Skal kristne tro på jomfrufødsel og himmelfart?

"Jeg mener, at man sagtens kan være kristen, selv om man ikke tror på himmelfart og jomfrufødsel," skriver cand. theol. Lene Skovmark. Foto: coloubox.com

"At være kristen handler ikke primært om at tro på noget eller mene noget bestemt og rigtigt om Jesus," svarer cand. theol. Lene Skovmark

Spørgsmål:

Kan man kalde sig kristen, hvis man ikke tror på jomfrufødsel og himmelfart?

Med venlig hilsen
Ingrid Abildtoft

Svar:

Kære Ingrid Abildtoft

Jeg mener, at du sagtens kan være kristen, selv om du ikke tror på himmelfart og jomfrufødsel. Men det er der mange, der ikke er enige med mig i.

Nogen vil mene, at en kristen går i kirke og tror på det, kirken lærer om himmelfart, jomfrufødsel, at Jesus er Guds søn og så videre. Det er ofte ikke noget problem for dem, der er opvokset med det eller ikke tænker så meget over det.

Men det er vigtigt at huske, at siden Jesus gik på jorden med sine disciple, er dogmer og kirke kommet til, bygget ovenpå - og det i sådan en grad, at det ofte skygger for - og nogle gange helt skjuler Jesus! Man glemmer den levende relation og efterlevelsen. Dogmerne kan udtrykke og understøtte troen, men gør ikke i sig selv nogen til en kristen.

Jesus siger i Matthæusevangeliet kapitel 7 vers 21, at han ikke kendes ved dem, der (bare) siger: "Herre, Herre", men den, der gør Guds vilje. At sige de rigtige ord, bede, gå i kirke eller gør undere for den sags skyld, frelser ingen. Som Paulus siger, er kærligheden det vigtigste (Første Korintherbrev, kapitel 13).

At være kristen handler ikke primært om at tro på noget eller mene noget bestemt og rigtigt om Jesus. At være kristen er at være og leve som Kristus - eller øve sig på det. At være kristen er at være discipel, i lære hos Jesus - og det er en livslang proces!

En bekendt af mig er meget forsigtig med at kalde sig kristen, for som hun siger: "Det er ikke noget man er, men noget man bliver".

Find ud af, hvad du selv mener, det er at være kristen og stå ved det. Og vær samtidig åben over for, hvad kirken har at sige. Hvis du ikke kan tro bogstaveligt på jomfrufødsel og himmelfart, så lyt til den åndelige betydning, der ligger bag.

Må Gud velsigne dig og lyse for dig på din vej!

Med venlig hilsen
Lene Skovmark,
cand. theol. og panelist på kristendom.dk