Spørg

Er det rimeligt, at Jesus blev slået ihjel?

Jesus blev diskrimineret og forfulgt, fordi samfundets ledere ikke ville acceptere, at han var Guds søn. Samtidig var det en del af hans egen plan, at han skulle dø, skriver sognepræst Michael Lerche Nygaard. Foto: POLFOTO / NIMA STOCK

Er det rimeligt, at Jesus skal slås ihjel, fordi han helbreder en mand, men ikke holder hviledagen hellig, spørger en læser. Sognepræst Michael Lerche Nygaard forklarer om formålet med Jesu død

Spørgsmål om påsken

Kære brevkasse

Jeg har lige læst "Helbredelsen af manden med den visne hånd" (Det Nye Testamente, Markusevangeliet, kapitel 3).

Men er det rimeligt, at Jesus skal slås ihjel, fordi han helbreder, men ikke holder hviledagen hellig?

Hilsen Yasemin Deveci

Svar fra brevkassen

Kære Yasemin,

Det kan jeg godt forstå, at du undrer dig over. For det er bestemt ikke rimeligt. Jesus blev diskrimineret og forfulgt, fordi samfundets ledere ikke ville acceptere, at han var Guds søn.

Samtidig var det en del af hans egen plan, at han skulle dø. Jesus sagde selv, at han ikke var ”kommet for at lade sig tjene, men for selv at tjene og give sit liv som løsesum for mange” (Markusevangeliet kapitel 10, vers 45).

Hans død var med andre ord et vigtigt formål med, at han kom til jorden. Ved at dø skulle han betale løsesummen for menneskeheden, så Djævelen ikke mere skulle have krav på os. Det kan sammenlignes med en gidseltagning, hvor en frivillig bytter plads med et gidsel.

Har du lyst til at læse mere om emnet, kan du for eksempel bestille en bog på biblioteket, der hedder ”Den forbudte frelse” af Massoud Fouroozandeh.

Med venlig hilsen,
Michael Lerche Nygaard
Sognepræst

*Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.