Spørg

Hvad betyder "Ødelæggelsens Vederstyggelighed"?

Når Jesus omtaler ”Ødelæggelsens Vederstyggelighed”, forbereder han os snarere på, at en bombe vil sprænges under menneskehedens mentalitet. Tidsånden og Djævelen vil fremme et had mod al sand kristendom, forklarer Michael Lerche Nygaard, der er sognepræst. På billedet ses dele af det andet tempel i Jerusalem.

Udtrykket "Ødelæggelsens Vederstyggelighed" har tre forskellige betydninger i Bibelen, som alle indebærer, at det hellige trampes ned, svarer sognepræst Michael Lerche Nygaard

Spørgsmål:

Kære brevkasse

Når man læser Matthæusevangeliets kapitel 24 om "Ødelæggelsens Vederstyggelighed", fornemmer man, at der er tale om de sidste tider. Skal udtrykket fortolkes som noget forhistorisk eller som noget, Jesus ved, vil ske?

Kan ordene handle om en mellemøstlig fejde, hvor Israel trænges op i en krog, og atombomben bringes i anvendelse?

Venlig hilsen
Robert 

Svar:

Kære Robert 

I kristen sammenhæng sker det, at verdenshistoriens allersidste år før Jesu genkomst kaldes for "de sidste tider". Egentlig er det ikke helt korrekt at anvende udtrykket sådan. For når Det Nye Testamente omtaler de sidste tider, er betydningen; hele perioden fra Jesu første komme indtil hans genkomst. 

Allerede i år 55 da Paulus skrev til menigheden i Korinth, brugte han udtrykket: "os til hvem tidernes ende er nået" (Første Korinterbrev kapitel 10, vers 11). Heraf forstår vi, at han regnede de sidste tider for at være begyndt allerede på dette tidlige tidspunkt. 

På samme måde skrev apostlen Johannes: "Kære børn, det er den sidste time…" (Johannes’ Første Brev kapitel 2, vers 18). Hebræerbrevets forfatter nævner, at "dagenes ende" allerede er begyndt på hans tid (Hebræerbrevet kapitel 1, vers 2). Det uddybes senere i brevet med ordene: "Men nu er han trådt frem én gang for alle ved tidernes ende" (Hebræerbrevet kapitel 9, vers 26).

Sammenfattende kan vi altså sige, at Det Nye Testamente regner de sidste tider eller tidernes ende for at være begyndt i og med, at Jesus er kommet til jorden første gang. Her begyndte nedtællingen til verdenshistoriens afslutning. De sidste tider er hele perioden fra Jesu første komme til hans genkomst.

LÆS OGSÅ: Hvorfor forventer kristne en dommedag?

Udtrykket ”Ødelæggelsens Vederstyggelighed” stammer fra Daniels Bog i Det Gamle Testamente. Der står: ”Nogle af hans hærstyrker tager opstilling og vanhelliger helligdommen, den faste borg; de afskaffer det daglige offer og opstiller Ødelæggelsens Vederstyggelighed (…) Fra den tid det daglige offer bliver afskaffet og Ødelæggelsens Vederstyggelighed opstillet, går der 1290 dage.” (Daniels Bog kapitel 11 og 12). 

Ordene er en profeti om den syriske konge Antiokus Epifanes, der belejrede Jerusalem og besudlede templet med et alter for afguden Zeus år 167/68 før Kristus. 

LÆS OGSÅ: Hvorfor tro på dommedag, når Jesus tog skylden?

I Matthæusevangeliet kapitel 24, vers 15 støder vi igen på det samme udtryk. Her bruger Jesus det for at understrege, at noget lignende vil ske i fremtiden. I Lukas’ referat af Jesu tale vælger han at gengive udtrykket "Ødelæggelsens Vederstyggelighed" med "Jerusalem omringet af hære" (Lukasevangeliet kapitel 12, vers 20). Heraf kan vi uddrage, at Ødelæggelsens Vederstyggelighed er et tegn, Jesus giver disciplene på Jerusalems ødelæggelse. Når disciplene ser fremmede hærstyrker omringe Jerusalem, så skal de vide, at byens ødelæggelse er forestående. Og så skal de flygte.

Men der ligger endnu mere i udtrykket. ”Ødelæggelsens Vederstyggelighed” vil yderligere resultere i den værste trængselstid i verdenshistorien (Mattæusevangeliet kapitel 24, vers 21). Her er der tale om den sidste periode lige før Jesu genkomst. Det er den periode, hvor ”Ødelæggelsens Vederstyggelighed” skal "stå på hellig grund". 

Paulus forklarer de sidste af de sidste tider med ordene om, at Antikrist "ophøjer sig over alt, hvad der hedder Gud og helligdom, så at han sætter sig i Guds tempel og udgiver sig selv for at være Gud" (Andet Thessalonikerbrev kapitel 2, vers 4).

LÆS OGSÅ: Hvad sker der, når profeten tager fejl? 

Udtrykket "Ødelæggelsens Vederstyggelighed" har altså tre forskellige betydninger i Bibelen, som alle indebærer, at det hellige trampes ned: Templet vanhelliges i Jerusalem cirka år 167 før Kristus, de romerske soldater smadrer Jerusalems tempel i år 70 efter Kristus, og Antikrist giver sig ud for at være Gud lige før Jesu genkomst som kulminationen på menneskehedens stadigt tiltagende oprør mod kristendommen.

I det lys ville det være formildende, hvis ”Ødelæggelsens Vederstyggelighed” blot var en atombombe. For en bombe ville være betydelig mere harmløs end den masseforførelse af menneskeheden, som Det Nye Testamente forbereder de kristne på at skulle opleve i tiden før Jesu genkomst. En masseforførelse som vi kun vil kunne modstå ved at holde os til Guds ord i Bibelen, uanset hvor tiltrækkende diverse falske efterligninger af kristendommen tager sig ud. 

Når Jesus omtaler ”Ødelæggelsens Vederstyggelighed”, forbereder han os snarere på, at en bombe vil sprænges under menneskehedens mentalitet. Tidsånden og Djævelen vil fremme et had mod al sand kristendom. En hadefuld mentalitetsændring, som vil sætte kristne under et umenneskeligt pres og få mange til at falde fra, før Jesus vender tilbage for at dømme levende og døde.

Med venlig hilsen
Michael Lerche Nygaard
Sognepræst

Svaret giver udtryk for panelistens holdning. Kristendom.dk har inviteret teologer og repræsentanter fra forskellige kirker og kristne organisationer til at besvare de spørgsmål, som sendes til "Spørg om kristendom". Alle svar i "Spørg om kristendom" giver udtryk for panelisternes egen holdning, ikke for hvad kristendom.dk mener.