Det ophøjede i det nære

"Helga ved bord" af Anna Ancher fra cirka år 1900. "'Helga ved bord' er jo et ikonisk billede, hvor hun er opslugt af det arbejde, hun sidder med, og det er samtidig moderens blik på den intime situation med lysindfald og optagethed. Helga er Anna Anchers datter," fortæller kurator Eva Pohl. Foto: Pressefoto

Godt 80 værker, skabt af kvindelige kunstnere født mellem år 1850 og 1950, vises på Sophienholm i Kongens Lyngby i den kommende uge. Museet ønsker at få kvinderne ud af skyggen og ind i solen

Hvorfor samle værker, der spænder fra det klassiske maleri til den moderne installation, af kunstnere, hvis fødselsår ligger mellem 1850 og 1950, og hvis eneste fællestræk er, at de er skabt af kvindelige kunstnere?

"Fordi kvindelige kunstnere fortjener en plads i solen. Deres evne til at skabe det ophøjede i det nære er nemlig blevet overset."

Sådan lyder svaret fra kurator Eva Pohl og udstillingsleder Benedicte Bojesen, der sammen står for udstillingen En plads i solen på Sophienholm i Lyngby. De har samlet omkring 80 værker, hvis eneste konkrete fællesnævner er, at de er skabt af kvinder, født mellem år 1850 og 1950. Men ifølge udstillingsleder Benedicte Bojesen er der god grund til at samle de mange forskellige værker.

Det er jo et faktum, at kvindelige kunstnere har fået mindre opmærksomhed end deres mandlige kolleger gennem tiden. Det har været vores idé, at der er et iboende talent i kvindelige kunstnere, og som har vist sig i historien, hver gang kvinderne har fået chancen.

Kurator af udstillingen, Eva Pohl, er enig.

Kunst, skabt af kvinder, har nogle oversete kvaliteter. Der er en kunstnerisk kvalitet i deres værker, som ikke er højtråbende og slagkraftig, men i stedet er stille og indlevende. I flere af værkerne ser man kvinders syn på andre kvinder, og der mener vi, at der opstår en særlig intimitet en større forståelse og en større sanselighed, siger hun.

Udstillingen prøver dermed at fange kvalitet og styrke i kvindelige kunstneres arbejder i et spænd på over 100 år, og publikum kan blandt andet møde værker af skagensmaleren Anna Ancher (1859-1935), den abstrakte maler Else Alfelt (1910-1974) og billedkunstneren Bodil Kaalund (født 1930).

Og de kvindelige kunstnere har faktisk mere tilfælles end bare deres køn. I hvert fald hvis man spørger Eva Pohl.

Vores overordnede tema kalder vi det ophøjede i det nære. Kvinder kan skabe hverdagssituationer, der trækkes ud og gøres betydningsladede. Det, mener vi, kan være en gennemgående tematik i kvindelig kunst, måske mest udtalt i de tidlige værker.

Også udstillingsleder Benedicte Bojesen understreger begrebet om det ophøjede i det nære.

Det er omdrejningspunktet for valg af værker, som tilsammen henleder opmærksomheden på de kvindelige kunstneres motivvalg, deres eksistentielle vilkår og deres emotionelle værdier. Vi har lagt vægt på kunstnerisk kvalitet og det kvindelige blik, siger hun.

Udstillingen kan ses hele den kommende uge på Sophienholm i Kongens Lyngby. Den slutter søndag den 14. august.