Interview

Sjælesorg på nettet bliver permanent

Siden 2017 har mere end 11.000 mennesker henvendt sig på chattjenesten sjælesorg.nu inden for åbningstiden - men op mod 20.000 har forsøgt at komme i kontakt med præsterne uden for åbningstiden. Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

11.000 mennesker har siden 1. februar 2017 brugt chattjenesten sjælesorg.nu. Efter en treårig forsøgsperiode er tjenesten nu gjort permanent med finansiering fra Folkekirkens Fællesfond. ”Tanken bag initiativet er, at folkekirken skal være der, hvor mennesker er,” siger daglig leder Pernille Hornum

Den 1. februar 2017 lancerede folkekirken pilotprojektet ’Sjælesorg på Nettet’. Siden har mere end 11.000 mennesker gjort brug af muligheden for at have en online sjælesorgssamtale. Derfor bliver chattjenesten fra næste år gjort permanent med finansiering fra Folkekirkens Fællesfond.

Bag ’Sjælesorg på Nettet’ står landets 10 biskopper, og til daglig ledes den digitale sjælesorg af Pernille Hornum, der selv er sjælesørger. Hun ser et stort behov for, at folkekirken er tilgængelig på de platforme, som de fleste mennesker bruger i dag.

”Alle er online det meste af tiden. Det er vigtigt, at man her har en mulighed for at kontakte en sjælesørger, hvis man har behov for det. Online sjælesorg giver jo netop en mulighed for, at man kan logge ind fra sygesengen, fra hjemmet eller fra gaden, mens man venter på bussen eller toget,” siger Pernille Hornum.

Hun forklarer, at chattjenesten har fået mere end 20.000 henvendelser uden for åbningstiden, og at de derfor arbejder på at udvide tjenestens åbningstider, da der øjensynligt er stor efterspørgsel efter den digitale sjælesorg.

Den anonyme samtale er ofte intens

Sjælesorgssamtalerne på chattjenesten er anonyme. Det betyder også, at man ikke har mulighed for at følge op på tidligere samtaler, og at man ikke kan være sikker på at møde den samme præst eller sjælesørger hver gang. Det er dog ikke noget, der bekymrer Pernille Hornum.

”Jeg tror, det gør en ret stor forskel, når man ser på nogle af de temaer, der tales om. Der kan anonymitet spille en ret stor rolle,” forklarer hun og uddyber:

"Samtalerne bliver ofte ret personlige. Der opstår et helt særligt, intenst rum i den slags samtaler på nettet. Man kan måske sammenligne det med, når man sms’er med en; man er så optaget af, hvad den anden person skriver til en, og hvad man selv skal skrive.”

Det er vidt forskellige emner, der behandles på chattjenesten. I den treårige forsøgsperiode har omkring 11 procent af samtalerne drejet sig om incest og overgreb, mens 10 procent af samtalerne har handlet om forskellige kirkespørgsmål. Selvom det er trist, at så stor en del af brugerne oplever ulykkelige begivenheder i deres liv, glæder det Pernille Hornum, at folk åbner op for samtalen:

”Jeg er glad for, at folk deler deres tanker – uanset hvilken problematik, det er. Der sker altid noget, når man taler om det. Måske får man et andet perspektiv, og man bærer det ikke længere alene.”

En digital samtale er ikke et personligt møde

’Sjælesorg på Nettet’ skal ikke erstatte en personlig samtale med den lokale sognepræst, forklarer Pernille Hornum. Derfor henviser præsterne, som er ansatte til at udøve online sjælesorg, også ofte til den lokale sognepræst.

”Flere har skrevet, at de var overraskede over, at en samtale med en præst kunne se sådan ud. Det gør også, at de får lyst til at opsøge deres sognepræst. Jeg tror, det er vigtigt at have begge dele, fordi en digital samtale ikke er det samme som et personligt møde,” siger hun.

Men det er også en af internettets fordele, mener Pernille Hornum:

”Der er ret mange mennesker, der ikke nødvendigvis ville henvende sig til den lokale sognepræst. For mange er det måske nemmere at gøre det bag en skærm, og den mulighed har de så her.”

Her er en oversigt over de emner, som samtalerne på chattjenesten 'Sjælesorg på Nettet' har handlet om. Foto: Sjælesorg.nu