Spørg

Bliver man Guds barn i dåben?

Guds børn er den kristne menighed. Foto: Federico Igea

Guds børn er dem, der hører til Gud.

Spørgsmål
Jeg kan ikke finde ud af, hvor det står i Bibelen, at man bliver et Guds barn i barnedåben. Er vi ikke født som Guds børn ? Jesus velsigner de små børn og siger, de hører Guds rige til - er det ikke det samme, som at de er Guds børn?

Venlig hilsen
Jens

Svar
Kære Jens

Som jeg forstår dit spørgsmål, kunne du i stedet for ordet barnedåb godt have skrevet dåb, for du tænker vel på, hvorvidt det først er i dåben – hvad enten det er barnedåb eller voksendåb – at et menneske bliver Guds barn.

Det er ikke så enkelt at besvare spørgsmålet, men nu vil jeg gøre rede for, hvilken vej jeg vil gå for at prøve at nå til en forståelse og dermed et svar til dig. Allerførst vil jeg dog erklære mig enig i, at alle mennesker ved at være skabt af Gud dybest set hører ham til. Derfor betegnes mennesker da også adskillige gange som Guds skabninger. Det er dog næsten kun i Det Gamle Testamente. For eksempel i Salme 100,3, hvor det hedder: ”Han har skabt os, og ham hører vi til.”

Når det gælder ordet "barn", er det mere kompliceret. Her forekommer udtryk som f.eks. ulydighedens børn, vredens børn, Djævelens børn. Disse betegnelser viser, at man kan kaldes barn af det eller den, man er knyttet til, og i hvis magt man står og derfor i en vis forstand hører til. Langt den hyppigste betegnelse i Det Nye Testamente er naturligt nok "Guds børn", der bruges om dem, der hører Gud til. Derfor kaldes de, der hører den kristne menighed til, Guds børn. De må formodes at være døbt.

Et interessant udsagn findes i Andet Korintherbrev 5,17, idet Paulus skriver: ”Er nogen i Kristus, er han en ny skabning.” Han kunne vel også have skrevet: ”Er nogen i Kristus, er han Guds barn.” Også Gal 3,26 skal nævnes, idet Paulus her til sine læsere skriver: ”For I er alle Guds børn ved troen.” Den, der tror, er knyttet til Gud og dermed hans barn.

Der er altså en nær sammenhæng mellem tro og dåb. I Markusevangeliet 16,16 læser vi: ”Den, der tror og bliver døbt, skal frelses.” Når der tales om dåb, må troen tænkes med. Det er den væsentligste begrundelse for talen om, at et menneske bliver Guds barn i dåben. Guds skabning bliver genfødt ved dåben; det bliver en ny skabning. Og det er et sådant genfødt og nyskabt menneske, der kaldes Guds barn.

Venlig hilsen
Helge Kjær Nielsen
Lektor i teologi på Aarhus Universitet

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.