Sådan foregår pavens midnatsmesse

Ved pavens årlige midnatsmesse juleaften er Kristus og krybben i fokus. Foto: Alessandra Tarantino/AP/ritzau

En gudstjeneste for folket, kaldes det. Alle er velkomne, når den katolske kirke hvert år slår dørene op til midnatsmesse den 24. december i Peterskirken i Rom. Få overblikket over, hvordan det foregår her

Hvert år, når klokken nærmer sig midnat juleaften, flokkes millioner af katolikker verden over omkring fjernsynet for at se paven holde sin midnatsmesse. På grund af pave Frans' helbredsproblemer vil årets messe foregå allerede kl. 21.30, men den vises på dansk tv til midnatstid.

Peterskirken i Rom danner rammerne om messen, og mere end 10.000 mennesker - primært beboere i Rom - finder hvert år vej til kirkens bænke for at overvære den. Men hvordan udspiller det sig, når den katolske kirke fejrer Kristi fødsel i Peterskirken, verdens største kirke?

Kirkens globale fællesskab

“Et af højdepunkterne er i starten af gudstjenesten, når koret synger Gloria in excelsis deo og man kan høre kirkeklokkerne ringe ude fra pladsen - det er fantastisk smukt,” fortæller Iben Thranholm. Hun er katolik, forfatter og tilbagevendende kommentator af pavens årlige midnatsmesse, som sendes på DR1 julenat.

Under messen læser medlemmer af menigheden op fra Esajas’ bog og Paulus’ brev til Titus - og så er der selvfølgelig også juleevangeliet, som bliver messet på latin.

Evangeliebogen bliver båret op til alteret af diakonen, som også læser juleevangeliet. Her velsigner paven både bog og diakon.

Bogen spiller en central rolle i messens liturgi, fortæller Iben Thranholm:

“Evangeliet er ikke bare en bog, men en person. Det er Kristus i egen person, der træder ind. Derefter er der forbøn for kristne over hele verden. Der bliver typisk læst fem-seks forbønner op på forskellige sprog afhængigt af, hvem der bedes for.”

Sidste års forbøn var på arabisk, men det kan også være på japansk, tysk, mandarin, spansk eller et helt femte sprog. Bønnen er med til at understrege den katolske kirkes universalitet. Den rækker ud og favner mennesker overalt på kloden.

Universaliteten og fællesskabet bliver yderligere understreget af de offergaver, som dernæst bæres op til paven af børn fra hele verden, nogle klædt i deres respektive nationaldragter.

Spontan pave

Paven holder derefter en prædiken over en af julens tematikker:

“Det har ofte været et tema, at Gud gør sig så lille som et nyfødt barn, vi får lyst til at tage op i favnen. Når han er så lille, kalder det på større ømhed fra vores side. Gud gør det let for os at elske ham,” forklarer Iben Thranholm og tilføjer:

“Men pave Frans holder sig ikke altid til den skrevne prædiken. Han kan godt finde på at være impulsiv og improvisere efter en pludselig indskydelse midt under prædikenen.”

Sidst i messen synger koret Adestes Fideles, (”Kom, alle kristne” på dansk) og hele kirken synger med. Messen afsluttes med, at paven tager den lille Jesusfigur foran alteret op, bærer den gennem kirken og ned til julekrybben for at symbolisere frelserens fødsel. Derefter slutter messen.

En historisk tradition

Julemessen er et gammelt ritual. Den første julemesse fandt sted i Rom i år 430 under pave Sixtus III og havde - ligesom i dag - til formål at fejre legemliggørelsen af Gud ved Jesu fødsel. Fejringen er sidenhen blevet en endnu mere håndgribelig fejring og med Jesu fødsel i centrum:

“Derfor er julekrybben en vigtig del af den katolske jul,” fortæller Jesper Fich, der er katolsk sognepræst i Skt. Mariæ Kirke på Frederiksberg.

Julekrybben blev indført af den hellige Frans af Assisi tilbage i 1223, for at sætte mere fokus på Guds kærlighed end på materielle goder.

I dag er den en fast del af hjerternes fest. Hos italienerne er krybbespillet ofte sat i en moderne kontekst, fortæller Jesper Fich:

“Jesusbarnet kan sagtens

ligge der i sin krybbe rundt om i italienske huse, omgivet af både pizzabagere og automekanikere. Det svarer jo nærmest til, at Jesus blev født på tredje etage i Magasin du Nord.”

Sådan foregår en midnatsmesse:

Som en del af midnatsmessen løfter paven evangeliebogen op, hvori juleevangeliet står. Foto: Alessandra Tarantino/AP/ritzau
Paven beder her sammen med diakoner og kardinaler. Foto: Alessandra Tarantino/AP/ritzau
Paven bærer figuren, der forestiller Jesus-barnet, fra krybben og gennem Peterskirken. Foto: Alessandra Tarantino/AP/ritzau