Må kristne spise halal-slagtet kød?

Nogle præster mener, at det ikke er et problem for kristne at spise halalslagtet kød, fordi der for kristne ikke er noget, Gud har skabt, der er urent, skriver teolog Margrethe Horstmann.

Kristne bør lade være med at spise offerkød, skriver teolog Margrethe Horstmann. Ikke for deres egen skyld, men for de lovreligiøses skyld

Spørgsmål:

Nu skal syge mennesker på Hvidovre Hospital (og andre steder) tvinges til at spise halal-slagtet oksekød. Er det tilladt for kristne? Hvis det ikke er, bør folkekirken så ikke protestere straks?

Med venlig hilsen
Janne

Svar:

Kære Janne

Dit spørgsmål, om det er tilladt for kristne at spise halalslagtet kød, rammer lige i solar plexus. Hvidovre Sygehus har indført halalslagtet kød på deres menu og begrundet det med hensyn, modvilje mod at gøre forskel og økonomi.

LÆS OGSÅ: Halalkød kommer på menuen på Hvidovre Hospital

Nogle præster mener, at det ikke er et problem for kristne, fordi der for kristne ikke er noget, Gud har skabt, der er urent. Alt er tilladt. Muslimerne derimod deler det skabte op i rent og urent. For dem er det et spørgsmål om frelse og fortabelse at spise rigtigt.

For de kristne siges det, at "det, der kommer ind i et menneske udefra kan ikke gøre et menneske urent. For det kommer ikke ind i hjertet, men ned i maven, og det kommer ud igen". Dermed erklærede han (Jesus) al mad for ren" (Markusevangeliet 7, 18). Det er udtryk for den kristne frihed, at vi ikke skal spise bestemte ting på en bestemt måde for at Gud skal bønhøre os.

LÆS OGSÅ:Kristne kan spise halal-kød uden skrupler

For muslimer er det anderledes. Selv tilladt mad, der har stået på samme serveringsbord som forbudt mad kan blive besmittet. Selv var jeg engang indlagt sammen med en purung, nybagt mor, der ikke måtte spise maden. Hendes familie havde "tilladt" mad med udefra. Og sådan bør det i parentes være, hvis man som patient af grunde, der ikke er sygdomsbetingede, ikke kan spise det serverede.

LÆS OGSÅ: Bedst til prisen: Derfor serverer Hvidovre Hospital halal-kød

Nu har man altså på Hvidovre Hospital besluttet, at man "ikke vil gøre forskel på patientgrupperne" og derfor gjort halalslagtet oksekød til eneste valg.

Dermed har man markeret, at man serverer, hvad der svarer til offerkød, hvorom apostlen Paulus har sagt til menigheden i Korint, der nøjagtig som så mange af os i dag var i tvivl om, hvad de skulle gøre: "Hvad man ofrer, det ofrer man til onde ånder og ikke til Gud; og jeg vil ikke, at I skal have fællesskab med de onde ånder; I skal ikke både drikke Herrens kalk og de onde ånders kalk; I kan ikke både have del i Herrens bord og de onde ånders bord" (1. Korinterbrev 10, 20-21).

Nu kommer det springende punkt. "Alt er tilladt", skriver Paulus videre, "men ikke alt er gavnligt". Ingen må søge sit eget, men hvad der gavner næsten". Jo, men gavner det da ikke næsten, at vi giver efter og tillader halalkød, som vi jo må spise?

LÆS OGSÅ: Religionernes spiseregler

Paulus siger, at bliver man inviteret, kan man naturligvis sige ja tak, med mindre man får at vide, det er offerkød. Da er situationen en anden: "Så lad være at spise det af hensyn til ham, der meddelte jer det, og til samvittigheden, ikke jeres egen, men den andens; thi hvorfor skal min frihed dømmes af en andens samvittighed?" (1. Korinterbrev 10,28-29).

Kristne bør altså lade være med at spise offerkød - af hensyn til den lovreligiøse! For med alt, hvad vi gør, skal vi tjene Kristus og forkynde ham, selv når vi spiser skært oksekød uden muslimsk velsignelse. Det, som for os er en velsignelse - oksekød - er det også for det andet menneske. Den frihed har vi kristne i Jesus, men den er ingen selvfølge for muslimen, og måske snart heller ikke for os andre.

For den kristne er halalkød imidlertid offerkød, og nu har Hvidovre hospital selv meldt ud, at det serverer offerkød. Du skriver, at folkekirken bør protestere.

Det gør folkekirken ved at forkynde evangeliet om frihed ved at Jesus Kristus har gjort os til Guds børn, der hverken skal spise pænt eller være gode på en bestemt måde, og hvis dens forkyndere ikke gør det, men foretrækker gudstjenester i gangnam style eller afstikker pejlemærker i forhold til folkekirkens styrelse, så må vi selv gøre det.

Læs eventuelt sognepræst Morten Brøggers kronik 13. august i Kristeligt Dagblad.

Venlig hilsen
Margrethe Horstmann
Teolog og konstitueret sognepræst

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.

Nogle præster mener, at det ikke er et problem for kristne, fordi der for kristne ikke er noget, Gud har skabt, der er urent, skriver teolog Margrethe Horstmann.