Gud har en plan

I apokalyptikken er der to vigtige træk: Gud har en plan for historiens gang, og Gud afslører den for en udvalgt person, fortæller teologiprofessor Kirsten Nielsen. - Foto: Foto: Sxc.hu

I Daniels Bog møder vi apokalyptikkens forestilling om, at verdens gang ikke er tilfældig, men følger en plan, som Gud har lagt, skriver teologiprofessor Kirsten Nielsen

Spørgsmål:

Kan Daniels Bog kapitel 7 knyttes til ved spørgsmålet om jødiske messisasforestillinger? Og hvad er kosmologien bag dette kapitel?

Sara

Svar:

Kære Sara!

Tak for dit spørgsmål om Daniels Bog kap. 7. Afsnittet om Daniels vision har spillet en stor rolle for de kristne forestillinger om Messias. I kristen sammenhæng er ordene om "én, der så ud som en menneskesøn" blevet tolket som udsagn om Jesus.

I den gammeltestamentlige sammenhæng drejer det sig nok i første omgang om en skytsengel, som vil gribe ind og hjælpe Israel i kampen mod fjenderne. I jødisk sammenhæng er det andre tekster, som har været afgørende for forestillingerne om Messias.

Du spørger desuden til den kosmogoni, der ligger bag kapitlet. Den forestillingsverden, forfatteren taler ud fra, er apokalyptikkens forestilling om, at verdens gang ikke er tilfældig, men følger en plan, som Gud står bag.

Her i Daniels Bog bruges billedsprog. De store dyr er billeder på verdensmagterne. Gud har bestemt, hvordan den ene stormagt efter den anden skal gå under, for at hans eget folk til slut kan sejre. Denne plan åbenbares gennem visionen for Daniel.

I apokalyptikken er der to vigtige træk: Gud har en plan for historiens gang, og Gud afslører den for en udvalgt person.

Med venlig hilsen
Kirsten Nielsen
Professor i Det gamle Testamente ved Aarhus Universitet

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.