristi himmelfart begynder arbejdsdelingen mellem Gud og menneske, hvor vi får overdraget ansvaret for at være kirke på jorden efter Jesus

Hvor var Jesus mellem påske og himmelfart?

Ifølge Lukasevangeliet var Jesus sammen med disciplene i fyrre dage. Men hvad der egentlig skete, er historisk set uvist, svarer teolog Helge Kjær Nielsen

Få styr på påske, Kristi himmelfart og pinse

Hvordan hænger påskens begivenheder sammen med Kristi himmelfart og pinse? Bliv klogere på Jesu sidste tid på jorden og pinseunderet her

5 vigtige ting om himlen i kristendommen

Kristi himmelfart nærmer sig, men hvad er den kristne himmel egentlig? Bor Gud i himlen? Er himlen og paradiset det samme? Og hvad laver englene udover at pynte ved juletid?

Guide

Her kan du fejre Kristi himmelfart

I år falder Kristi himmelfart torsdag den 5. maj. Kirker landet rundt og festivalen Himmelske Dage i København markerer dagen med gudstjenester, kulturelle arrangementer og udflugter. Se her, hvor du kan fejre Kristi himmelfart i år

3. Traditioner
Klassiker

Kristi Himmelfart blev fejret med skuespil i kirken

Skuespil med Kristus-figurer firet op gennem huller i kirkeloftet og optog med løvebannere var før reformationen en naturlig del af Kristi Himmelfarts-fejringen

Overtro ved Kristi himmelfart

Tidligere har der nogle steder i Danmark været tradition for at gå i skoven aftenen før Kristi Himmelfart for at samle bøgegrene. Man pyntede hjemmet med de grønne grene som et værn mod hekse.

Og en gammel nordisk folkeskik sagde, at man kunne sikre sit tøj mod møl ved at lufte det Kristi Himmelfartsdag.

4. Kristi himmelfart i kunsten
Billedserie

Sådan skildres Kristi himmelfart i kunsten

En sky, der tager Jesus bort. Hvide klæder. En himmel, der åbner sig. Kristi Himmelfart er blevet skildret forskelligt i kunstens historie - se eksempler her

Den dramatiske himmelfart

Ifølge kunsthistoriker Ulla Haastrup vidner kalkmalerier fra Fakse Kirke om en meget dramatisk og levende fejring af Kristi Himmelfart i middelalderens Danmark, som i dag er blevet helt fremmed for os

5. Synspunkter
Synspunkt

Kristi himmelfart giver os et glimt af en skjult dimension

Himlen er der, hvor Gud er – skjult for os. Og Gud er ikke begrænset af noget sted eller nogen tid, skriver tidligere sognepræst og kernefysiker Poul Martinsen i en refleksion over Kristi himmelfart

Synspunkt

Kristi Himmelfart bliver Gud nærværende med os

Himmelfartsmotivet sætter selve ’loftshøjden’ for den gudstjenestelige fejring af den nærværende Kristus, mener dr. theol og sognepræst Anders Eyvind Nielsen

Stubkjær: Kirken blev universel ved Kristi Himmelfart

Det er drivkraften for mig, at vi som kristne må have et globalt udsyn, siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp Henrik Stubkjær, som finder det udsyn i Kristi Himmelfarts budskab

6. Quiz
Quiz

Test din viden om Kristi himmelfart

Kristi himmelfart er ikke en højtid, vi typisk forbinder med faste traditioner. Men ved du, hvad det er, vi fejrer? Og kender du de gamle skikke, der knytter sig til dagen?

7. Mere om kirkeårets mærkedage
Specialhistorie

Overblik: Alt om kirkeåret

Den kristne kirke har sin egen kalender, nemlig kirkeåret, som begynder 1. søndag i advent. Her kan du finde tekster og inspiration til hver dag i kirkeåret

8. Seneste artikler