Spørg

Kan Gud tilgive, at jeg har været sammen med én i et forhold?

Skammen kan gøre det svært for os at forstå, at vi kan regne med Guds tilgivelse, skriver teolog og sjælesørger Dan K. Månsson Foto: oneinchpunch - Fotolia

Jeg har haft sex med én, der er i et forhold, som har børn og måske er gift. Jeg har bedt til Gud mange gange for at få tilgivelse, men vil jeg blive tilgivet, spørger en læser. Teolog og sjælesørger Dan K. Månsson svarer

Spørgsmål:

Hej brevkasse

Jeg har haft sex med en, der er i et forhold, som har børn og måske er gift.

Efterfølgende har jeg haft det så skidt, fordi det var så forkert. Jeg havde det så skidt, at jeg derefter bad til Gud.

Jeg har bedt mange gange til Gud den dag det skete og blandt andet sagt, at han skal tilgive mig for den synd, jeg har gjort, men også andre synder.

Jeg ved godt, at det var forkert og ville ønske, det ikke var sket.

Jeg har tænkt meget over det og vil i fremtiden tænke mig rigtig godt om. Jeg tror ikke, jeg har tænkt det ordentligt igennem, og derfor har jeg bedt til Gud mange gange for at få tilgivelse.

Vil jeg blive tilgivet?

Hilsen
Jacob

Svar: 

Hej Jacob!

Tak for dit spørgsmål.

Når et menneske beder Gud om tilgivelse for en synd, så har vi Bibelens ord for, at Gud tilgiver.

Et af de mest brugte skriftsteder i den sammenhæng er ordene fra Første Johannes’ Brev kapitel 1 vers 9: ”Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed.”

Du spørger, om du vil blive tilgivet af Gud. Det får du lov at regne med!

En anden side af sagen er, at I jo var to om handlingen. Overvej, om der er noget, du også skal have talt med kvinden om?

Endelig vil jeg nævne, at skammen kan gøre det svært for os at forstå, at vi kan regne med Guds tilgivelse. Når vi kvajer os og erkender det, er vi både skyldige og skamfulde. Skylden tilgiver Gud, som bibelverset viser. Skammen skal ikke tilgives. Den kan elskes væk.

Tænk på kvinden, som kom til Jesus i farisæeren Simons hus (læs Lukasevangeliet kapitel 7 fra vers 36). Hun skjulte sit ansigt helt nede ved Jesu fødder. Sikkert fordi hun var meget skamfuld. Men Jesus lod hende være dér. Han viste hende ikke væk. Trods hendes synd viste han hende respekt ved at se hende som et værdigt menneske. Han så eller mærkede hendes kærlighed. Til sidst sagde Jesus til hende, at hun var tilgivet. Beretningen viser på en fin måde, at Jesus både elsker synderen og tilgiver synden.

Hilsen
Dan K. Månsson 
Teolog og sjælesørger

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.