Spørg

Kan jeg være kristen, selvom jeg ikke er døbt?

At blive døbt som voksen er der ikke noget mærkeligt ved. Det blev Jesus også selv, og det er meget almindeligt i andre kristne kirker. Du skal blot henvende dig til din lokale præst og sige, at du gerne vil døbes, skriver sognepræst Hanne Jul Jakobsen Foto: Gordana Sermek - Fotolia

Gør det mig mindre kristen, at jeg ikke er døbt? Er jeg stadig et af Guds børn på trods af, at jeg ikke er døbt? Kan jeg stadig nå at blive døbt, spørger en 16-årig læser. Sognepræst Hanne Jul Jakobsen svarer

Spørgsmål:
 

Hejsa!

Jeg er troende kristen, men er desværre ikke døbt. 
 
Gør det mig mindre kristen, at jeg ikke er døbt? Er man stadig et af Guds børn på trods af, at man ikke er døbt? Kan jeg stadig nå at blive døbt?

Ved godt det lyder lidt mærkeligt, at man er kristen, men ikke er døbt, så det har også været lidt flovt for mig at skrive det her til jer.

Håber I kan svare på mine spørgsmål!
 
Tak på forhånd!

Med venlig hilsen
Selena på 16 år :-)

Svar: 
 

Kære Selena
 
Tak for dit brev.

Det er godt, du skriver, og hverken flovt eller dumt at spørge. Det er nogle gode spørgsmål, du rejser, og jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er svært at forstå, hvilken forskel dåben gør.

Inden jeg forsøger at svare på dit spørgsmål, vil jeg gerne begynde med at slå fast, at vores forhold til Gud i grunden ikke er så kompliceret, som vi kan gøre det til. Der er mange ting, vi kan diskutere og blive i tvivl om her i livet, men vi skal i hvert fald ikke tvivle på, om vi hører til hos Gud og er Guds børn. Døbt eller ej, du er et Guds barn.

I øjeblikket taler vi i Folkekirken om en egentlig ”dåbskrise”. Dåbstallet er faldende, og i kirken spørger vi os selv, hvad kan vi gøre for at vende den udvikling. I mine øjne er det beklageligt, men ikke så mærkeligt, at der er færre, der lader deres børn døbe i dag, end der var for år tilbage. Det er en konsekvens af almindeligt traditionstab og den tendens, at forældre ikke vil vælge på deres børns vegne. Sådan har det nok også været for dine forældre, og derfor skal du nu selv vælge dåben til i en alder af 16 år.

Der kan være mange grunde til, at færre bliver døbt i dag, men jeg tror, en af grundende handler om præcis det, du spørger om: Gør det mig mindre kristen, at jeg ikke er døbt? Er man stadig et af Guds børn, på trods af at man ikke er døbt? For hvilken forskel gør det egentlig, at man er døbt?

I kirkehistorien og i Folkekirkens bekendelsesskrifter er der ingen tvivl om, at dåben er en betingelse for frelse. Derfor var det tidligere almindeligt, at forældre lod deres børn døbe meget tidligt af frygt for, at der skulle ske dem noget, inden de blev døbt. Man var simpelthen bange for, at de skulle gå fortabt. Den frygt er der heldigvis ikke ret mange mennesker, der har i dag, og der er heller ikke ret mange præster (om nogen overhovedet?) i Folkekirken, der vil hævde, at mennesker, der ikke er døbt, er dømt til evig fortabelse.

Man skal altså ikke døbes af frygt, men hvorfor så? Hvilken forskel gør dåben overhovedet? Er du mindre kristen, fordi du ikke er døbt? Ja, det er du måske. Du er ikke mindre Guds barn, men du er måske mindre kristen. Din tro, dit liv, dit forhold til Gud og til andre mennesker er præcist lige så meget værd, som hvis du var døbt. Men når man er kristen, så er det naturligt at være døbt. Det hører med til at kalde sig kristen, at man er døbt i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn. Man kan være Guds barn på mange måder, men når man er kristen, så er man det gennem dåb i vand og Helligånden.

I dåben bliver det gjort klart, at du er et Guds barn og står i en evig relation til ham. I dåben sker der det, at du bliver kristen. Døbt til at tilhøre Kristus. Dåben er en indgang til et liv og et følgeskab med Kristus. Du kan godt følge Kristus, uden at være døbt. Du kan godt tro på Kristus, uden at være døbt. Du kan også godt bede til Kristus, uden at være døbt. Hvad er så forskellen?

Forskellen er, at du bliver kristen. Vi kalder også dåben for en genfødsel – og det er et godt billede på, hvad der sker. Nemlig, at du får et nyt liv, som hører Gud til. At du er et menneske, der lever i kraft af Guds evigt fornyende ånd. Det er dåben en indgang til og et tegn på med de tre håndfulde vand, korstegnelsen for hjerne og hjerte og Helligåndens nærvær i ordet, der lyder, hver gang et menneske bliver døbt, hvad enten det er et barn eller en voksen.

At blive døbt som voksen er der ikke noget mærkeligt ved. Det blev Jesus også selv, og det er meget almindeligt i andre kristne kirker. Du skal blot henvende dig til din lokale præst og sige, at du gerne vil døbes. Du vil ikke blive afkrævet en særlig stor tro, for det er nemlig det store ved dåben, at det ikke er noget, vi skal gøre os fortjent til ved at præstere en særligt overbevisende tro, men at det derimod er Gud, der forener sig med et af sine menneskebørn.
 
Hjertelig tillykke med din beslutning om at lade dig døbe.

Bedste hilsner
Hanne Jul Jakobsen 
Sognepræst

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.