Hvordan man lever et ubekymret liv

Lev som himmelens fugle og drop de unødige bekymringer, lyder rådet fra Jette Dahl

Jesus siger: "Vær ikke bekymrede for jeres liv, hvordan I får noget at spise og drikke eller for, hvordan I får tøj på kroppen. Er livet ikke mere værd end maden og legemet mere end klæderne? Se himlens fugle; de sår ikke og høster ikke og samler ikke i lade og jeres himmelske Far giver dem føden. Er I ikke langt mere værd end de? Hvem af jer kan lægge en dag til sit liv ved at bekymre sig?--- Søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. Så vær da ikke bekymrede for dagen i morgen; dagen i morgen skal bekymre sig for det, der hører den til. Hver dag har nok i sin plage"(Mattæus 6,25f.).

Bekymringsløshed
Jesus minder os her om, at noget er vigtigere end andet, at livet er mere værd end maden og legemet mere end klæderne". Ligeledes lader han os forstå, hvor værdifulde vi er for Gud, og at vi skal lade Gud få plads i vores liv, overgive os til ham som det første, så får vi meget givet derved. På den baggrund opfordrer han os til at leve i nuet og gribe dagen, til at leve efter det latinske udtryk Carpe Diem.

"Den hellige ligegyldighed"
I oldkirken brugte man et andet ord om den bekymringsløshed, som Jesus inviterer os til at hvile i. Man talte om: "Den hellige ligegyldighed". Det er et spændende udtryk at fordybe sig i. De ydre omstændigheder i vores liv er vigtige, men ikke alt afgørende. Livet beror ikke kun på, "hvordan vi har det, men også hvordan vi ta´r det", som et gammelt ordsprog siger.

Læg dine bekymringer over på Gud
Det er en lise for sjælen at høre Jesu ord: Vær ikke bekymrede..., når vi er plaget af bekymringer, både for det, der har været og det, som er nu og for det, som måske kommer. Tænk sig, om du kunne tage ordene til hjerte, som Jesus her giver dig.

Tænk sig, om du kunne leve i den bevidsthed, at der er noget i denne verden og dit eget liv, som du med sindsro kan lægge fra dig, ikke fordi det er ligegyldigt for dig, men fordi du kan lægge det over til Gud. Han bærer sammen med dig og tilbyder dig at tage imod alt det, du lægger frem for ham, både de bekymringer, der er stor grund til at have og de unødige bekymringer, som du også har.

Giv plads til de nødvendige bekymringer
Du får klarhed over, hvad der i virkeligheden er unødvendigt at bekymre sig om. Derved giver du plads til de alvorlige og påtrængende bekymringer, der handler om kærlig omsorg for dine nærmeste, dit medmenneske og dig selv, dog aldrig så det bliver ubærligt for dig. For kalder Gud på dig og minder dig om, at han er der for dig og for dem, du bekymrer dig om. Læg dem i hans varetægt. Bed til ham.

Det har alt sammen med "den hellige ligegyldighed" at gøre. Så vær da ikke bekymret for dagen i morgen... Hver dag har nok i sin plage eller sit liv!

Praktisk meditationsøvelse
Som eksempel til hvordan du kan blive bedre til at leve et liv i bekymringsløshed, forslår jeg følgende praktiske meditationsøvelse.

Find et sted ude i naturen eller i dit hjem, hvor du kan sætte dig alene og uforstyrret minimum en halv time, gerne længere. Læg dig eller sæt dig godt til rette med afslappet krop. Luk øjnene for at koncentrere dig indad.

Du skal nu ud på en vandring. Se det for dit indre blik. Forestil dig at du en tidlig sommermorgen går langs med en strandbred. Solen er ved at stå op. Alt vågen til en ny dag. Du er helt alene, og har det godt med det.

Du begynder at gå langs med havet. Det er et særligt hav, du går langs med, nemlig Nådens Hav. Barmhjertighedens Hav. Guds Hav. Du finder din egen rytme og går i stilhed.

Ude i det fjerne ser du en bænk, hvorpå der sidder en skikkelse. Du må derhen, kan du mærke, for du ved intuitivt, hvem det er. Lys og nærvær kalder på dig. Det er Kristus. Den opstandne Kristus.

Han venter på dig. Du kommer langsomt dertil, gående langs med Nådens og Barmhjertighedens Hav. Nu er du der. Sæt dig ved siden af Kristus og lad dig favne af ham og det hellige lys, der nu omslutter jer begge. Hvil i stilhed uden ord hos ham. Mærk hvor godt det gør.

Da siger Kristus: " Vær ikke bekymret...."
Men du kan ikke lade være med at bekymre dig. Det føles som om du slæber på en sæk fuld af bekymringer. Hvor er den tung. Kristus ved det.

Så siger han til dig: "Kom til mig, du som er tynget af byrder. Så skal jeg bære dem." Du tager ham på ordet, ja kan slet ikke lade være. Du afleverer nu din tunge byrde til ham ved at tømme din byrde-sæk ud for hans fødder på stranden ved Nådens Hav.

Da du har tømt sækken og ser på indholdet, skammer du dig. Du var nemlig sikker på, at der var meget mere i den. Du ser nu, at du har været dum nok til at slæbe rundt på noget unødvendigt. Det, der har været, og det, du troede ville komme. Men det går op for dig, at det som har været, ikke findes mere, og det som kommer er endnu ikke til.

Kristus siger til dig: "Dagen i dag kender du ikke. Dagen i går er allerede langt borte, men se, i dag hjælper Gud." Du gemmer ordene i dit hjerte for senere at grunde over dem.

Så rejser Kristus sig og lægger bekymringsløshedens himmelblå kappe omkring din krop. En ganske særlig kappe, som er helt spindelvævs tynd og så let som en fjer. Den er ikke til at se med det blotte øje. Men du mærker dens vidunderlige lethed og "hellige ligegyldighed". Kristus beder dig bære den. Den er uopslidelig. Lad den minde dig om det guddommelige nærvær, som bærer dig og dine bekymringer. Du er aldrig mere alene.

Så tit du vil, kan du gå ned til Nådens Hav og sætte dig på bænken, hvor Kristus vil være der for dig. Her vil du føle dig båret. Her vil du kunne tømme din byrde-sæk og gå derfra lettere, end du kom.

Herren velsigne dig og bevare dig.
Herren lade sit ansigt lyser over dig og være dig nådig.
Herren løfte sit åsyn på dig og give dig fred. Amen.