Må præsten have nissehue på?

Det er sødt, når børnene i deres leg kommer til kirken med deres nissehuer på. Men der er brug for voksne, der tager ansvar for det kristne budskab, skriver Vibeke Tuxen. Foto: Leif Tuxen.

Hvis det bliver nisser, julefrokoster og gaver, der optager førstepladsen i folks bevidsthed og julestuer, så er den kristne jul blevet skubbet ud på et sidespor, svarer sognepræst Vibeke Tuxen

Spørgsmål:

Kære kristendom.dk. Jeg ville gerne høre, hvad I siger til, at en præst har en nissehue på, når hun siger farvel og ønsker god jul i våbenhuset. Jeg synes, det er ok, men vil gerne have andres meninger.

Med venlig hilsen
Pia

Svar:Kære Pia

Ja, "hvor langt kan man gå som præst, når det er jul, og der er mange andre traditioner end kirkens, der fylder meget for folk? Jeg bliver virkelig trist til mode, når jeg kommer ind i et hjem ved juletid og ser, at der kun er pyntet med nisser. Selv holder jeg meget af at pynte til jul og et par nisser bliver der også plads til, inklusiv nissehue, hvis det går højt. Men jeg tager ikke nissehue på, når jeg bærer min præstekjole! Hvorfor gør jeg ikke lige det?

LÆS OGSÅ: "Nisser er religion på lavt niveau"

Jeg tænker generelt om nisser, at de i folks bevidsthed bare udtrykker en sjov tilbagevendende leg ved juletid. Børn synes jo, nisser er sjove, og vi andre mindes vel vores barndoms jul, når vi stadig pynter op med lidt nisser. De er jo også både søde og sjove. Men så er det da også sagt! Folk i dag forbinder intet religiøst med nisser. Men hvis det bliver nisser, julefrokoster og gaver, der mest af alt optager førstepladsen i folks bevidsthed og julestuer, så er den kristne jul blevet skubbet ud på et sidespor.

Og det synes jeg er trist og frygtelig tomt. Her er det ikke længere julens fødselar og hovedperson, der hædres og kommer til orde! I kirken fejrer vi julenat, at Gud lod sig føde som et lille barn. Jesus kom iblandt os for at gøre Guds kærlighed synlig og kendt.

LÆS OGSÅ: Står der i Bibelen, at man skal holde jul?

Siden døde og opstod han for os. I kristendommen hører krybbe og kors sammen som udtryk for hvordan Gud betalte prisen for sin ubetingede tilgivelse af os. For Gud var kærligheden ikke gratis. Prisen var dyr! Jeg tror, at julen for os alle handler om kærlighed og fællesskab. Det er derfor også en dejlig ting at gøre andre glade i julen ved at give dem gaver. Men hvis julen først og sidst kun handler om vores kærlighed til hinanden, mister den kristne jul sit oprindelige indhold. Julen handler først og fremmest om Gud, der elskede os og derfor kom til verden. Som et lille nyfødt barn blev han svøbt og lagt i en krybbe. Her begynder julens fejring. Her er julens mysterium med alt det, vi ikke kan forklare. Guds søn er født til verden. Han er verdens Frelser.

LÆS OGSÅ: På jagt efter Jesus i julepynten

Jeg elsker at se de mange mennesker, der kommer i kirke ved juletid for at høre julens budskab.Her kæmper vi sammen for at finde ind til kernen af julens budskab i vores liv og hverdag. Her er det slut med barnligt fniseri over, hvem der var Jesu far. Her lytter vi til englesangen over Bethlehems marker, at i dag er en frelser født. Han er Kristus, Herren.

I denne sammenhæng er det sødt, når børnene i deres leg kommer til kirken med deres nissehuer på. Men der er brug for voksne, der tager ansvar for det kristne budskab midt i en tværkulturel hverdag, hvor kirkens julebudskab bliver stadig mindre kendt. Derfor tager jeg heller ikke nissehue på i kirken. Der er nemlig en anden historie dér, jeg langt hellere vil fortælle.

Med venlig hilsen
Vibeke Tuxen
Sognepræst ved Johannes Døbers Kirke og Margrethekirken