Spørg

Kommer man i himlen, hvis man donerer organer?

Hvis man donerer sine organer, kommer man så i himlen? Sådan spørger en læser Foto: Philip Laurell/Johner/Ritzau Scanpix

En læser vil vide, om man kommer i himlen, hvis man donerer sine organer. Sognepræst Leif G. Christensen svarer, at man i hvert fald opfylder Jesu bud om at elske sine medmennnesker som sig selv

Spørgsmål:
Kære brevkasse

Mit spørgsmål er, om man kan komme i himlen, hvis man donerer organer efter døden?

Hilsen
Maria

Svar:
Kære spørger

Vi kan gøre os mange overvejelser, men det er selvfølgelig svært at vide, hvad der kommer til at ske efter døden. Vi gør os forestillinger, men ingen kan for alvor vide, hvad vi endnu ikke selv har oplevet. Og hvis vi begynder at tænke alt for konkret om den kommende verdens liv, bliver vi bare låst fast i bestemte måder at tro på, som ofte ender op i absurde tankebaner. Også i de spørgsmål er vi helt og holdent overladt til Guds skaberkraft og kærlighed til sit menneske.

Men hvis jeg skal give min personlige overvejelse til dit konkrete spørgsmål, om, hvorvidt “man kan komme i himlen efter døden, hvis man donerer sine organer", er det min egen overbevisning, at vores nuværende krop for Gud ikke indgår som nogen vigtig komponent til vores opstandelse. Som kristne tror vi ganske vist på et liv i en kommende verden. Om det siger vores kirkes trosbekendelse ovenikøbet, at det vil være en kødets opstandelse. Men det betyder for mig, at det er det hele menneske, som skal genopstå. Altså en personlig opstandelse. Ja, måske er det først i evigheden, at vi først for alvor bliver det, som vi allerede er til at være. Men det vil fuldstændig være på basis af Guds erindring om os mennesker og ikke en fysisk død krop. Vi vil blive underlagt en nyskabelse til evigt liv.

Men forinden kommer døden til alle, og jeg tror selv på den totale død. Det vil sige at både vores sjæl og legeme forgår. Så selvom du skulle gøre den næstekærlige handling at donere dine organer til andre mennesker, vil de organer jo også med tiden forsvinde. Så det har for mig at se ingen betydning i hvilken krop vore organer lever. Alle organer skal dø deres krop. Derimod vil den person, som donerer sine organer kunne sige, at også på det punkt har man haft mulighed for at opfylde Jesu bud om at elske sine medmennesker som sig selv.

Leif G. Christensen
Sognepræst

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.