Hollywood finder Gud

- Foto: wikimediacommons

Hollywood vil målrette nye film til det store marked af konservative kristne amerikanere. Det indflydelsesrige selskab 20th Century Fox skal årligt producere 12 film med religiøst indhold

Hollywoods filmindustri befinder sig normalt fjernt fra de moralske værdier, som den voksende gruppe af konservative kristne amerikanere hylder. Men nu er filmbyen ved at opdage potentialet i det stærkt troende publikum, og flere selskaber bevæger sig forsigtigt ind på det religiøse marked.
Som det hidtil mest ambitiøse forsøg på at skabe film, som er målrettet det kristne publikum, har mediekongen Rupert Murdochs store filmstudie 20th Century Fox netop bebudet, at det via den nye underafdeling Foxfaith vil til at producere op til 12 religiøst orienterede film hvert eneste år.

- Vi er her for at underholde, ikke for at forkynde. Vi anerkendte bare, at der er et enormt, undermættet marked og greb muligheden for at forsyne dem med underholdning af høj kvalitet, som afspejler deres værdier, siger Jeff Yordy, der er vicedirektør for marketing i 20th Century Fox.

Selskabet har som forberedelse opbygget et netværk af 90.000 menigheder og cirka 14 millioner evangelisk-kristne husstande i USA. Foxfaith forsikrer, at alle film vil være familievenlig underholdning, der enten har åbenlyst kristent indhold eller er baseret på et værk af en kristen forfatter.

Filmene får budgetter på 3-20 millioner dollar (cirka 18-120 millioner kroner), og den første, "Abiding Joy", der er en western om et ungt par, hvis tro hjælper dem til at overkomme præriens strabadser, får amerikansk bio-grafpremiere i næste måned.

Hollywoods forsøg på at tilpasse film til de stærkt troende amerikaneres smag er del af en bredere kristen bølge i underholdningsindustrien, der afspejler de højrereligiøse gruppers stigende indflydelse på amerikansk samfundsliv. Ifølge uafhængige analyser tæller det evangelisk-kristne samfund i USA mindst 100 millioner amerikanere, og markedet for kristne dvd'er, bøger og cd'er er nu på 4, 3 milliarder dollar (cirka 26 milliarder kroner) årligt, mens tv- og radioprogrammer med kristne temaer fylder en stadig større del af æteren.

Den overvejende liberale filmindustri har længe forholdt sig skeptisk til den religiøse bølge, men siden skuespilleren og instruktøren Mel Gibsons korsfæstelsesfilm "The Passion of the Christ" for to år siden blev en bragende kommerciel succes, takket være især det evangelisk-kristne publikum i USA, er berøringsangsten mindsket betragteligt, og flere filmselskaber har allieret sig med kristne producenter og konsulenter for at komme ind på det religiøse marked. Sidste år strømmede det konservative kristne publikum eksempelvis til Narnia-filmen, og førende filmstudier er nu på vej med film baseret på blandt andet Jesu fødsel og på 1800-tals digteren John Miltons episke digt om menneskets syndefald, "Det tabte paradis".

Det konservative kristne samfund, der finder mange af de gængse hollywoodfilm stærkt anstødelige, hilser udviklingen velkommen.

- Det er ekstremt tilfredsstillende at blive taget alvorligt. Det er, som om vi endelig er ankommet, siger vicedirektør Nancy Neutzling fra Word Distributors, der distribuerer film til kristne forhandlere, til avisen Los Angeles Times.

Konservative kristne prædikanter i USA er samtidig begyndt at bruge deres magt til at påvirke underholdningsindustrien ved at opfordre deres menigheder til at indløse billetter til navngivne film, hvis indhold er forenelige med religiøse værdier. Eksempelvis blev familiefilmen "Facing the Giants", der havde premiere i sidste uge, og som handler om et amerikansk football-hold, der vender fiasko til succes ved hjælp af tro på Gud, i søndags lovprist under gudstjenester i flere amerikanske kirker.

nyholm@kristeligt-dagblad.dk

20th Century Fox er snart klar med den første af sine kristne film, "Abiding Joy", der er en western, som handler om et ungt ægtepar, hvis kristne tro hjælper dem gennem tilværelsen. - Arkivfoto.