Påskeklassiker

Hvorfor skulle Jesus egentlig dø?

Der er mange teologer, der har diskuteret, hvordan man skal forstå Jesu død. Foto: Scanpix Foto: colourbox.com

Der er tæt sammenhæng mellem måden at forstå Jesu død på og så den måde, man opfatter Gud på, vurderer teolog og ph.d.-studerende Johanne Stubbe Teglbjærg

Spørgsmål:  Hvis Gud kan fritage mennesket fra straf ved at lade Jesus korsfæste, kan Gud vel også fritage menneskene fra straffen uden korsfæstelse? At forlange et uskyldigt menneske som offer er da et krav, der ikke er et menneske værdigt. Hvordan kan det så være en guddom værdigt?

Venlig hilsen

Erik Bech Olesen

Svar:

Kære Erik Bech Olesen

Tak for dine spørgsmål, som er meget relevante. Som du gør opmærksom på, er det ikke helt logisk, hvorfor Gud behøver at ofre et menneske.

Der er mange teologer, der har diskuteret, hvordan man skal forstå Jesu død. Mange har endda forsøgt at gøre op med offertanken og finde en anden måde at beskrive, hvad der er på spil, på. De, der vil bevare offerterminologien, forsvarer den ved at sige, at Gud ikke ofrer hvem som helst, men en del af sig selv. Offeret er dermed størst for Gud.

De, der tager afstand fra talen om Jesus som offer, fremhæver typisk helt andre modeller. I dag er det meget almindeligt at se Jesu død som et menneskes fuldkomne hengivelse til Gud. Dette syn fokuserer på Jesu menneskelige kvaliteter som afgørende for forholdet til Gud.

En anden traditionel og meget populær synsmåde udlægger Jesu død og opstandelse som en kamp mellem det gode og det onde. Her vælger man hverken offertankens ensidige udgangspunkt i en åndelig og ophøjet Gud eller den mere menneskelige vinkel. I stedet vægter man begge.

Det bagvedliggende gudsbillede har altså stor betydning for det sprog, man bruger til at tale om Jesu død.

Med venlig hilsen
Johanne Stubbe Teglbjærg