Læs påskedagene som digte
Her bringes et uddrag af teolog og forfatter Jakob Brønnums digtsamling Den sidste passion (Forlaget Eksistensen, 2017), hvor digteren skriver videre på påskens begivenheder med eksistentielle og poetiske perspektiver. Digtene er udvalgt i samarbejde med forfatteren.
Skærtorsdag
BRØD OG VIN
Og han tog et brød, takkede og brød det, gav dem det og sagde: »Dette er mit legeme, som gives for jer. Gør dette til ihukommelse af mig!« Ligeså tog han bægeret efter måltidet og sagde: »Dette bæger er den nye pagt ved mit blod, som udgydes for jer.
Luk 22,19-20
1
Sandt at sige var det heller ikke
nogen videre middag
der blev serveret,
sandt at sige kunne man godt
have forventet sig
noget mere,
visse krydderurter havde været på sin plads
der blev talt om timian og
honning,
nogle nævnte salvie, kanel og anis.
Sandt at sige
var der heller ikke rigtig
nogen der havde forventet sig noget
de var alle sammen trætte
tankerne var andre steder, nogle tænkte
på verden udenfor
og nogle tænkte på sjælen
og enkelte tænkte på familien
og på sig selv.
De spiste i tavshed.
2
Ind i mellem var der en der tænkte
på en gammel bøn
hans far plejede at sige ved påskemåltidet,
men hver gang nogen mumlede noget
blev han i tvivl og tav,
det var som om ordene
gik i stykker mens han sagde dem
de splintredes eller viste sig at bestå
af en stor mængde tynde lag
som pludselig ikke hang sammen længere
og truede med at smuldre
mellem læberne
på den der sagde det
og nogle oplevede det som om ordene
truede med at komme ud af hovedet
gennem et hul oven på hovedet
som man følte der var når man begyndte
på de gamle ord, og så begyndte de at forstøve,
falde af sætningerne et efter et
indtil det var som om der kun var en pind tilbage
som alle ordene havde siddet på
og nu viste den sig også at være en illusion.
Efter lammet var spist der kun brød og vin tilbage
for ingen havde taget mere brød
der ville gøre alting endnu tørrere
ordene ville gå af i flager og forstøve i munden på dem
og ingen havde drukket vin, vinen stod urørt
og mindede dem alle om en blodpøl.
3
Bagefter var der ingen der huskede måltidet eller vinen
ingen der huskede brødet
sandt at sige havde der manglet nogle urter
i lammet,
de huskede kun stemmen
som lød gennem dem
og omkring dem, lidt efter lidt
kom ordene tilbage
og det øjeblik
der nu for evigt var lukket
hvor han havde været universet,
det øjeblik som stadig
kan ses i visse hvælvinger
som lyset bag en skygge man ikke havde forudset
skulle være netop der
og kun på visse dage i de gamle katedraler
der står ligesom
lyset efter skabelsens øjeblik, det bliver tydeligere og tydeligere
samtidig med at man kommer længere og længere væk.
4
Det er som om en enkelt stemme
synger med en hvid tone
som svæver opad
under hvælvingen som en hvid fugl
og vover man at blive stående
uden at lade sig forlede af den indre utålmodighed
kan man høre andre toner
komme til og møde den i luften
som stemmer i et kor
der ikke har vist sig endnu
og hvis medlemmer ikke selv kan se hinanden
selvom de synger som om de kan.
KYSSET
Endnu mens han talte, kom Judas, en af de tolv, fulgt af en stor skare med sværd og knipler fra ypperstepræsterne og folkets ældste. Han, som forrådte ham, havde aftalt et tegn med dem og sagt: Det er ham, som jeg kysser; grib ham! Han gik straks hen til Jesus, hilste ham med et »Rabbi!« og kyssede ham. Jesus sagde til ham: »Min ven, nu har du gjort dit.« Da kom de hen og lagde hånd på Jesus og greb ham.
Matt 26,47-50
Der er mange måder at forråde hinanden på,
man kan gøre det ved at sige farvel
mens man egentlig burde blive
man kan gøre det ved at komme for sent
med en meget dårlig undskyldning
man kan komme for tidligt
mens man egentlig burde lade den anden være alene
man kan komme til tiden
og have glemt sig selv
man kan lade være at hilse
lade den anden være ubemærket
ikke svare på noget som helst
man kan lade som om man kan lide den anden
men aldrig vise det
man kan glemme alt der er sket
eller minde den anden om det når det var glemt
man kan give den anden det kys
man altid gør når man mødes som et tegn
og lade det betyde den visse død.
Langfredag
ECCE HOMO (SE, HER ER MANDEN)
Så kom Jesus ud med tornekronen og purpurkappen på.
Pilatus sagde til dem: »Se, her er manden!«
Joh 19,5
Et af mysterierne i denne verden er
hvad der er i et menneskes blik
når det ser på et andet
og hvad der sker når to blikke mødes
hvis vi taler om noget, der virkelig flytter sig
gennem et usynligt rum vi kalder øjeblikket.
Et andet er, hvad et menneske er
når det bliver vist frem, hvad et menneske er
når det står frem som et menneske
og andre vurderer det
som et menneske.
Der er jo kun mennesker til at vurdere
og det bliver tit lidt skævt
eller sådan lidt set fra den ene side-agtigt
og mennesket er jo det fineste eksempel på noget
der ikke kan ses helt og holdent
hvis man kun ser det på en måde
og kun fortæller om det lige sådan,
som man nu kan forklare det
i en håndevending.
virkelighedens juvel er at få sovet en gang på det
for at være sikker på at man kommer frem til
en dækkende beskrivelse,
og der skal også en holdning en berøring, en afsked og
mindst flere møder til, hvoraf et nødvendigvis
må være tilfældigt og et vokset frem
af en synkronisitet
man først opdager længe efter.
Og dernæst er der noget i blikket i forvejen
man muligvis har overset
og når man har opdaget det
må man revidere hele sin verden
og alle verdensbillederne hvor mennesket
blev vist frem som eksempel på noget
man for længst har glemt.
Man er jo begyndt at kunne lide det kære væsen
man holder, om ikke om, så dog af
det er næsten ligegyldigt hvilke genvordigheder
verdenshistorien stiller an med
man kan holde af det alligevel, man kan
ikke lade være.
Det er som om selve tiden
indeholder en eliksir, en kærtegnsmotor,
måske er tiden selv
en purpurkappe
måske er fortællingen om verdenshistorien ikke
hvad der er i et menneskes blik
men hvordan en tornekrone altid skygger
for udsynet, enten
hos den ene eller den anden.
VEJS ENDE
De førte ham ud til stedet Golgata – det betyder Hovedskalssted. De ville give ham vin krydret med myrra, men han tog det ikke. Så korsfæstede de ham.
Mark 15,22-24
1
I et hvert menneskes liv
findes et punkt
der kaldes vejs ende
det er der altid
det findes et eller andet sted
det er ikke sikkert
man nogensinde har set det
nogle gange kan man være
så langt fra det
at man har glemt det findes
at man ikke bemærker
den hvilende skygge
den klangbund af endelighed
alle strøtanker har.
Vejs ende viser sig som frønnet træværk
i det indre landskab
som gammel maling tiden ikke har skrabet
helt af.
Vejs ende står som et spørgsmål
der ikke ønsker at blive besvaret
og nogen gange stiller
det selv et modspørgsmål:
Er det nu? Er det det man kalder vejs ende?
Er det hertil og ikke længere?
Var det sidste udkald? Last man standing?
Nu lukker porten.
Eller kommer der flere gange,
andre muligheder, nye tankegange?
Vil væggene i labyrinten
pludselig falde og nye veje forme sig
af et åbent land der stod frem?
Vejs ende dukker op som et ansigt i drømme
man ved man kender men blot ikke aner hvorfra.
En del af vejs ende er, at man ikke kan vide
om det er vejs ende
denne gang eller om det igen
bare var frygten
En del af vejs ende
er en påmindelse om at gøre sig klar
og håbe
sindet ikke er blevet sløvet
hvis det nu skulle være rigtigt
denne gang.
Hvordan kan man så vide
at det vitterlig er vejs ende?
Det kan man fordi
man kommet til vejs ende.
2
En del drømmer fra tid til
anden om at komme til vejs ende,
at være så meget ved vejs ende
at skyggerne omkring én tager form
som dødningehoveder
at kedsomheden ved at vente
tager form som levet tid
at være så meget en del af virkeligheden
at der står mennesker
parat med livsvigtigt vand
som de tilbyder med distanceret
afklarethed
mens de står og ser på ham
der er kommet til vejs ende
og nu mærker smerten
sive ind gennem fodroden som
store tunge slag
og en klang af metal
og en gispen
man ikke mærker kommer fra en selv.
Påskedag
GUDS ANSIGT
1 Mødet med havemanden
Jesus sagde til hende: »Kvinde, hvorfor græder du? Hvem leder du efter?« Hun mente, det var havemanden, og sagde til ham: »Herre, hvis det er dig, der har båret ham bort, så sig mig, hvor du har lagt ham, så jeg kan hente ham.«
Joh 20,15
Maria Magdalene, som har en lidt blegrød
udstråling i verdenshistorien, luder var hun,
kæreste med Jesus er der nogen der siger
man har i hvert fald set hende sidde
og massere hans fødder, nogen sagde med
sit hår, andre sagde at hun havde den mest fløjls-
agtige måde at kalde hans navn på, andre
sagde at hun var stammoder til Merovingerslægten,
frankerkongernes mystiske blod, meget mørkt
nærmest blåt, andre tier, andre siger slet
ingenting. Hun stod i solen og forvekslede
Jesus med havemanden, og mødte den opstandne
uden at kunne røre ham, ”Noli Me Tangere”
sagde han, ifølge kirkefædrene, ingen kan vide
det, han kan sågar have talt latin, det var jo i romer-
riget, om end i udkanten, det var jo i Gudsriget
om end i udkanten, eller i nærheden, det
var jo havemanden, Kristus var havemanden,
hun vidste det godt, hun vovede ikke at sige det
hun rørte hverken ham eller sig selv, han stod
og ordnede noget i den mørke muld, det var
morgen, solen skinnede, man kunne ikke se
ham tydeligt, men det var ham, Jesus var
havemanden, hun havde vidst det hele tiden.
2 Guds ansigt
dicit ei Iesus noli me tangere nondum enim ascendi ad Patrem meum.
Joh 20,17
Jesus sagde til hende: »Hold mig ikke tilbage, for jeg er endnu ikke steget op til Faderen.«
Joh 20,17
Men han sagde: »Du får ikke lov at se mit ansigt, for intet menneske kan se mig og beholde livet.«
2 Mos 33,20
Hans sprog var måske som englenes
og måske kunne hun i det øjeblik høre det.
Hold mig ikke tilbage, sagde han.
Eller mente han: Rør mig ikke
for du kan ikke leve bagefter
fordi Gud har kaldt mig til sig
for at jeg skal bære opstandelsens navn
jeg er både her og ikke her
jeg er både der og ikke der.
Her og der er grænseløst forbundet
og det er endnu ikke tid for dig
at overskride grænsen til det grænseløse
for det er ingen vej tilbage
og der findes endnu mennesker
for hvem det er nødvendigt
at du findes.
3 Hvad lavede Jesus i himlen
Han var i begyndelsen hos Gud.
Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er.
Joh 1,2-3
Hvad lavede Jesus i himlen mens verden blev skabt?
Deltog han i en banket sammen med englene
eller var englene små
på det tidspunkt, som børn, der ikke har fundet
retningen for deres kræfter
og ikke set de bevægelser, de udfører.
Sad de og hørte musik som Mozart senere
kom til at skrive? Sad de og valgte de toner ud
han kunne bruge, hvis han ville,
formede dem på en måde, så perlemoren inden i tonerne
kun skinnede i det øjeblik Mozart vendte dem i en bestemt retning?
Hvad lavede Jesus i himlen mens verden blev skabt?
Havde han sit eget ansigt?
4 Manden som gik gennem døre
Mens de talte om dette, stod han midt iblandt dem,
og han siger til dem: »Fred være med jer!«
Luk 24,36
Der er ikke et bestemt sted
og ikke et tidspunkt, da det sker
og ikke en tilstand, men et ord,
en opfyldelse af et løfte
der indtræder hvor mennesker findes
uden grænser mellem sig
som mennesker
man kan ikke fremkalde dette øjeblik
for alene fremkaldelsen vidner om
at man ikke er der
hvor ordet siges, et ord der siges
af en selv eller høres
som om det kunne være det.
5 Thomas
Men Thomas sagde til dem: »Hvis jeg ikke ser naglemærkerne i hans hænder og stikker min finger i naglemærkerne og stikker min hånd i hans side, tror jeg det ikke.«
Joh 20,25
Der er en bestemt måde at være til på
en slags sjæleliv, hvor man sætter
sin bevidsthed eller sin ånd i et hylster
der ligner noget man lavede i skolen
der er en sikker måde at være til på,
en tilværelsesmåde, der er ligesom viserne
på et ur, skridt for skridt, labyrint
for labyrint, et øjeblik ad gangen,
en god, fornuftig og agtpågivende måde
hvor man sørger for at ingen andre ser
om man mener det på netop den måde
eller ikke mener det og hvordan
man eventuelt vil mene det om lidt
når alt er blevet klarere, det er Thomasmåden
den er god til at holde sammen på det hele
man stikker sin finger ind i et hul
der ikke er der, og hvis det viser sig
der er et hul alligevel så venter man
til en anden gang, man skal jo nødig
få fingrene i klemme, man skal jo nødig få
fingeren i klemme mellem himmel og jord.
6 Universet
Der var også mange andre historier
ingen af historierne
kan fortælles i forlængelse af hinanden
for de skete samtidig
og de mennesker der var i dem
kunne ikke rumme nogen af de andre
fordi de hver især fyldte hele universet.
Det har fået nogen til at spørge
om der findes parallelle universer
men det gør der ikke
bortset fra ligegyldighedens parallelunivers
der findes Guds kærtegn
som hvert menneske der modtager det
mærker fylde hele universet.