Spørg

Hvorfor hjælper Gud mig ikke?

Jeg kunne have skrevet noget om, at svarene på dine spørgsmål handler om Guds ufattelige kærlighed. Det gør jeg ikke. For selv om jeg tror, at fællesnævneren er Guds kærlighed, så tilfredsstiller det ikke mig selv i mødet med lidelse og Guds tavshed, svarer sjælesørger Dan Månsson. Foto: Koszivu.

Hvorfor hjalp Gud ikke Jesus, da han hang på korset? Og hvorfor hjælper Gud mig ikke, når jeg har brug for det? spørger en læser. Teolog og sjælesørger Dan K. Månsson giver et svar

Spørgsmål

Kære brevkasse

Hvorfor hjalp Gud ikke Jesus, da han hang på korset? Og hvorfor hjælper Gud mig ikke, når jeg har brug for det. Og Gud, han er jo magtfuld, hvorfor kan han så ikke bestemme at røvere og mordere ikke skal findes?

Hilsen
Anonym

Svar

Hej Anonym!

Du kender sikkert følgende indledning til en del besvarelser: ”Ja, det er jo et godt spørgsmål…”

Signalet er, at vedkommende ikke rigtigt kan give et godt svar. Jeg tænker, at mine svar på dine konkrete spørgsmål nok vil være svar, men de vil ikke helt tilfredsstille dig eller andre læsere.

Spørgsmål om Gud, der indledes med et ’hvorfor’, forudsætter jo, at Gud svarer, eller at den, som svarer på Guds vegne, har så megen indsigt i Guds tanker, at vedkommende kender Guds motiver for sine handlinger.

Mennesker har i årtusinder stillet dine spørgsmål til Gud: ”Hvorfor tillader du, at…”

Flere salmer i Det Gamle Testamente stiller spørgsmålene. Jesus blev også spurgt om det (for eksempel i Johannesevangeliet kapitel 9).

Teologen Leif Andersen har for nyligt skrevet en læseværdig bog: ”Når Gud er tavs”, som på en god måde beskriver det, vi kan sige, om de spørgsmål du stiller Gud.

Det er ikke tilfredsstillende, når jeg ikke kan svare på, hvorfor den almægtige Gud ikke hjælper dig. Det er sikkert ingen hjælp, at mange andre heller ikke får svar på deres ”Gud, hvorfor?”

Jeg kunne have skrevet noget om, at svarene på dine spørgsmål handler om Guds ufattelige kærlighed. Det gør jeg ikke. For selv om jeg tror, at fællesnævneren er Guds kærlighed, så tilfredsstiller det ikke mig selv i mødet med lidelse og Guds tavshed.

Sådan som jeg læser Bibelen, er den tavs om Guds motiver for den enkeltes lidelse, mens den bruger spalteplads på menneskers klage. Derfor tænker jeg, at jeg vil fortsætte med at klage til Gud sammen med lidende mennesker!

Med venlig hilsen
Dan K. Månsson
Teolog og sjælesørger

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.