Spørg

Hvad er en skytsengel?

Idéen om skytsengle udspringer af bibelsteder, der fortæller om en personlig engel, skriver sognepræst Michael Lerche Nygaard. Foto: Sandy Millar/Unsplash

"Som kristne har vi bibelsk belæg for at tro, at Gud har knyttet en engel til os hver især, som personligt følger os livet igennem. Det kan vi glæde os over, og nogle af os vil uden tvivl kunne huske situationer, hvor denne engel har været på overarbejde," skriver sognepræst Michael Lerche Nygaard i sit svar

Spørgsmål:
Kære brevkasse
Vi, min kone og jeg, skal til konfirmation af vores ældste oldebarn sidst i august, og vi har tænkt på at give hende et smykke af en skytsengel. Men vi mangler at vide noget om, hvad en skytsengel egentlig er.

Vi er selv kristne folkekirkefolk, men der finder vi ikke rigtig noget om emnet. Er der noget at fortælle?

Jeg husker fra søndagsskolen et billede af et par børn på vej over et vandløb (?), hvor der står en skytsengel og skærmer dem.

Med venlig hilsen
Aage

Svar:
Kære Aage

Tak for dit spørgsmål. Jeg kender godt flere forskellige kunstneriske udgaver af en skytsengel, og kunne også selv finde på at give en i konfirmationsgave.

Når det gælder fænomenet engle eller skytsengle, har nyreligiøse, okkulte og clairvoyante grupper desværre forvirret begreberne. Inden for disse alternative religiøse systemer er det ikke ualmindeligt, at man tilbyder kurser og terapi, hvor mennesker skal lære at dirigere med deres skytsengle, hente ressourcer fra dem eller kommunikere med dem, uden at Bibelens Gud eller hans vilje er inde i billedet. Den slags er komplet fremmed for Bibelens lære om engle.

I kristen sammenhæng er englene sendebud og tjenere for Gud, som kun udfører, hvad han befaler. De har uanede kræfter, som står helt og holdent i Guds tjeneste, og som de kun anvender på at gøre hans vilje.

Vi læser for eksempel om dem i Salme 103, vers 20, hvor der står:

Pris Herren, I hans engle, I stærke krigere, der udfører hans befaling i lydighed mod hans ord.”

Englene kan dirigere med naturen, gøre straffeundere, hjælpe mennesker i nød og beskytte den, der er i knibe. Men de gør ikke noget, som de ikke er blevet beordret til af Gud.

Et interessant emne er betegnelsen ”Herrens Engel” i Det Gamle Testamente, som der er en solid kristen tradition for at identificere med Jesus, før han blev født som menneske. En anden sag, der kun strejfes i Bibelen, er ”Djævelen og hans engle”, altså engle, der gik over på den Ondes parti og blev onde ånder.

Et meget opløftende Jesusord om engle er Mattæusevangeliet 18, vers 6-11. Her siger Jesus, at enhver kristen har sin personlige engel:

”Men den, der bringer en af disse små, som tror på mig, til fald, var bedre tjent med at få en møllesten hængt om halsen og blive sænket i havets dyb. Ve verden for det, der fører til fald. Vel må der komme fald, men ve det menneske, som bliver årsag til fald. Hvis din hånd eller fod bringer dig til fald, så hug den af og kast den fra dig; du er bedre tjent med at gå lemlæstet eller vanfør ind til livet end med begge hænder eller fødder i behold at kastes i den evige ild. Og hvis dit øje bringer dig til fald, så riv det ud og kast det fra dig; du er bedre tjent med at gå ind til livet med ét øje end med begge øjne i behold at kastes i Helvedes ild. Se til, at I ikke ringeagter en af disse små. For jeg siger jer: Deres engle i himlene ser altid min himmelske faders ansigt. For Menneskesønnen er kommet for at frelse det fortabte.”

Udtrykket skytsengle er udsprunget af bibelsteder som dette, hvor vi hører om en personlig engel. En menighed anser et øjeblik apostlen Peter for at være hans engel (ikke at forveksle med Ekstrabladets tidligere chefredaktør), Apostlenes gerninger 12, vers 15. Så kristne har regnet med personlige engle gennem hele kirkehistorien.

Som kristne har vi altså bibelsk belæg for at tro, at Gud har knyttet en engel til os hver især, som personligt følger os livet igennem. Det kan vi glæde os over, og nogle af os vil uden tvivl kunne huske situationer, hvor denne engel har været på overarbejde. Det er også godt at vide, at jeres oldebarn aldrig står alene i livet, men at Gud og hans gode kræfter er nær hver eneste øjeblik. Det kan englefiguren minde om.

Når det er sagt, er det nok vigtigt at give noget sund information om sammen med englen, så jeres oldebarn ved, hvad engle er og ikke er, fordi begrebet engel fordrejes så meget af nye religiøse bevægelser i disse år.

Tanken om vores personlige skytsengel må ikke få os til at føle os usårlige. Selv Jesus måtte lide, selv om legioner af engle stod til hans rådighed. Tanken om englene må heller ikke få os til at søge kontakt med dem, dirigere med dem eller lave andre udsigtsløse åndelige eksperimenter. Til gengæld må vi bede direkte til ham, der er overhoved for alle magter og myndigheder, nemlig vor Herres Jesu Kristi Far, som også er den kristnes himmelske Far.

Jeg ønsker jer en rigtig god konfirmation.

Med venlig hilsen
Michael Lerche Nygaard
Sognepræst, Kristkirkens Sogn i Kolding

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.