Interview

Operainstruktør: "I virkeligheden var Jomfru Maria super frigjort, og Josef var woke"

Operaen "A Child is Born - en opera frit efter Händels Messias" har til formål at sætte lys på andre familieformer end de normative. På billedet ses operasanger Kristoffer Appel i rollen som visperson. Foto: Pelle Staack

I operaen "A Child is Born - en opera frit efter Händels Messias" har operainstruktør Anna Sofie Keller lavet en fri fortolkning af Jesus historie inspireret af anderledes familieformer end den klassiske. Det kan Bibelen inspirere til, når man kigger på den med andre briller, fortæller hun

Virgin Mary (Jomfru Maria, red.), som spilles af operasanger Þórgunnur Anna Örnólfsdóttir, står på en piedestal iført lang hvid nederdel og glimmer i håret. Ved hendes side står en visperson, spillet af operasanger Kristoffer Appel, med stramme læderbukser og en gennemsigtig hvid trøje på. "For unto us a child is born" (et barn er født os, red.) synger de ud i den fyldte Koncertkirke på Nørrebro i København.

29-årige Anna Sofie Keller er operainstruktør og står sammen med Neugeboren Opera Group bag opførslen af "A Child is Born - en opera frit efter Händels Messias", som er inspireret af anderledes familieformer frem for den klassiske far, mor og børn. Operaen er, som titlen viser, inspireret af Georg Friedrich Händels klassiske korværk fra 1741 "Händels Messias", der er en præsentation af Jesu liv. Også klichéer fra krybbespillet optræder i operaen. Men er der grænser for, hvor meget man må nyfortolke i et så fundamentalt værk?

I Anna Sofie Kellers værk er Jomfru Maria blevet gravid efter en festlig aften og skal finde ud af, hvem hun er gravid med. Hun inviterer derfor tre vise personer hjem til sig, som alle tre er mulige forældre. Operaen ender med, at de bliver enige om at skabe en queer-familie (paraplybegreb, der dækker over kønsminoriteter og seksuelle minoriteter, red.) og tager sin afslutning i et brag af fest og glimmer. Idéen kom sig af, at Anna Sofie Keller studsede over konstellationen i det klassiske juleevangelium, der ifølge hende viser en anderledes logik, når man kigger på det med andre briller:

”På en måde var Jomfru Maria super frigjort, og Josef var faktisk woke, idet han støtter Maria efter, at hun er blevet gravid med en anden, og at der ikke bliver stillet spørgsmålstegn ved biologi, eller hvordan et guddommeligt mirakel kunne ske. Der er ikke nogen kristne eller religiøse budskaber i min fortolkning, men historien er stadig en grundlæggende fortælling om kærlighed, som jeg synes skal have plads til at se meget mere forskellig ud,” siger hun.

Kristendommen har lagt grundstenen for meget kultur, men det er vigtigt, at der også bliver set på fortællingerne med nye øjne. Anna Sofie Keller påpeger, at når opsætningen af operastykket opføres om sommeren, på trods af at det er en klassisk julefortælling, er det en del af måden at tage ejerskab over fortællingen.

”Det handler om ikke at være så bange for at overholde alle de dogmer og traditioner, der er forbundet med den kristne kulturarv. Og det gør vi ved at lave spas med en krybbespilsforestilling midt om sommeren,” siger hun og fortsætter:

”Under en prøve fik vi alle sammen en åbenbaring, fordi teksten på et tidspunkt lyder ’why do the nations so furiously rage together’ (hvorfor raser nationerne sammen, red.), hvor vi fortolker det anderledes og siger, når kærlighed kan være så smuk uden at være bundet op på køn, hvorfor er der så så mange strukturer om os, der forsøger at fortælle os, at verden skal være anderledes. Vi forsøger at se fortællinger, som vi alle er blevet madet med, hvis vi er vokset op i et dansk samfund, i et andet lys.”

Man kunne også have valgt at lave en ny fortælling. Hvorfor er det vigtigt at omfortolke bibelhistorier?

”Det er egentlig kernen i projektet, for hvorfor ikke? Krybbespillet har været en fed æstetisk inspiration. Det er en effektfuld historie og et godt drama, hvor vi i samfundet accepterer mange logikker, der i virkelig er super underlige. Samtidig har mange svært ved at acceptere, at nogle mennesker er non-binære, eller at nogle mennesker vælger at leve på en alternativ måde. Så det er en måde at gøre opmærksom på den dobbelthed i samfundet.”

Operasanger Þórgunnur Anna Örnólfsdóttir i rollen som Jomfru Maria. Foto: Andreas Grønning Poulsen