LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at læse alle artikler

Glemt adgangskode? Klik her.

Sommerklassiker

Kunstner: Jeg er provokeret af kirkens mandsdominerede billeder

"Jeg er ikke sikker på, om jeg er kristen selv, men et af mine kunstneriske ønsker er at opfinde helt nye billeder af seksualitet, kærlighed og omsorg til brug i den protestantiske kirkes rum", siger den danske kunstner Augusta Atla. Her ses hun i et nærshot af eget fotoværket. Foto: Privatfoto

"Et af mine kunstneriske ønsker er at opfinde helt nye billeder af seksualitet, kærlighed og omsorg til brug i den protestantiske kirkes rum," siger den danske kunstner Augusta Atla. Læs eller genlæs interviewet fra 2012

Interviewet blev første gang bragt i 2012

Er der en bestemt historie eller situation i Bibelen eller i den kristne tradition, du kunne tænke dig at skabe et kunstværk over? Ja, jeg er nysgerrig omkring sankt Teresa af Àvila. Hun er fantastisk portrætteret af den enormt dygtige italienske kunstner Bernini (15981680). Han har billedliggjort myten om helgeninden, der oplever ekstase gennem nærvær af Gud. Jeg ved, ikke hvilken type ekstase, vi her taler om, ej heller om myten er sand, eller om Bernini gennem portrættet har gjort sankt Theresa af Àvila mere 'vild' end hun var."

SE BERNINIS SKULPTUR AF TERESA AF AVILA I BILLEDSERIEN OVENFOR.

LÆS OGSÅ: Historien om sankt Teresa af Àvila

"Men jeg ved, at skulpturen af sankt Teresa af Àvila i Rom er utroligt smuk, og da jeg så den første gang, fik det mig til at tænke på hvad ekstase er, og om det er forbundet med seksuel opstemthed. Hvilken type ekstase taler en helgen som sankt Teresa om? Er den orgastisk, som nogle senere har påstået? Og hvis det er seksuel opstemthed behøver det jo ikke betyde, at den form for ekstase er mindre hellig end guddommelig ekstase Livet er nu engang her, med eller uden Gud og det er jo et mirakel at findes, så hvorfor egentlig lave flere mirakler end der i forvejen er?"

"For min generation virker det umiddelbart mærkeligt på den ene side at tale om helgeners ekstase og på den anden aldrig rigtigt at tale om nærvær og sex som noget, der kan bringe kærlighed mellem mennesker. Men måske er det kun den katolske tro, der kan rumme et mirakel som ekstase. Protestantismen afviser ritualet, miraklet og overtroen måske fordi det er for hysterisk, emotionelt og passer dårligt til nordisk mørke og rationalitet. Hvem ved...?"

LÆS OGSÅ: Leonora Christine Skov: Jeg ville gerne dramatisere Sodoma og Gomorra

Hvordan ville du nærme dig historien eller situationen, hvis du skulle skildre hende?

Historien om sankt Teresa af Àvila ville jeg angribe ved at læse dele af hendes egne værker og biografier over hende, finde portrætter af hende fra forskellige historiske perioder og måske endda besøge de steder, hun efter sigende har opholdt sig. Ydermere ville jeg interviewe katolske præster og finde psykologiske analyser for at undersøge, hvad der menes med ekstase. Når jeg var kommet tættere på et svar, ville jeg sammenstille hendes ekstase med Tantra og Kundalini-energi i hinduismen. Ud fra det ville jeg leve mig ind i fiktionen om sankt Teresa af Àvila. Derefter aner jeg ikke visuelt, hvad jeg ville skabe. Det er altid en gåde for mig efter en research-periode er overstået. Men det kunne være collage, installation, en performance eller et videoværk.

Har du en favorit-karakter fra Bibelen eller kristendommen?

Jomfru Maria er selvfølgelig min favorit, fordi hun udstråler alt, hvad man savner i mennesker; nemlig visdom, renhed og mildhed. Jeg ville bare gerne se en mere radikal jomfru Maria-figur, hvor hun ikke var jomfru mere, men i stedet fyldt med begær, mørke sider og dødelighed. Kombinationen ville være et stærkt billede på, at vi kødelige mennesker trods vores mørke sider også kan opøve visdom og mildhed."

"Jomfru Maria er forbundet med dyder, som jeg værdsætter hos begge køn, men jeg ville gerne se billeder af både kvinder og mænd, som på én gang er fulde af visdom, renhed og mildhed og begær, mørke sider og dødelighed. Men jeg er ikke sikker på, at det er inden for kirkens rammer i dag.

LÆS OGSÅ:10 kontroversielle fremstillinger af Jomfru Maria

Har du tidligere ladet dig inspirere af Bibelens og kristendommens fortællinger i dit virke som kunstner?
Min mor var kunsthistoriker, og sammen med hende rejste jeg meget i Italien som barn. Gennem kunsten blev jeg indirekte også præsenteret for katolicismen, fordi meget italiensk kulturarv og især landets mesterværker er forbundet uadskilleligt med den katolske kirke.
Men opdragelsen viste mig også en mandsdomineret verden af billeder, som jeg allerede som barn fandt irriterende og sågar blev sørgmodig over."

"På den måde kan man sige, at jeg, mere end at have været direkte inspireret af Bibelen og kristendommen, har været irriteret over kirkens magt til at præsentere en mandsdomineret version af verden og oplevelse af seksualitet. Så jeg er ikke inspireret, men provokeret af kirken og mener ikke, at kirkens billeder er frie nok, og det er trist. Jeg mener, at de smukkeste ny-fortolkninger af kirkelige rum er Le Corbusiers The chapel of Notre Dame du Haut i Frankrig eller Matisses lille kirke Chapelle du Rosaire de Vence i Frankrig - her er plads til en mere fri og glædelig æstetik i moderne perspektiv. I respekt for menneskelig udvikling og frihed mener jeg, at kirkens billeder skal kommenteres, selvom jeg ikke er troende, og det gør jeg med min kunst!

Hvordan er dit syn i øvrigt på Bibelens og kristendommens billedlige effekter?
Bibelen er blevet suppleret af mange forskellige dramatiske og visuelle effekter gennem århundrederne, fra tegneserieagtige beskrivelser af Jesu liv, som vi for eksempel ser hos maleren Giotto, til ikoner, der viser kristne dyder hos maleren Angelico, til de storslåede macho-billeder af Guds storhed hos Michelangelo over billedlige beskrivelser af mystik og helgener af føromtalte Bernini."

"Det er svært at sige noget generelt om kristendommens dramatik eller dens visuelle sprog, som jo er forandret med tiderne og kunstnerne, og stort set uddøde i 1800-tallet til fordel for socialrealisme, impressionisme og naturalisme. Selv kigger jeg ikke på Bibelens historier, men mere kønsorienteret på kirkens billeder. Jeg er tiltrukket af ortodokse ikoner, fordi ikonet ikke blot er til at se på, men også skal berøres gennem kys. Det har for mig en stor og mystisk, ja næsten humoristisk effekt! Tænk blot at vi mennesker kan tro så meget, at vi kysser et dødt og konstrueret billede? Og alligevel er der både noget skræmmende og rørende ved denne tro Jeg er ikke sikker på, om jeg er kristen selv, er et af mine kunstneriske ønsker er at opfinde helt nye billeder af seksualitet, kærlighed og omsorg til brug i den protestantiske kirkes rum.

"Teresa af Àvila er fantastisk portrætteret af den enormt dygtige italienske kunstner Bernini (1598-1680)," siger Augusta Atla. Her ses Giovanni Lorenzo Berninis "Sankt Theresas ekstase", som kan ses i S. Maria della Vittoria i Rom.
"Min mor var kunsthistoriker, og sammen med hende rejste jeg meget i Italien som barn. Gennem kunsten blev jeg indirekte også præsenteret for katolicismen, fordi meget italiensk kulturarv og især landets mesterværker er forbundet uadskilleligt med den katolske kirke", siger den danske kunstner Augusta Atla. Her ses hendes værk I AM LOVE (2012) Foto: Privatfoto