Bibel og reklameshampoo uddeles med morgenavisen i Texas

I Texas kan man snart få en reklamebibel vedlagt morgenavisen

En kristen organisation i USA vil omdele Det Nye Testamente sammen med søndagsavisen. Men ikke alle er vilde med tanken om at vedlægge Guds ord som en anden reklamepakke

I Forth Worth, Texas, i USA er det ikke ualmindeligt, at dagens avis leveres med alt fra vaskepulver til cd'er. Nu vil en kristen organisation i delstaten også være med. De vil omdele Det Nye Testamente kvit og frit til morgenkaffen.

Det Internationale Bibelselskab, "Send the Light", har planer om at få vedlagt bibler sammen med 11 aviser i løbet af 2007 og 2008. Således kunne avisen "The Fort Worth Star-Telegram" annoncere, at de vil uddele mere end 200.000 nye testamenter sammen med avisen den sidste søndag i året.

Men selv i det midtvestlige bibelbælte er det ikke alle, der synes, at det er en god idé. Læsernes redaktør på avisen, David House, fortalte, at han modtog omkring 70 e-mails som reaktion på idéen. Det, der imidlertid overraskede avisens underdirektør, Bob Ray Sanders, var, at reaktionen kom fra begge lejre.

 - Jeg forventede, at vi ville få en del kritik, men jeg troede, den ville komme fra folk, der ikke var kristne eller slet ikke var religiøse. Men mange af de klager, vi fik, kom fra kristne, der ikke brød som om idéen, siger Sanders til nyhedsbureauet AP.

Flere udtrykte nemlig bekymring for, at de bibler, der af cykelbudene vil blive smidt på folks græsplæner sammen med avisen, blot ender deres tilværelse som skrald. Mange amerikanere ejer allerede en bibel.

Efter den første opstandelse havde lagt sig, besluttede avisen, at abonnenter kunne fravælge at få leveret en bibel og andet kristent materiale med avisen. Men med denne forskelsbehandling i medfølgende reklameprodukter begyndte abonnenter at spekulere i, hvad man ellers kunne afbestille.

"Bemærk venligst ved mit abonnement, at jeg ønsker at modtage Det Nye Testamente, men jeg vil gerne afbestille enhver form for uønsket reklame eller utugtelige tilbud. Jeg vil ikke have noget giftigt hårshampo, intet sødemiddelstyggegummi eller andre former for reklame", lød det i en af de mange e-mails.

Projektet med bibler vedlagt aviser er en del af Det Internationale Bibelselskabs "CityReachers"-projekt, der med udgangspunkt i Det Nye Testamente forsøger at missionere i en tid, hvor USA, efter organisationens egne udtalelser, har mere brug for det end nogensinde.

Men finansieringen går sløvt. Ingen af projekterne har opnået at indsamle blot halvdelen af de fornødne midler. I Fort Worth lyder målet på 438.000 dollars inden den 31. oktober, og på nuværende tidspunkt er der blot lidt over 13.000 dollars i kassen.

For en af de fremtrædende figurer i CityReachers, Paul Tolleson, er frustrationen er svær at skjule.

- Det er skuffende at nogen kan have noget imod at få en bibel, som er den bedste bog i hele verden og har været det i hundreder af år. De har al verdens ret til at gøre med den, hvad de vil, siger han.

- Brokker de sig måske over at få en pakke havregryn, en prøve vaskepulver eller en reklame-cd?