Luther om sex og ægteskab: "Da Gud er god, er kønsorganerne også gode"

Martin Luther omgivet af sin familie: Han fik seks børn, hvoraf fire overlevede indtil de var voksne. Han og hustruen Katharina von Boras hjem var ofte fyldt med middagsgæster, og der blev diskuteret ivrigt ved bordet. Foto: The Miriam and Ira D. Wallach Division of Art, Prints and Photographs/The New York Public Library

I Luthers hjem i Wittenberg fyldtes middagsbordet ofte af en broget flok, som diskuterede alt mellem himmel og jord - og i sengen. Læs et uddrag fra Luthers bordtaler om sex og ægteskab her

Martin Luthers tanker om tro blev afgørende for udviklingen af kristendommen i Europa og verden, men også hans liv er en kilde til både teologisk og historisk indsigt.

Et mere personligt indblik i Luthers tankegang får man gennem bordtalerne, som er udgivet på dansk. Luthers hjem i Wittenberg havde mange gæster, og som oftest var middagsbordet fyldt af en broget flok, der havde deres gang i huset. Luthers bidrag til samtalen omkring bordet er særegen derved, at han viser en anden side end den, vi kender fra hans teologiske værker. Udgangspunktet er nok teologien, men de billeder og de udtryk, han benytter til at illustrere, hvordan tilværelsen bør udfolde sig, er farverige og festlige. Her gik bølgerne højt, og der blev også diskuteret sex og ægteskab. 

Læs et uddrag af bogen her:

Martin Luthers ægteskab med Katharina von Bora blev et forbillede for mange i den vestlige protestantiske verden. Ud over at Luther legaliserede seksualiteten indenfor ægteskabets rammer, var han også et forbillede for ægtefællernes gensidige respekt. Det handlede ikke længere om, hvorvidt en mand tog sig en kone, men om at de var ligeværdige partnere. Derfor kunne Luther også sige til Katharina: »Jeg er din, og du er min.«

Med nutidens øjne vil Luther sikkert af mange blive opfattet som mandschauvinist, men i 1500-tallet var hans tanker nye og moderne. Den katolske kirke betragter ægteskabet som et sakramente, der ikke må brydes. For Luther var ægteskabet ikke et sakramente, men heller ikke noget man skulle tage let på. Han nævner dog flere gyldige grunde til skilsmisse: Utroskab, impotens og unddragelse af den ægteskabelige pligt. Sygdom og daglige skænderier var ingen gyldig grund til skilsmisse.
 
Vi kender ikke altid spørgsmålene fra dem, der sad med omkring bordet, men ud fra Luthers svar og kommentarer har der været mange og meget forskellige.
Allerede inden Luther selv blev gift, talte og skrev han om ægteskabet. Han tog udgangspunkt i ordene fra Første Mosebog 1,27-28, om at Gud havde skabt mand og kvinde, og at de skulle blive frugtbare og talrige. Derfor kunne han også sige:

»Hvis jeg lover at leve i kyskhed, er det en fornærmelse mod Gud, for Gud har udstyret mig med kønsorganer, og da Gud er god, er kønsorganerne også gode [...] Kønsorganerne bliver derfor i forplantningens tjeneste lige så nødvendige og naturlige som at sove og vågne, spise og drikke og tømme tarm og blære.«

Seksualiteten ansås altså som værende en stærk kraft, der i længden ikke kan holdes tilbage. For dog at tøjle den, opfordrede Luther til ægteskab, som han kaldte »et hospital for synden«. I ægteskabet kunne seksualiteten udfolde sig til glæde for begge parter. Uden for ægteskabet kunne der ikke være tale om sex. Ligesom han havde fået lukket bordellerne i Wittenberg, opfordrede han andre byer til at gøre det samme.

Ægteskabet var for Luther at se en del af den verdslige og guddommelige orden, og derfor skulle man ikke kaste sig hovedkulds ind i det. Man skal kæmpe og arbejde for ægteskabet, og kun i yderste instans kan der være tale om skilsmisse.

Sagt af Luther om ægteskabet:

"Eunukker har mere brunst end alle andre. Man fjerner nemlig ikke begæret ved kastration, alene evnerne. Personligt ville jeg hellere have et ekstra par testikler end at få fjernet dem, jeg har." 

"En kone kan man hurtigt få, men at få en, man elsker, er en guds gave. Sker det, har man meget at takke Gud for."

"Når en mand vil have sig en kone, skal han bede til Gud: Kære Herre Gud, hvis det er din guddommelige vilje, at jeg skal leve uden en kvinde, så hjælp mig. Hvis ikke, så giv mig en god og from pige, som jeg kan tilbringe livet med, som jeg elsker, og som elsker mig. Der er nemlig mere til ægteskabet end sex."

"Hvis du ikke behøver en kone, hvad du bedst selv ved, så lad være med at gifte dig. Men hvis du brænder af liderlighed, og dit kød leder dig i fristelse, hvad venter du så på? Så gift dig dog!"
 
"Hvor ild og hø ligger sammen, opstår der brand!"

"En adelsmand blev spurgt af sin kone: Elsker du mig? Ja, jeg elsker dig, ligesom jeg elsker en lind afføring."

"Du siger, du ønsker dig en smuk, from og rig kone! Min stakkels ven. Hende burde man først tegne for dig. Én med røde kinder og hvide ben. De er de frommeste, men de kan ikke lave mad og er kedelige i sengen."