Guide til 5 kristne videospil

- Kristendom.dk har fundet 5 repræsentative kristne videospil

Kristendommen er blevet fremstillet på mange måder, også inden for videospillenes verden. Kristendom.dk har samlet 5 repræsentative titler

Videospil og kristendom har traditionelt set ikke haft meget med hinanden at gøre. Allerhøjst når mere eller mindre fundamentalistiske kristne har fordømt vold og sex i spillene. Alligevel er der i løbet af de godt tre årtier, videospillet har eksisteret, opstået en lille niche af kristne computerspil. Kristendom.dk har samlet en håndfuld repræsentative titler.

Bible Adventures
I starten af 90erne var platformgenren den ubestridte hersker i videospilland. Platformspil der stadig eksisterer den dag i dag går i al sin enkelthed ud på, at man skal styre en figur igennem en række baner. I løbet af banerne skal figuren indsamle bestemte ting, overvinde fjender eller løse opgaver, der oftest omhandler forskellige timede hop fra platform til platform.

Bible Adventures, der blev udgivet af de tidlige kristne spils ukronede konge, firmaet Wisdom Tree, var i virkeligheden en omkodning af et andet spil Menace Beach blot nu med bibelske motiver.

Man begynder som Noah, der skal samle overraskende uvillige dyr ind til arken. Derefter skal man som Moses søster Miriam bære spædbarnet Moses sikkert igennem en bane, der både indeholder Faraos onde mænd og af uforklarlige grunde farlige edderkopper. 

I sidste bane styrer man David fra hans dage som fårehyrde til han finder en slynge, hvorefter han må kæmpe sig vej gennem filistrene frem til Goliat. Igennem hele spillet genoplades figurernes energi ved at samle bibelvers op.

|
Catechumen
De såkaldte first person shooters spil, hvor spilleren styrer en figur rundt i en verden fyldt med fjender, der skal myrdes med forskellige former for våben, men ser verdenen fra figurens perspektiv har traditionelt set været kristne antivideospilgruppers værste fjender.
 
Firmaet Nlightning besluttede sig for at gøre noget ved det med deres spil Catechumen. Spillet foregår i 170erne efter Kristi fødsel, hvor de kristne i spillet bliver forfulgt af den romerske regering. I virkeligheden var situationen faktisk direkte modsat netop i 170erne under kejseren Marcus Aurelius, der talte for human behandling af kristne.
 
Under alle omstændigheder går spillet ud på at befri kristne fra romernes fangekældre. Man opdager dog hurtigt, at romerne bliver manipuleret af usle dæmoner, og så må de hellige sværd frem. Ingen af fjenderne bløder, når de bliver ramt af spillerens sværd, hvilket tilsyneladende er, hvad der gør spillet passende for de amerikanske kristne børn. 
 
I modsætning til de fleste kristne spil har Catechumen og efterfølgeren Ominous Horizons fået en god håndfuld gode anmeldelser fra ikke-kristne medier og lader til at være et solidt spil i sin egen ret.

|
Bibleman: A Fight for Faith
Bibleman er en TV-serie fra stationen Trinity Broadcasting Network, der omhandler superhelten Bibleman og hans assistenter Cypher og Biblegirls kamp mod forskellige ugudelige skurke. Serien har affødt bøger, teaterforestillinger og så altså dette spil. 

I spillet styrer man Bibleman i kampen mod nørden Wacky Protester, der bruger teknologi i sit forsøg på at omvende sagesløse børn til ateismen. Dette gøres dels ved at indsamle skriftsteder, der kan bruges til at redde børnenes sjæl, og dels ved at banke og skyde de ikke-blødende skurke, der arbejder for Wacky Protester. 

Spillet har ligesom serien mødt kritik for at gøre brugen af teknologi og protester til blasfemiske foreteelser. En del amerikanske kristne stiller også spørgsmålstegn ved, at spillet billiger vold imod ikke-kristne i Guds navn.

|
Guitar Praise / Dance Praise
I den mere tilforladelige ende findes disse to spil, der er kristne modsvar til spil som Guitar Hero og Dance Dance Revolution. Spillenes koncept er, at spilleren deltager i en sang, som spillet afspiller, enten ved at trykke på bestemte knapper på en plasticguitar eller ved at træde på bestemte felter på en dansemåtte. Dette skal gøres i en bestemt rytme, som vises på skærmen. 

De kristne udgaver af spillene der produceres af andre følger basalt set samme formular. Forskellen er, at sangene i spillene udelukkende er kristne. Der eksisterer især i USA en enorm mængde af kristne rock- og popgrupper, så spiludviklerne har nok at tage af.
 
Anmelderne har generelt været begejstrede for spillene, der mest er blevet kritiserede for ikke at være kompatible med de ikke-kristne udgaver.

|
Left Behind: Eternal Forces
Dette spil har skabt en del kontrovers, fordi det forsøger at skildre en verden efter dommedag. Spilleren skal styre en faktion af kristne, der har som formål at fremme Kristi herredømme. Dette gøres ved at sikre, at der ikke er vantro mennesker i nærheden af de rettroende kristne.
 
Den kontroversielle del af dette er, at man kan opnå sit mål både ved at missionere spirituel krigsførsel, kalder spillet det eller ved simpelthen at skyde modstanderne. Endskønt ingen af figurerne i spillet bløder, men blot fortoner sig væk fra verdenen, har spillet mødt stor kritik for denne fremstilling af hellig krig som noget ønskeligt.

Anmelderkorpset er generelt enige om, at spillet ikke blot er usmageligt, men også halvhjertet håndværk. Alligevel må det nævnes, da intet kristent spil har skabt en så offentlig furore som dette.